Najbolje plačani vozniki formule ena v letu 2023

Lestvice Forbes 6. decembra, 2023 05.30
featured image

Max Verstappen, ki je nepremagljiv na dirkališču, sedi tudi na vrhu plačne lestvice. Vodi skupino dirkačev, ki je letos skupaj zaslužila 258 milijonov dolarjev.

6. decembra, 2023 05.30

Max Verstappen, voznik moštva Red Bull, je ravnokar končal najbolj dominantno sezono v zgodovini formule ena. Dosegel je rekordnih 19 zmag (v 22 dirkah) in si 7. oktobra znova privozil naslov svetovnega prvaka med vozniki.

Zato ni nobeno presenečenje, da je tudi finančni prvak prvenstva. Letos naj bi mu s plačo in nagradami v žep kapnilo 70 milijonov dolarjev (64,6 milijona evrov).

Šestindvajsetletni Verstappen je najboljši po prejemkih drugo leto zapored, pred Lewisom Hamiltonom iz Mercedesa, ki je leta 2023 na dirkališčih zaslužil 55 milijonov dolarjev (50,7 milijona evrov) in je bil zadnje desetletje kot najbolje plačani voznik tudi najvišje na Forbesovi lestvici največjih zaslužkarjev med športniki.

Deset najbolje plačanih voznikov v formuli ena je tako letos zbralo ocenjenih 258 milijonov dolarjev oziroma okoli 238 milijonov evrov (pred davki), kar je manjši padec z 264 milijonov dolarjev (slabih 244 milijonov evrov) iz leta 2022.

Deset najbolje plačanih voznikov v formuli ena je bilo letos plačanih nekoliko manj kot lani (Foto: PROFIMEDIA)

Ni časa za iskanje zasebnih sponzorjev

V nasprotju s Forbesovim merjenjem prejemkov, recimo pri nogometaših ali igralcih lige NBA, razvrstitev voznikov formule ena izključuje prihodek iz poslovnih potez, kot so reklame, saj se osredotoča samo na plačo in nagrade.

Ker se morajo vozniki zaradi zahtev svojih moštev in njihovih sponzorjev veliko pojavljati v javnosti, se jih večina le malo trudi z iskanjem zasebnih sponzorjev.

Samo peščica med dirkači naj bi tako letos zbrala več kot milijon dolarjev. Hamiltonov zaslužek zunaj dirkališč dosega deset milijonov dolarjev, Verstappnov pa štiri.

Kljub pomanjkanju reklamnih pogodb so vozniki formule ena pravi zvezdniki svetovnega formata, čedalje pomembnejši pa postajajo tudi v Združenih državah Amerike, kjer je Netflixova serija Drive to Survive pritegnila navdušeno množico oboževalcev.

Zaradi povečanega zanimanja in prihodov novih sponzorjev Forbes ocenjuje, da bo deset moštev formule ena letos imelo 380 milijonov dolarjev prihodkov, kar je velik skok od 220 milijonov leta 2018.

Omejitve pri zapravljanju

Sočasno pa omejitev stroškov, ki so jo uvedli leta 2021, moštvom omejuje zapravljanje na ključnih področjih – leta 2023 je ta meja postavljena pri manj kot 140 milijonih. To naj bi pripeljalo do večje izenačenosti med velikani, kot so Ferrari, Mercedes in Red Bull, in med manjšimi moštvi, kot so Alfa Romeo, Haas in Williams.

Vozniki se morajo veliko pojavljati v javnosti, zato se večina ne trudi še z iskanjem zasebnih sponzorjev.

Za zdaj plače voznikov niso del te stroškovne kapice, kar daje lastnikom moštva pomembno področje, kjer lahko še naprej razmetavajo z denarjem.

“Očitno je to danes velikanska razlika, saj lahko velika moštva voznikom ponudijo veliko višje plače,” je za Forbes dejal vodja Mercedesovega moštva Toto Wolff med veliko nagrado ZDA prejšnji mesec. Dodal je, da se ideja plačne kapice pojavlja tudi v tem športu, ampak kakršnakoli sprememba bi morala biti del novega medsebojnega dogovora – ključnega dokumenta dirkaške serije. To pa pomeni, da bi lahko – če sploh – kapica začela veljati šele leta 2026.

