Kako bi težave proizvajalcev letal lahko vplivale na vaše poletne počitnice

Posel Jan Artiček 20. marca, 2024 05.12
featured image

Varnostna tveganja pri Boeingu in težave z motorji pri Airbusu bodo predvidoma okrnile poletni vozni red in dvignile cene letalskih vozovnic.

20. marca, 2024 05.12

Letalske družbe so v leto 2024 vstopale z optimizmom, saj so drugo polovico lanskega leta zaznamovali rekordni nakupi novih letal. Lansko okrevanje letalskega prometa po pandemiji je prevoznike spodbudilo k posodabljanju svojih flot z letali dveh vodilnih proizvajalcev, ameriškega Boeinga in evropskega Airbusa. A kot kaže mnogi do poletne sezone ne bodo prejeli svojih naročil v celoti.

To bi lahko pomenilo odpovedi načrtovanih letov in višje cene vozovnic, tudi za evropske letalske družbe. Nemški nacionalni prevoznik Lufthansa in madžarski nizkocenovnik Wizz Air sta že znižala napovedi letošnje rasti prometa. Največji prevoznik v Evropi, irski Ryanair, pa je napovedal 10-odstotni dvig cen.

Razlogi za zamude pri dobavah

Med razlogi za odpovedi so v ospredju težave Boeinga. Po tem, ko je na enem njegovih letal 737 Max 9 v ZDA v začetku leta med letom odtrgalo del trupa, se porajajo vprašanja o varnostnih standardih vodilnega svetovnega proizvajalca. Boeing je zaradi reševanja krize okrnil proizvodnjo in s tem dobave letal naročnikom.

A tudi Airbus, ki ima proizvodnjo novih letal zakupljeno za celo desetletje vnaprej, se sooča s težavami na motorjih GTF (geared turbofan) proizvajalca Pratt & Whitney. Zaradi popravil teh motorjev bodo morali nekateri prevozniki, vključno z Lufthanso, prizemljiti svoja letala Airbusove najnovejše linije A321neo.

Primanjkljaj letal je najbolj akuten pri ozkotrupnih letalih, kot sta Boeingova linija 737 in Airbusova linija A320. Ozkotrupna letala pomenijo večino svetovne komercialne flote in so namenjena letom na krajše in srednje dolge razdalje. So tudi glavni vir prihodkov za oba proizvajalca. V zadnjih letih je vodilno vlogo v tem segmentu prevzel Airbus z večjim številom dobavljenih letal.

Okrnjena proizvodnja

Boeing, ki je nekdaj veljal za standard kakovosti v letalstvu, skuša svoj ugled popraviti zadnjih nekaj let, odkar sta v letih 2018 in 2019 strmoglavili dve letali 737 Max 8. Nesreči nista pustili preživelih. Toda ravno v začetku leta, ki ga je glavni izvršni direktor Boeinga David Calhoun označil za leto preobrata, je prišlo do nove nesreče. Ta se je končala brez žrtev, a je znova vrgla dvom na varnostne standarde pri Boeingu.

Preiskava nesreče in iskanje napak v proizvodnji sta okrnili tekoče dobave letal. To ima največji vpliv na letalske družbe, katerih flota sestoji izključno ali v največji meri iz Boeingovih letal.

Boeing, ki je lani dostavil 528 letal, je mesečno proizvodnjo modelov 737 znižal na 38 letal, a mu jih je v prvih dveh mesecih leta uspelo skupno izdelati le 42. Predstavniki podjetja pričakujejo, da se bodo cilju približali v drugi polovici leta.

Izvršni direktor in predsednik Boeinga David Calhoun
Izvršni direktor in predsednik Boeinga David Calhoun se je v 2024 nadejal prvega letnega dobička, odkar je prevzel podjetje (Foto: PROFIMEDIA)

Ryanair pričakuje manj potnikov

Ryanair je eden izmed prevoznikov, ki upravlja floto 300 izključno Boeingovih letal. Diskontni prevoznik je še pred koncem junija pričakoval 57 novih letal, a jih bo zdaj prejel le 40. Zaradi tega mora zmanjšati pogostost letov v svojem omrežju, vozovnice pa bodo dražje za do 10 odstotkov. Čeprav naj bi manjkajoča letala prispela med julijem in septembrom, Ryanair zaradi negotovosti pri dobavi poleti še ne bo mogel prodajati sedežev na njih.

Zaradi zamud je podjetje znižalo letno napoved prepeljanih potnikov z 205 na nekaj manj kot 200 milijonov za poslovno leto, ki se konča marca 2025. Podjetje načrtuje zmanjšanje storitev v Dublinu, Milanu in Varšavi. Ryanair ne leti z ljubljanskega letališča, leti pa z mnogih bližnjih, kot so Benetke, Zagreb in Celovec. Letos je napovedal tudi odprtje baze na tržaškem letališču, kjer bo 11 obstoječim linijam dodal pet novih.

