Na letalskem sejmu Dubai Airshow se sklepajo milijardni posli

Posel Jan Artiček 13. novembra, 2023 16.07 > 13. novembra, 2023 13.14
featured image

Letalski prevoznik države gostiteljice Emirates naj bi že v uvodni etapi drugega največjega letalskega sejma na svetu oznanil več deset milijard dolarjev vreden nakup letal Boeing.

13. novembra, 2023 16.07 > 13. novembra, 2023 13.14

V Dubaju se je v ponedeljek začel drugi največji letalski sejem na svetu, Dubai Airshow, ki poteka dvakrat na leto in bo trajal do petka. Letos naj bi bližnjevzhodni letalski prevozniki, vključno z ‘gostiteljema’ Emirates in FlyDubai, na njem sklenili za več deset milijard dolarjev pogodb s proizvajalci letal, kot sta Boeing in Airbus, piše Reuters.

Nacionalni prevoznik Združenih arabskih emiratov Emirates je napovedal nakup 90 letal 777X ameriškega proizvajalca Boeing v vrednosti 52 milijard evrov, poroča Bloomberg. Boeingov paradni konj je največje dvomotorno letalo na svetu, po petletni zamudi pri lansiranju pa naj bi bila prva letala dostavljena v letu 2025.

Gre za doslej največji posel, sklenjen v okviru sejma Dubai Airshow.

Na hladnem pa naj bi pristala pogajanja s francoskim ponudnikom Airbus, od katerega je Emirates želel kupiti konkurenčno letalo A380.

Dubai Airshow velja za barometer stanja v letalski industriji, kjer glavno tveganje predstavlja vojna med Hamasom in Izraelom. Zaradi nje se na Bližnjem Vzhodu zapirajo zračni prostori, kar daljša komercialne lete in viša stroške prevoznikov. Obenem se na sejmu predstavlja orožarska industrija, ki na račun vojne pričakuje rast povpraševanja po orožju.

Letalski sejem v Dubaju
Letalske družbe na dubajskem sejmu pogosto oznanijo večje nakupe letal enega od dveh velikih proizvajalcev (Foto: PROFIMEDIA)

Povpraševanje po velikih letalih

Povpraševanje po letalih – predvsem tistih največjih, ki dominirajo v bližnjevzhodni regiji – narašča. Letalske družbe po pandemiji, ki je zdesetkala daljša potovanja, znova posodabljajo svoje flote. Poznavalci industrije ocenjujejo, da za zaprtimi vrati potekajo pogajanja za nakupe med 700 in 800 letal, od tega 200 do 300 širokotrupnih letal.

Družba Emirates upravlja z največjo floto širokotrupnih letal na svetu, vključno z modeli Boeing 777 in Airbus A380. Poleg posodobljene verzije 777X je prevoznik javno izrazil zanimanje tudi za Airbusova letala A 350 in manjše Boeingove modele 787.

Prvi salvo odmevnih nakupov je že v soboto sprožila družba Turkish Airlines. Turški nacionalni prevoznik je v pogovorih za nakup do 355 letal Airbus, je poročala tiskovna agencija Anadolu. Del posla bi lahko bil javno razkrit v okviru sejma.

Turkish Airlines pravijo, da so v pogovorih za skupno 600 novih letal, tudi z Boeingom.

Letalski sejem v Dubaju
Modeli letala Boeing 777X v Boeingovem paviljonu na dubajskem sejmu (Foto: PROFIMEDIA)

Airbus vodi z manjšimi letali

Latvijski prevoznik AirBaltic, ki je pred tedni odprl novo povezavo med Ljubljano in Rigo, je naročil 30 Airbusovih letal A220-300, z možnostjo za še dodatnih 20 letal, poroča Reuters.

Nizkocenovni prevoznik FlyDubai, ki Dubaj povezuje tudi z Ljubljano, naj bi prav tako že ob otvoritvi sejma napovedal nakup Boeingovih letal 737 MAX, poroča Reuters. Gre za ozkotrupna letala, ki so namenjena srednje dolgim oziroma krajšim razdaljam.

Oči so uprte tudi v novega savdskega prevoznika Riyadh Air. Ta naj bi bil po poročanju Bloomberga v pogovorih z Boeingom za nakup 100 letal 737 MAX. Izvršni direktor družbe Tony Douglas je sicer dejal, da bodo z javno objavo počakali do zaključka sejma.

Največ medijske pozornosti je ta model letal dobil v letih 2018 in 2019, ko sta v razmaku par mesecev strmoglavili dve letali. Celotna linija je bila nato prizemljena za leto in pol, do novembra 2020.

Boeing je za napako v programski opremi plačal okrog 20 milijard dolarjev v kaznih in izgubil okrog 60 milijard dolarjev v obliki odpovedanih naročil. Leta 2021 so poravnali tožbo, ki je podjetje bremenila prevare v zadevi, z 2,5 milijarde dolarjev.

Letalski sejem v Dubaju
Na sejmu se predstavlja tudi orožarska industrija. Na sliki letalo za vojaški transport Airbus A400M Atlas nemškega letalstva (Foto: PROFIMEDIA)

Medtem ko Boeing ohranja primat na področju širokotrupnih letal, je v ozkotrupnem segmentu vodstvo prevzel Airbus. Prav ozkotrupna letala so največji delež komercialnega letalstva.

Airbus bo glede na Napoved o svetovni floti (World Fleet Forecast), ki jo pripravlja podjetje Avalon Holdings, v naslednjem desetletju povečal tržni delež v ozkotrupnem segmentu iz 53 na 58 odstotkov.

Organizatorji sejma letos pričakujejo več kot 1.400 podjetij iz 95 držav.