V vmesnem času pa ima stroškovna omejitev tudi posredne učinke na zaslužke voznikov. Dirke s temi dirkalniki so bile vedno kombinacija stroja in človeka. Če bi tudi v F1 prišle te omejitve plač, bi se razmerje lahko spremenilo.

“Ko bo stroškovna kapica začela delovati bolje kot zdaj, pa pravim, da že zdaj kar dobro deluje, bodo vozniki spet imeli več vpliva,” je prejšnji mesec za Forbes dejal vodja ekipe Haas Günther Steiner. “Cena voznikov se bo očitno dvignila.”

To so najbolje plačani vozniki formule ena v letu 2023.

1. Max Verstappen, 70 milijonov dolarjev (64,7 milijona evrov)

Moštvo: Red Bull Racing
Narodnost: Nizozemska
Starost: 26 let
Plača: 45 milijonov dolarjev (41,5 milijona evrov)
Nagrade: 25 milijonov dolarjev (23 milijonov evrov)

Verstappen je letos osvojil že tretji zaporedni naslov prvaka med vozniki. Zmagal je v 19 dirkah in s tem izboljšal lanski rekord, ko je osvojil razmeroma šibkih 15 zmag. V skupni razvrstitvi je imel na koncu 290 točk prednosti, s čimer ni samo izboljšal še enega rekorda v tem športu (Sebastian Vettel je leta 2013 sezono končal s 155 točkami prednosti), ampak je tudi presegel skupno število točk drugouvrščenega Sergia Péreza, saj je ta zbral 285 točk.

Verstappen, ki je bil eden od petih športnikov, starih 25 ali manj let, na Forbesovem seznamu najbolje plačanih športnikov v letu 2023 (objavljen je bil pred njegovim 26. rojstnim dnem), si lahko prihodnje leto obeta še višjo plačo, saj bo začelo veljati petletno podaljšanje pogodbe z moštvom Red Bull.

Max Verstappen (Foto: PROFIMEDIA)

2. Lewis Hamilton, 55 milijonov dolarjev (50,8 milijona evrov)

Moštvo: Mercedes
Narodnost: Združeno kraljestvo
Starost: 38 let
Plača: 55 milijonov dolarjev (50,8 milijona evrov)
Nagrade: /

Lewis Hamilton je eden od samo dveh dirkačev formule ena, ki je osvojil sedem naslovov prvaka (drugi je legendarni Michael Schumacher). Sezono 2022 je končal na šestem mestu, letos pa se je povzpel do tretjega. Po njegovih razkošnih merilih morda to še vedno velja za razočaranje.

Hamilton je namreč na odru v sezoni 2023 končal samo šestkrat, kar je najmanj po letu 2013, ko je na odru za zmagovalce stal petkrat v 19 dirkah. Brez zmage je že dve zaporedni sezoni, je pa osvojil eno veliko nagrado v vseh sezonah svoje 17-letne kariere v formuli ena.

Ampak 38-letni britanski superzvezdnik se ne poslavlja, saj je po nekaj mesecih ugibanja avgusta podpisal novo večletno podaljšanje pogodbe z Mercedesom.

Lewis Hamilton (Foto: PROFIMEDIA)

3. Fernando Alonso, 34 milijonov dolarjev (31,4 milijona evrov)

Moštvo: Aston Martin
Narodnost: Španija
Starost: 42 let
Plača: 24 milijonov dolarjev (22,2 milijona evrov)
Nagrade: 10 milijonov dolarjev (9,2 milijona evrov)

V svoji prvi sezoni dirkanja za moštvo Aston Martin, prej je dve leti dirkal za moštvo Alpine, je zelo priljubljeni Fernando Alonso v razvrstitvi voznikov končal na četrtem mestu. Dvainštiridesetletni Španec je bil zadnji voznik, ki se ni pisal Verstappen ali Hamilton in je vodil na lestvici zaslužkarjev v formuli ena, saj je na Forbesovi lestvici najbolje plačanih športnikov leta 2013 zaslužil ocenjenih 30 milijonov dolarjev (27,7 milijona evrov) – 28 milijonov na dirkališčih in dva milijona zunaj njih.