Na Boeing se zanaša tudi ameriški prevoznik Southwest Airlines, ki prav tako upravlja izključno Boeingovo floto. Podjetje je znižalo svoje načrte rasti za letos in ustavilo večino zaposlovanja. Letalska družba naj bi letos prejela le 46 od predvidenih 79 Boeingovih letal in nobenega izmed letal Max 7, ki še čakajo na certifikat. Preiskava linije Max 9 je povzročila tudi zamude pri certificiranju modelov manjšega Max 7 in največje različice Max 10, piše Bloomberg.

Kljub težavam pri Boeingu je v začetku marca večje naročilo letal 737 Max 10 oddal največji letalski prevoznik na svetu, American Airlines. Naročili so 85 novih letal, 30 že naročenih letal Max 8 pa so pretvorili v večjo verzijo. Nakup vključuje možnost nakupa dodatnih 75 letal Max 10. Toda istočasno so pri American Airlines kupili tudi 85 Airbusovih letal A321neo, neposredne konkurence modelu Max 10.

Letala Boeing 737
Letala Boeing 737 Max so glavni vir prihodkov podjetja (Foto: PROFIMEDIA)

Težave Airbusa: popravilo motorjev

Airbus ima za sabo dobro leto, v katerem so dostavili 725 letal, več kot 661 leto prej. Toda tudi pri evropskem konzorciju ni šlo brez težav. Julija so pri Pratt & Whitney odkrili redko nepravilnost pri kovinskem prahu, ki se uporablja za izdelavo določenih delov motorjev GTF. Ti poganjajo Airbusove ozkotrupne modele A320neo. Prizadeti motorji so bili izdelani med oktobrom 2015 in septembrom 2021, večina popravil pa se bo zvrstila letos.

Zaradi napake mora družba RTX, ki ima v lasti Pratt & Whitney, med letoma 2023 in 2026 razstaviti približno 700 motorjev. To bo letos prizemljilo od 600 do 700 Airbusovih letal A320neo po vsem svetu. Popravila bodo trajala 250 do 300 dni. Doslej so prizemljitve zaradi napake na motorjih prizadele več kot 40 letalskih družb in izposojevalcev letal po svetu.

Evropski prevozniki prizemljujejo letala

Nemška Lufthansa je že septembra lani prizemljila 20 letal A320neo zaradi teh motorjev. Letalska družba to izgubljeno zmogljivost zapolnjuje s podaljšanjem življenjske dobe starejših letal A320ceo, pa tudi najetimi ozkotrupnimi letali drugih letalskih družb.

Letos naj bi Lufthansa vsak dan prizemljila 20 letal iz družine A320neo. Iz podjetja so sprva poročali, da to ne bo imelo večjega vpliva na zmogljivosti. Toda decembra je nemški prevoznik napovedal, da v 2024 ukinja tri regionalne povezave med Združenim kraljestvom in Francijo, ki jih servisirajo letala iz družine A320neo.

"Skupaj je na voljo manj letal, kot smo pričakovali," je že lani dejal izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr. "Pričakovali smo, da bomo njihovo število povečali za približno dvomestno številko, morda malo manj."

Nizkocenovni prevoznik Wizz Air upravlja floto izključno Airbusovih letal. Podjetje je zmanjšalo svojo napoved zmogljivosti za 10 odstotkov. Do konca leta bo moral prizemljiti približno 45 letal.

Glavni izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr
Glavni izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr je pričakoval več letal (Foto: PROFIMEDIA)

Srečni easyJet

Težavam se je v največjem loku izognil easyJet. Britanski nizkocenovni prevoznik je svojo floto 318 letal sestavil izključno z Airbusovimi modeli. Toda easyJetova letala so opremljena z motorji proizvajalca CFM International, ki ne potrebujejo popravil.

Glavni izvršni direktor easyJeta Johan Lundgren zato načrtuje, da bo prevoznik to poletje beležil osemodstotno rast. S tem je družba ta teden potrdila prejšnjo napoved letošnje rasti. EasyJet naj bi rastel "bolj kot katera koli druga evropska letalska družba," je v ponedeljek tujim novinarjem povedal prvi mož podjetja.

Lundgren pričakuje, da bo dobavna veriga v letalstvu ostala omejena prihodnji dve do tri leta. EasyJet je v pogovorih z Airbusom glede dobave 157 letal A320neo prihodnje leto. "Ne vemo, če bomo vse dobili pravočasno," je dejal direktor.

Kot so nam sporočili iz Fraport Slovenija, ki upravlja ljubljansko letališče, jih zaenkrat nobeden od prevoznikov v letošnjem poletnem voznem redu ni obvestil o predvidenem zmanjšanju letenja.