Kaj pionirskega bosta izvedla veliki švicarski letalski prevoznik in start up

Zeleni prehod Forbes 10. marca, 2024 18.49
featured image

Swiss Air bo CO2 iz zraka odstranjeval s pomočjo mladega podjetja Climeworks. Do leta 2030 načrtuje emisije prepoloviti.

10. marca, 2024 18.49

Zagonsko podjetje Climeworks, ki neposredno zajema ogljikov dioksid iz zraka, bo za letalsko družbo Swiss Air Lines iz ozračja odstranilo tone CO2. Sedem let trajajoče partnerstvo med podjetjema, obe imata sedež v Zürichu, bo trajalo do konca desetletja. To je za Forbes povedal Jan Wurzbacher, soustanovitelj in predsednik uprave Climeworksa.

S predsednikom uprave Swiss Aira Dieterjem Vranckxom sta skupaj sporočila, da gre za prvi projekt neposrednega zajemanja ogljika v letalski industriji. Ob tem nista želela podrobneje govoriti, koliko ton CO2 bo odstranjenih v okviru dogovora in koliko letalska družba plačuje za to storitev. V okviru dogovora bi lahko sčasoma zagnali tudi projekt trajnostnega letalskega goriva.

Koliko CO2 odstranijo iz zraka

“Imeli smo že veliko strank iz finančne ali storitvene industrije, vendar je tokrat prvič, da bomo delali za letalsko družbo,” je povedal Wurzbacher. “Gre za letalsko družbo – naročnika iz industrije, ki na splošno povzroča veliko emisij. In ki je spoznal, da je odstranjevanje ogljikovega dioksida, zlasti neposredno zajemanje, lahko nekaj dragocenega.”

Climeworks je zbral že približno 800 milijonov dolarjev kapitala vlagateljev in je po podatkih portala PitchBook ocenjen na 1,9 milijarde dolarjev. Leta 2021 je na Islandiji začel obratovati Orca, prvi veliki obrat za zajemanje ogljika na svetu. Z velikimi ventilatorji vsrkava CO2 iz okoliškega zraka in ga nato zmeša z vodo. Nastane trdna snov, ki jo pošiljajo po ceveh in shranjujejo pod zemljo. Letno lahko odstrani 4.000 ton CO2. Climeworks sicer v bližini Reykjavika gradi še veliko večji obrat, imenovan Mamut. Ta naj bi letno odstranil 36.000 ton CO2.

Climeworks
Prvi veliki obrat za zajemanje ogljika na svetu Orca lahko letno odstrani 4.000 ton CO2 (Foto: PROFIMEDIA)

Pred pogodbo s Swiss Airom je Climeworks napovedal več let trajajoče projekte odstranjevanja ogljika v sodelovanju s podjetji JP Morgan Chase, Microsoft, BCG, Stripe in zavarovalnico Swiss Re.

Neposredno odstranjevanje CO2 je hitro razvijajoče se področje čistih tehnologij, ki ga predstavljajo kot ključno dopolnilo prizadevanjem, da bi prometna, proizvodna in energetska industrija nehale uporabljati fosilna goriva. Vendar bi bilo treba za upočasnitev učinkov podnebnih sprememb odstraniti na tisoče gigaton CO2 letno.

Podjetja za neposredno odstranjevanje ogljika pravijo, da lahko v nasprotju z nadomestili zaradi emisij ogljika, ki jih letalske družbe in druga podjetja že vrsto let plačujejo za projekte, kot so sajenje dreves ali gradnja vetrnih elektrarn, natančno izmerijo, koliko CO2 ujamejo.

Cilj Swiss Aira: do leta 2050 brezogljični

“Swiss International Air Lines si je zastavil cilj, da bo do leta 2030 za polovico zmanjšal svoje emisije CO2 in do leta 2050 dosegel ničelno neto vrednost,” je za Forbes povedal predsednik uprave Vranckx. Projekt Climeworks je po njegovih besedah poleg nadgradnje flote s čistejšimi letali in prehoda na trajnostna goriva še en element za doseganje teh ciljev.

Eden od razlogov, zakaj švicarska letalska družba ne napoveduje točnega cilja, koliko ton CO2 bo Climeworks odstranil iz ozračja v njenem imenu, je ta, da je neposredno zajemanje ogljika iz zraka ali DAC še vedno nova tehnologija in morda ni najcenejša možnost. “Lahko se zgodi, da bomo v prihodnjih nekaj letih, če bo postopek DAC res postal izjemno obetaven in bo možnost za razširitev veliko večja, kot pričakujemo, dosegli več zmanjšanja z neposrednim zajemanjem CO2 in morda manj s trajnostnim letalskim gorivom,” je dejal Vranckx.

Climeworks
Climeworks v bližini Reykjavika gradi obrat, imenovan Mamut, ki naj bi letno odstranil 36.000 ton CO2 (Foto: Climeworks)

Po podatkih Mednarodne agencije za energijo so letalske družbe leta 2022 prispevale 12 odstotkov svetovnih emisij CO2, ki prihajajo iz prometne industrije. Cilj Swiss Aira, da do leta 2050 doseže neto ničelne emisije, je enak cilju celotne letalske industrije.

Tisoč dolarjev za vsako odstranjeno tono CO2

Po trenutnih ocenah vsaka odstranjena tona ogljikovega dioksida stane 1.000 dolarjev, za to pa porabijo 2.000 kilovatnih ur energije. Climeworks se je osredotočil predvsem na povečanje skupne zmogljivosti za odstranjevanje CO2. Manj pa na to, da bi pri tem postopku porabili čim manj energije ali da bi to naredili čim ceneje. Po besedah Wurzbacherja pa bodo sčasoma dosegli boljše rezultate tudi pri tem.

“Naša strategija bodo velika vlaganja v nadaljnje izboljšanje tehnologije, zlasti v povečanje obsega in zmanjšanje stroškov,” je dodal. “Najprej moramo povečati obseg. Ne moremo takoj znižati cen na raven, ki jo predvidevamo, ko bomo dosegli veliko večji obseg. Zato je to precejšen izziv.”

Climeworks bo kmalu imel več konkurence na trgu neposrednega odstranjevanja ogljika. Na tem področju bodo namreč začela delovati nekatera energetska podjetja in konkurenčna zagonska podjetja. Equatic, ki ima sedež v Los Angelesu in je izšel iz projekta na univerzi UCLA, si prizadeva za komercializacijo odstranjevanja CO2 iz oceanov. Po njihovem mnenju je to veliko cenejši in energetsko učinkovitejši postopek, kot je odstranjevanje iz zraka. Stal naj bi le približno 100 dolarjev na tono. Vendar je ta tehnologija še v precej začetni fazi.

“Ne verjamem, da bo ta problem rešila samo ena tehnologija,” pravi Wurzbacher. “Čez 20 let jih bo zagotovo že več.”

Avtor članka je Alan Ohnsman.