Čakal na koncesijo, preživel še korono, zdaj pa z Goričkega piše zgodbo o uspehu

Posel Aljoša Črnko 16. marca, 2024 11.00
featured image

Na severovzhodu države deluje polnilnica mineralne vode. Za prihodnje leto napovedujejo pokritje vseh dozdajšnjih izgub in ustvarjanje dobička.

16. marca, 2024 11.00

Pol ure vožnje iz Murske Sobote in tik ob meji z Avstrijo lahko sredi polja opazite 65 metrov globoko vrtino za črpanje vode.

Ta je s cevjo povezana do bližnje stavbe v vasi Serdica, kjer je nekoč delovala osnovna šola. Zadnjih pet let je v njej polnilnica mineralne vode Cana.

“Lani smo načrpali okoli 450 tisoč litrov vode in napolnili približno 550 tisoč steklenic,” uporabo vrtine opiše Niko Borut Huber, vodja Cana Water, ki upravlja vodni vir na Goričkem.

Njegovo podjetje polni več vrst vode, med katerimi je osnovna “nežna” voda, brez dodatkov. Polnijo še bolj gazirano, močno gazirano in negazirano vodo. Pred kratkim so na police dali tudi tonik z in brez sladkorja.

Investitorji v polnilnico vložili več kot pol milijona evrov

Zametki polnilnice sicer segajo že v leto 2007, ko je Huber ustanovil podjetje in nato skoraj deset let čakal na koncesijo. “Dobili smo jo leta 2016 in za tem uredili še drugo dokumentacijo. Črpati in polniti smo začeli 15. januarja 2019.”

Vrtina mineralne vode Cana v Serdici
Tridesetletna koncesija podjetju z Goričkega dovoljuje črpanje 94,6 milijona litrov mineralne vode na leto. Na fotografiji vrtina v Serdici. (Foto: Arhiv podjetja)

A še preden so napolnili prve steklenice, so v podjetju iskali začetni kapital. Tega so ponudili večinoma slovenski vlagatelji.

“Med njimi je le en tujec – Adrian Burleton, ki pozna Slovenijo, saj je osem let vodil Studio Moderna. Investicije so skupno nanesle okoli 600 tisoč evrov. S tem smo obnovili zgradbo, kjer je polnilnica, in kupili polnilno linijo. Denar smo uporabili tudi za obratni kapital,” razvoj opiše Huber, ki ostaja večinski, 66-odstotni lastnik polnilnice. Preostanek imajo v lasti vlagatelji.

Voda z veliko kalcija in zelo malo natrija

Tridesetletna koncesija podjetju v Serdici dovoljuje črpanje kar 94,6 milijona litrov mineralne vode na leto, a izkoriščajo le pol odstotka tega, kar je na voljo.

“S trenutnega zornega kota praktično nimamo omejitve pri črpanju. Načrpamo lahko skoraj sto milijonov litrov vode, kar bi pomenilo, da bi napolnili med 130 in 150 milijonov steklenic,” potencial vrtine opiše sogovornik.

Tudi zmogljivosti polnilnice so za zdaj večje, kot je njen izkoristek.

S trenutno postavitvijo bi lahko letno napolnili pet milijonov steklenic (zdaj napolnijo le 11 odstotkov tega), ob čemer Huber navaja, da bi jih lahko še več, če bi se odločili za nakup dodatnega stroja. “Zmogljivosti tako že imamo dovoljšnje. Ko se bomo pogovarjali o tem, da nam jih primanjkuje, bodo to sladke skrbi.”

Njihova strategija ni množična proizvodnja in prodaja trgovskim centrom. Ostati želijo butična polnilnica.

Steklenica vode Cana iz Goričkega
S trenutno zmogljivostjo lahko v Cana Water letno napolnijo pet milijonov steklenic (Foto: Arhiv podjetja)

In kaj jih dela butične? Niko Borut Huber, ki se predstavlja tudi kot prvi vodni sommelier v Sloveniji, pravi, da prodaja izbranim kupcem, ki želijo ponuditi nekaj drugačnega in slovenskega. “Naša voda ima veliko kalcija in zelo malo natrija. Iz začetnih črk teh dveh elementov izvira tudi ime – CaNa. Takšnega razmerja kalcija in natrija nima nobena voda.”

Minilo prvo leto brez pretresov

Prihodki podjetja, ki upravlja polnilnico, so leta 2022 znašali četrt milijona evrov prihodkov od prodaje, kar je zadoščalo za 9.211 evrov dobička. Dobiček so tako začeli ustvarjati že tri leta po prodaji prvih steklenic.

Cana Water ima sicer iz prejšnjih let izgubo, za katero pravijo, da jo bodo pokrili do leta 2025.

Leta 2023 so prihodki zrasli za okoli tretjino, obenem so lani tudi prvič poslovali brez večjih pretresov. Poslovanja za letos v Cani ne želijo napovedati, saj se trg po njihovih besedah spreminja prehitro, da bi lahko imeli točno številko. “Trenutno kaže zelo dobro, lahko pa se že čez nekaj mesecev vse spremeni,” pravi Huber.

Na majhno prodajo so v preteklih letih vplivale nemirne vode, v katere so zapluli že leta 2020, ko se je začela pandemija Covida-19, ki je dve leti narekovala poslovanje njihovih glavnih kupcev – to so hoteli, restavracije in bari. Naslednja težava je bila leta 2022 še pomanjkanje surovin, zaradi česar so ostali brez steklenic.

Obšla pa jih je energetska kriza, saj je energija pri njih le majhen del stroška. Drugače je pri večjih polnilnicah, kjer je visoka cena elektrike leta 2023 celo ustavila dele proizvodnje.

Največji trg je Slovenija

Pet let po zagonu polnilnice Slovenija ostaja njihov največji trg, saj doma ustvarijo okoli osemdeset odstotkov prihodkov od prodaje. Cana je bila med uradnimi vodami Tedna Restavracij, prodaja se tudi v trgovinah, kot sta Spar in Kompas shop, ter v gostilnah in kavarnah po Pomurju. Med drugim je na voljo tudi v minibarih petzvezdičnega hotela Vila Planinka na Zgornjem Jezerskem, ki je v lasti poslovneža Marjana Batagelja.

A kot glavno referenco navajajo prodajo slovitemu singapurskemu hotelu Marina Bay Sands, ki se je po navedbah Hubra sam zanimal za nakup. Količine prodanih vod omenjenemu hotelu sicer ne razkrivajo. Vodo v Aziji izvažajo še na Kitajsko, v Evropi tudi v Italijo, Poljsko, Nemčijo, Švico in Hrvaško.

Huber priložnost prodaje vidi tudi na Nizozemskem, medtem ko že dalj časa poskušajo vstopiti na ameriški trg. “Vse napore vlagamo, da bi šli tja. V ZDA že imamo zaščiteno blagovno znamko, zdaj iščemo uvoznika. Ko ga dobimo, moramo najti še distributerja.”

Cena steklenice vode prilagajajo trgom in kupcem. V Sloveniji je za 0,7 litra veliko Cano treba odšteti 1,37 evra.