Alonso se je preizkušal tudi v drugih avtomobilskih športih, tudi na vztrajnostnih dirkah in v prvenstvu IndyCar, pred kratkim pa je za GQ España dejal, da bi se po upokojitvi v formuli ena rad vrnil v svet relija.

Fernando Alonso (Foto: PROFIMEDIA)

4. Sergio Pérez, 26 milijonov dolarjev (24 milijonov evrov)

Moštvo: Red Bull Racing
Narodnost: Mehika
Starost: 33 let
Plača: 10 milijonov dolarjev (9,2 milijona evrov)
Nagrade: 16 milijonov dolarjev (14,8 milijona evrov)

Pérez je zmagal na dveh od prvih štirih dirk to sezono, s čimer je s kolegom Maxom Verstappnom za moštvo Red Bull Racing dosegel kar 21 zmag v 22 dirkah. Mehiški zvezdnik je sezono končal na drugem mestu skupne razvrstitve, sredi sezone pa se je precej govorilo, da ga namerava Red Bull za sezono 2024 zamenjati.

Vsaj za zdaj pa velja, da bo Pérez tudi prihodnjo sezono dirkal v istem moštvu, smejal pa se je govoricam, da se je pri 33 letih pripravljen upokojiti.

Sergio Pérez (Foto: PROFIMEDIA)

5. Charles Leclerc, 19 milijonov dolarjev (17,5 milijona evrov)

Moštvo: Ferrari
Narodnost: Monako
Starost: 26 let
Plača: 14 milijonov dolarjev (12,9 milijona evrov)
Nagrade: 5 milijonov dolarjev (4,6 milijona evrov)

Poročila so sredi poletja trdila, da je Charles Leclerc, ki je letos končal na petem mestu, leta 2022 pa na drugem, podpisal rekordno dolgo podaljšanje pogodbo s Ferrarijem. Izkazalo se je, da govorice ne držijo. “Želim si, da bi to podpisal,” se je Leclerc avgusta šalil za The Race.

Je pa pred kratkim potrdil, da upa, da bo tudi po naslednji sezoni ostal pri vzpenjajočem se konju. “Bi rad zmagoval v svetovnem prvenstvu? Seveda, to velja enako za vse,” je dejal za ESPN. “Pa bi rad svoje mesto zamenjal s kom drugim? Ne, to pa ne.”

Charles Leclerc (Foto: PROFIMEDIA)

6. Lando Norris, 15 milijonov dolarjev (13,8 milijona evrov)

Moštvo: McLaren
Narodnost: Združeno kraljestvo
Starost: 24 let
Plača: 5 milijonov dolarjev (4,6 milijona evrov)
Nagrade: 10 milijonov dolarjev (9,2 milijona evrov)

Po nekaj težavah z McLarnovim dirkalnikom na začetku sezone je Lando Norris začel rjoveti po dirkališčih, saj je na zmagovalni oder prišel v petih od šestih dirk med septembrom in novembrom, s tem pa je svojemu moštvu omogočil, da je v razvrstitvi konstruktorjev prehitelo moštvo Aston Martin.

Norris, ki je končal na šestem mestu med vozniki, samo točko za Fernandom Alonsom in Charlesom Leclercom, v letu 2023 morda ni osvojil velike nagrade, je pa eno uspel izmakniti Maxu Verstappnu. Med slavjem po koncu velike nagrade Madžarske, ki je bila julija, na dirki pa je bil drugi, je Norris po nesreči sunil in razbil zmagovalčev pokal iz porcelana.

Lando Norris (Foto: PROFIMEDIA)

7. Carlos Sainz, 14 milijonov dolarjev (12,9 milijona evrov)

Moštvo: Ferrari
Narodnost: Španija
Starost: 29 let
Plača: 8 milijonov dolarjev (7,4 milijona evrov)
Nagrade: 6 milijonov dolarjev (5,5 milijona evrov)

Carloz Sainz je bil to sezono edini zmagovalec velike nagrade, ki ni bil iz moštva Red Bull, saj je kockasto zastavo prvi prevozil septembra v Singapurju, sezono pa je med vozniki končal na sedmem mestu za kolegom iz moštva Charlesom Leclercom (in Landom Norrisom). 29-letni Španec je nagrado pobral tudi ta mesec v Las Vegasu.

