Odtrgana vrata med letom Boeingovega letala prizemljila tudi delnico podjetja

Posel Jan Artiček 8. januarja, 2024 14.27
featured image

Po petkovi napaki na letu Alaska Airlines je delnica ameriškega letalskega velikana Boeing v zgodnjem trgovanju v ponedeljek izgubila okrog osem odstotkov.

8. januarja, 2024 14.27

Skoraj novo letalo Boeing 737 MAX 9 letalske družbe Alaska Airlines je v petek nedolgo po vzletu iz Portlanda izgubilo enega izmed stranskih panelov, ki je služil kot nadomestek za vrata. Po napaki na skoraj pet tisoč metrih nadmorske višine, ki se je k sreči končala brez smrtnih žrtev in z varnim pristankom, so regulatorji po svetu prizemljili več kot 170 Boeingovih letal te linije.

V ponedeljek so se na dogodek odzvali trgi. V zgodnjem trgovanju je delnica Boeinga zdrsnila za okrog osem odstotkov. Delnica dobavitelja odtrganega dela in tudi največjega Boeingovega dobavitelja delov, Spirit AeroSystems, je v zgodnjem trgovanju upadla za 17 odstotkov.

Letalska družba Alaska Airlines je izgubila pet odstotkov vrednosti pred odprtjem borz v ZDA. Z 1,3-odstotnim padcem se ji je pridružil tudi tekmec United Airlines. United Airlines upravlja z največjo floto modela MAX 9, tj. 79 letal, sledi pa Alaska Airlines s 65 letali, po podatkih družbe Flight Radar.

Preiskovalci, ki so medtem našli odtrgan del letala na dvorišču šolskega učitelja, še ugotavljajo, kako je do napake prišlo.

Boeing 737 MAX 9
Na letu Alaska Airlines je odtrgalo del trupa, kjer je panel zapiral odprtino za vrata. Preiskovalci še ugotavljajo, kje v proizvodnem procesu se je zgodila napaka (Foto: PROFIMEDIA)

Veliki obeti za 2024

Boeing je v zadnjem četrtletju lanskega leta beležil skoraj 50-odstotno rast delnice. K tej rasti je med drugim prispeval uspešen nastop na dubajskem letalskem sejmu novembra, kjer je Boeing sklenil rekordno naročilo širokotrupnih letal 777X z družbo Emirates.

Ta rekord je odraz širše rasti povpraševanja po letalih s strani prevoznikov, ki se po obdobju pandemije in ustavljenih investicij vračajo k obnavljanju svojih flot. Izvršni direktor in predsednik Boeinga David Calhoun se je zato nadejal, da bo leto 2024 “tranzicijsko leto,” ko se bo ameriški velikan vrnil na raven pred rekordnim, a usodnim letom 2019, piše Bloomberg.

Pri tem ključno vlogo igrajo prav ozkotrupna letala 737 MAX. Čeprav Boeing v tem segmentu zaostaja za evropskim Airbusom, so letala, namenjena krajšim razdaljam, vseeno hrbtenica letalske idustrije in ključen vir prihodkov za Boeing.

Izvršni direktor in predsednik Boeinga David Calhoun
Izvršni direktor in predsednik Boeinga David Calhoun se je v 2024 nadejal prvega letnega dobička, odkar je prevzel podjetje (Foto: PROFIMEDIA)

Za Boeing kar ni konca težav

Pred napako so Bloombergovi analitiki ocenjevali, da bo Boeing letos dostavil 580 letal serije 737. To bi bil precejšen skok iz lanskega leta, ko je ocena podjetja znašala 375 do 400 dostavljenih letal. Načrtovana rast proizvodnje bi poskrbela tudi za prvi letni dobiček, odkar je Calhoun prevzel vodenje Boeinga januarja 2020, po dveh nesrečah letal 737 MAX 8 s smrtnim izidom.

Do nesreč je prišlo oktobra 2018 in marca 2019. Obe sta se končali s smrtnim izidom za vse na krovu, model 737 MAX 8 pa je bil prizemljen za skoraj dve leti. V obeh nesrečah je umrlo 346 oseb. Letalo MAX 9 je večja različica modela MAX 8. Sprejme lahko 220 potnikov, 10 več kot MAX 8.

Delnica Boeinga je rekordno vrednost dosegla marca 2019, pred drugo nesrečo, pri 440 dolarjih (402 evra). Od takrat se tem višavam ni približala. Trenutna vrednost delnice znaša 249 dolarjev (227 evrov).