Kdo je kitajski Elon Musk, ki električne avte prodaja brez baterij

Zeleni prehod Tilen Humar 7. januarja, 2024 11.10 > 7. januarja, 2024 11.12
featured image

William Li ni le soustanovitelj tekmeca Tesle, z Elonom Muskom sta si podobna tudi v odštekanosti odločitev.

7. januarja, 2024 11.10 > 7. januarja, 2024 11.12

Proizvajalec luksuznih električnih vozil Nio je pred nekaj dnevi predstavil novo generacijo baterije, ki omogoča več kot tisoč prepeljanih kilometrov brez polnjenja.

Oglaševano trditev so dokazali s 14-urno vožnjo med mestoma Šanghaj in Šiamen, pri čemer se je za volan usedel kar Niov soustanovitelj in glavni izvršni direktor William Li.

Ta je na Kitajskem poznan po svojih odštekanih podvigih in neobičajnih metodah, kar mu je v kombinaciji z neposredno konkurenco ameriški Tesli na trgu električnih vozil prineslo naziv »kitajski Elon Musk«.

Prvo podjetje ustanovil med faksom

Devetinštiridesetletni Li je serijski podjetnik. Po navedbah časnika Financial Times je v svoji karieri ustanovil na desetine družb, na borzo pa je do danes poslal tri. V podjetniške vode ga je prvič zaneslo med študijem sociologije in prava na pekinški univerzi, ko je na noge postavil Beijing Antarctic Technology Development, eno prvih internetnih družb na Kitajskem.

Milijarder William Li je začetni kapital za prvo podjetje zaslužil s popoldanskim delom programiranja.

V tistih časih si je moral Li, danes »težak« okoli 1,4 milijarde dolarjev (približno 1,3 milijarde evrov), začetni kapital zaslužiti s popoldanskim delom programiranja. Svoj poslovni slog je milijarder najbolje povzel sam, ko je dejal: “Ni me strah izgubiti.”

Največji uspeh pred proizvajalcem električnih vozil Nio je kitajski poslovnež dosegel z družbo Bitauto, prvo kitajsko spletno tržnico avtomobilov. Tu se je Li tudi dodobra izučil vodenja večjega podjetja, saj je od ustanovitve do prodaje v letu 2013 zasedal mesto glavnega izvršnega direktorja.

Zakaj je nastal Nio

Kmalu po odhodu iz Bitauta se je Li spet zagledal v avtomobilizem, ko ga je visoka stopnja onesnaženosti zraka v kitajskih mestih spodbudila v električno panogo. Novo podjetje je dobilo tudi pomenljivo ime, saj se Nio prevede v »prihod modrega neba«.

Skrb za okolje pa ni bil edini razlog za novi projekt. Li je bil namreč prepričan, da so tradicionalne avtomobilske znamke pri uporabniški izkušnji krepko zgrešile smer. V intervjuju leta 2018 je kitajski poslovnež dejal, da je bila kaplja čez rob obisk Audijevega salona v Münchnu. Namesto da bi Lija sprejeli kot zvesto stranko, saj je imel v lasti več modelov te nemške znamke, ga je prodajalec začel vneto prepričevati v novi nakup.

Hkrati avtomobilska znamka in vstopnica v novi življenje

Zato si je podjetnik novo podjetje zamislil povsem drugače – na stranke je treba gledati kot na člane ekskluzivnega kluba in ne le kot na tarče prodaje. To idejo si je Li vzel močno k srcu, saj je v podjetju sprejel vrsto nenavadnih odločitev, s katerimi je sebe in svoje avtomobile kupcem še bolj približal.

Eden nenavadnih ukrepov je Niova aplikacija, prek katere lahko stranke direktorju pišejo neposredno svoje komentarje in predloge o izdelkih in storitvah.

Eden takšnih ukrepov je Niova aplikacija, prek katere lahko stranke glavnemu izvršnemu direktorju pišejo neposredno ter mu tako podajo komentarje in predloge o izdelkih in storitvah. Po besedah Niovega zunanjega sodelavca so se v upravi preprosto morali sprijazniti s šefovimi sporočili sredi noči, v katerih poizveduje, ali je uporabnikovo priporočilo možno vpeljati. Sodelavec je dodal še, da Li s svojim vodstvom in delom stranke res postavlja na prvo mesto. To je čutiti povsod v družbi.

