Skesani direktor Boeinga priznal “napako” podjetja

Posel Jan Artiček 10. januarja, 2024 18.48
featured image

Prvi mož Boeinga je v nagovoru zaposlenim po skorajšnji nesreči na enem izmed Boeingovih letal komaj zadrževal solze. Priznal je napako podjetja, a ni pojasnil, kakšno.

10. januarja, 2024 18.48

Izvršni direktor Boeinga David Calhoun je v torek zvečer stopil pred zaposlene v tovarni podjetja blizu Seattla, kjer izdelujejo modele 737 Max. Prav na letalu 737 Max 9, ki ga je upravljala letalska družba Alaska Airlines, je v petek nedolgo po vzletu na višini pet tisoč metrov odtrgalo panel, ki je služil kot nadomestek za vrata.

Letalo je z luknjo v trupu sicer brez žrtev in poškodb varno pristalo, saj na bližnjih sedežih ni nihče sedel. Toda za Boeing in njegovega vodjo je skorajšnja tragedija slab začetek leta, ki ga je Calhoun opisoval kot leto preobrata za ameriškega velikana.

Po dogodku je bilo po svetu prizemljenih več kot 170 Boeingovih letal, saj so regulatorji zahtevali varnostne preglede. Delnica podjetja je izgubila dobrih devet odstotkov vrednosti.

Letalo Boeing 737 MAX 9 družbe Alaska Airlines
Alaska Airlines upravlja drugo največjo floto letal Boeing 737 Max 9, ki jih je po petkovi nesreči prizemljila (Foto: PROFIMEDIA)

“Naša napaka” – toda kakšna?

“K temu bomo pristopili, prvič, s priznavanjem svoje napake,” je po poročanju Bloomberga Calhoun dejal zaposlenim. “Pristopili bomo s 100-odstotno in popolno preglednostjo na vsakem koraku.”

Direktor ni pojasnil, na katero napako se sklicuje. Drugi vodstveni delavci, ki so nagovorili zbrane, pa so posvarili pred ugibanji, poroča Wall Street Journal. Calhoun je obljubil, da bo Boeing sodeloval s preiskovalci Nacionalnega urada za varnost v prometu (NTSB).

Urad še vedno preiskuje vzrok incidenta. V ponedeljek so sporočili, da na odtrganem delu, ki so ga našli, manjkajo štirje vijaki. Ti so bili zasnovani tako, da preprečijo premikanje panela. Preiskovalci bodo poskušali ugotoviti, ali so bili vijaki sploh nameščeni.

Del je Boeingu dobavilo podjetje Spirit AeroSystems, sicer največji Boeingov dobavitelj delov. Toda ni še znano, na kateri točki proizvodnega procesa se je zgodila napaka. Delnica Spirita je od 5. januarja izgubila slabih pet odstotkov.

Po novici o vijakih so pri Alaska Airlinesu in United Airlinesu, ki upravljata največje flote letal 737 Max 9, na več letalih našli razrahljane vijake, še piše Bloomberg.

Letala Boeing 737
Boeing skuša ponovno pridobiti zaupanje v linijo letal 737 Max (Foto: PROFIMEDIA)

Vsaka podrobnost je pomembna

Ko je govoril o fotografijah zevajoče luknje v trupu letala, je Calhoun zadrževal solze ob misli na slabši razplet dogodka. “Imam otroke, imam vnuke in imate jih tudi vi,” je povedal zbranim. “Te stvari so pomembne. Vsaka podrobnost je pomembna.”

Calhoun je vodenje podjetja prevzel januarja 2020, ko se je Boeing prav tako spopadal s krizo glede letala iste linije. Manjši model 737 Max 8 je bil namreč prizemljen skoraj dve leti, potem ko sta v pol leta – med oktobrom 2018 in marcem 2019 – strmoglavili dve letali Max 8, s smrtnim izidom za vse na krovu.

Izvršni direktor Boeinga David Calhoun
David Calhoun je obljubil sodelovanje s preiskovalci skorajšnje nesreče (Foto: PROFIMEDIA)

Tranzicijsko leto

Boeing je imel za leto 2024 velike načrte, še posebej za ključno linijo ozkotrupnih letal 737 Max, ki je največji vir prihodkov podjetja. Ozkotrupna letala, ki letijo na krajših razdaljah, so najpomembnejši segment za proizvajalce letal. V tem segmentu ima vodilni tržni delež glavni tekmec, francoski Airbus.

Letala 737 so imela v začetku leta 2023 še vedno težave pri kakovostnih pregledih in dobavi, kar je okrnilo proizvodnjo. Toda v decembru je Boeing beležil 301 naročilo letal 737 Max, kar je mesečni rekord za podjetje.

S 371 skupnimi naročili je bil december tudi sicer rekorden za Boeing. Calhoun je zato v 2024 napovedoval tranzicijsko leto, ko si največji ameriški izvoznik po skoraj petih letih težav znova opomore.

V zadnjem četrtletju leta je delnica podjetja zrasla za okrog 50 odstotkov, potem ko je stekla proizvodnja linije 737. Na dubajskem letalskem sejmu novembra je Boeing sklenil tudi rekordno naročilo širokotrupnih letal 777X z Emirates Airlinesom.