Sodeloval je z golfistom Justinom Thomasom in skupaj sta osvojila pokal Netflix, prvi v živo prenašani športni dogodek ponudnika pretočnih storitev, ki je združil voznike formule ena in golfiste prvenstva PGA Tours v ekshibicijski preizkušnji.

Carlos Sainz (Foto: PROFIMEDIA)

8. George Russell, 9 milijonov dolarjev (8,3 milijona evrov)

Moštvo: Mercedes
Narodnost: Združeno kraljestvo
Starost: 25 let
Plača: 4 milijoni dolarjev (3,7 milijona evrov)
Nagrade: 5 milijonov dolarjev (4,6 milijona evrov)

Georgeu Russllu ni uspelo doseči odlične debitantske sezone 2022, ko je prišel k Mercedesu. Osvojil je svojo prvo veliko nagrado in končal na četrtem mestu v skupni razvrstitvi. Ampak njegovo osmo mesto leta 2023 je bilo dovolj, da je Mercedes osvojil drugo mesto med konstruktorji, tri točke pred Ferrarijem.

25-letni Britanec je avgusta podpisal podaljšanje pogodbe, takrat kot Lewis Hamilton. Rekel je: “Rad bi nagradil zaupanje in prepričanje, ki sta ga vodja moštva Toto Wolff in preostanek moštva pokazala, ko gre zame.”

George Russell (Foto: PROFIMEDIA)

9. Pierre Gasly, 8 milijonov dolarjev (7,4 milijona evrov) – izenačenje

Moštvo: Alpine
Narodnost: Francija
Starost: 27 let
Plača: 5 milijonov dolarjev (4,6 milijona evrov)
Nagrade: 3 milijoni dolarjev (2,8 milijona evrov)

Pierre Gasly je letos prestopil v Alpine, potem ko je večino zadnjih šest let preživel v moštvu, ki zdaj nosi imel AlphaTauri (včasih je bil to Toro Rosso). On in njegov kolega iz moštva, prav tako Francoz Esteban Ocon, sta sezono končala skupaj, na 11. in 12. mestu.

Dosegel je tudi prvo uvrstitev na zmagovalni oder v dveh letih, ko je Pérez na Nizozemskem prejel kazen, kar je Gaslyja s četrtega potisnilo na tretje mesto.

Pierre Gasly (Foto: PROFIMEDIA)

9. Oscar Piastri, 8 milijonov dolarjev (7,4 milijona evrov) – izenačenje

Moštvo: McLaren
Narodnost: Avstralija
Starost: 22 let
Plača: 3 milijoni dolarjev (2,8 milijona evrov)
Nagrade: 5 milijonov dolarjev (4,6 milijona evrov)

Oscar Piastri je bil najmlajši med vsemi vozniki v sezoni 2023, ampak mu je sezona zelo uspela. Na Japonskem in v Katarju je prišel na zmagovalni oder, sezono pa je končal na 9. mestu razvrstitve voznikov.

Pred tem je bil prvak v nižjih tekmovalnih razredih, v formuli dve in formuli tri, to sezono pa je dirkal za McLaren, potem ko je moštvo uspelo v bitki z moštvom Alpine, za kogar bo Piastri dirkal.

Oscar Piastri (Foto: PROFIMEDIA)

Metodologija

Ker je le malo plač voznikov formule ena javno objavljenih, je Forbes generiral ocene prejemkov na dirkališčih v sodelovanju z avtorico za Forbes.com Caroline Reid iz podjetja, ki se ukvarja s podatki, Formula Money. Ocene temeljijo na finančnih instrumentih, pogodbah in poročanju medijev, pa tudi na pogovorih s poznavalci tega športa. Vsi zneski so zaokroženi na najbližji milijon.

Vozniki običajno prejemajo plačo, sledijo pa nagrade za osvojene točke, dobljene dirke in zmago na prvenstvu. Višina nagrade je odvisna od velikosti moštva in izkušenosti voznika. Prejemki, ki niso neposredno iz dirk, tudi reklamne pogodbe, v tej oceni niso upoštevani. Forbes ni odštel davkov ali provizij agentov.

Lestvico je uredil Brett Knight.