»Pri Niu ne gre le za avtomobile, temveč tudi za ustvarjanje skupnosti,« je za televizijsko hišo CBS dejal Li. To navedbo podpira projekt »Nio hiše« – gre za svetovno mrežo več kot stotih ustavnov, ki med drugim združujejo prostore za skupno delo, druženje in celo otroške igralnice, vanje pa lahko Niove zveste stranke vstopajo prek že omenjene aplikacije.

Lijeva povezanost s privrženci znamke pa je najopaznejša na vsakoletni predstavitvi novih produktov. Prireditev, poznana po imenu »Nio dan«, leto za letom privabi na desettisoče zvestih kupcev in na trenutke spominja na koncert kakšne znane glasbene skupine. Povpraševanje po vstopnicah za zadnjo otvoritev je bilo celo tolikšno, da je bil potreben žreb. Vsekakor je glavna atrakcija teh dogodkov ravno ustanovitelj, ki svojemu »klubu« navdušeno odkrije nov model avtomobila, baterije ali čipa.

Zagovornik drugačnega načina polnjenja

Čeprav da Li veliko na Niov sloves, to ni njegov glavni adut. Glavni adut je edinstven pristop k panogi električnih vozil. Za razliko od večine drugih igralcev, kot so Tesla, BYD in Volkswagen, Nio svoja vozila primarno prodaja brez baterij. Kupci potem za mesečno naročnino lahko dostopajo do omrežja več kot dva tisočih postaj, ki ga ima podjetje in ki omogoča hitro zamenjavo celotne baterije.

Predstavitvi novih produktov, znana kot »Nio dan«, privabi na desettisoče zvestih kupcev in na trenutke spominja na koncert kakšne znane glasbene skupine (Foto: PROFIMEDIA)

Li se je za to pot spet odločil v želji po boljši uporabniški izkušnji. Baterijski sistem je namreč prilagojen željam prebivalcev velikih mest, ki ne želijo izgubljati časa z dolgotrajnim polnjenjem. Niovi kritiki pri tem poudarjajo, da je njegova metoda uporabna le v okolici kitajskih velemest, drugje pa bo podjetje na ta način stranke težko pritegnilo.

Prevelike obljube

Poleg baterijskih rešitev podjetje razvija tudi druge avtomobilske tehnologije. Po poročanju portala Business Insider je Li velik privrženec avtonomnih vozil, ki jih je vlagateljem pred leti na ameriškem trgu obljubil do leta 2020.

Kljub neizpolnjeni obljubi je družba do danes napravila velik korak naprej. Na najnovejši predstavitvi produktov je pokazala svoj prvi čip, zgrajen posebej za samovozeče avtomobile. Podjetje je doslej v svojih modelih uporabljalo Nvidiino strojno opremo, po Lijevih navedbah pa je ne več.

Tudi po desetih letih še brez dobička

Poleg prenapihnjenih obetov nekateri Niu očitajo tudi dvomljivo finančno vzdržnost. Podjetje bo letos dopolnilo deset let in še nikoli ni zabeležilo dobička.

William Li, Nio
Nio z vsakim izdelanim avtomobilom ustvari okoli enajst tisoč evrov izgube. (Foto: PROFIMEDIA)

Po navedbah Financial Timesa je Li pred kratkim priznal, da proizvajalec električnih vozil z vsakim izdelanim avtomobilom ustvari okoli enajst tisoč evrov izgube.

Čeprav prodaja hitro raste, družba pa veliko vlaga v razvoj in širjenje svoje infrastrukture, so njena sredstva zelo omejena. Podjetje je bilo v zadnjem času primorano iskati nove vlagatelje, ki jih je našlo na Bližnjem vzhodu. V decembru je Nio od investicijskega sklada CYVN iz Abu Dhabija zbral dobri dve milijardi dolarjev, še prej pa je v juliju prejel injekcijo, težko nekaj manj kot milijardo evrov.