Proti toku: se bo Japoncu stava na hibride obrestovala?

Zeleni prehod Jan Artiček 14. marca, 2024 05.30
featured image

Dolgoletna stava na hibride namesto električna vozila se za japonskega avtomobilista Toyoto obrestuje v času, ko se prodaja električnih vozil ohlaja.

14. marca, 2024 05.30

Največji proizvajalec avtomobilov na svetu, japonska Toyota, že dobro desetletje namenja milijarde dolarjev za razvoj hibridnih vozil, ki se zanašajo tako na baterijski kot bencinski pogon, ter avtomobilov na vodikov pogon. S tem je izjema med večjimi avtomobilisti, ki pospešeno vlagajo v razvoj baterijskih električnih vozil (BEV).

“Japonska avtomobilska industrija mora nadoknaditi zaostanek. Morda je že prepozno,” je lani za Bloomberg dejal nekdanji Nissanov vodstveni delavec Masato Inoue.

Stava na hibride

Čeprav povpraševanje po električnih vozilih raste, se je njihov delež na trgu novih avtomobilov v Združenem kraljestvu skrčil, v ZDA in EU pa se rast prodaje upočasnjuje. Razlog so vztrajno visoke cene električnih vozil in skrbi o ustrezni infrastrukturi polnilnic.

Medtem je skupina Toyota, ki ima v lasti tudi prestižni Lexus in izdelovalca manjših vozil Daihatsu, lani prodajo hibridov okrepila za milijon vozil, na 3,4 milijona od skupnih 11,2 milijona. Električna vozila so prispevala manj kot odstotek k rekordni skupni prodaji. Podjetje za poslovno leto, ki se bo končalo marca, napoveduje rekorden dobiček iz poslovanja v višini 30 milijard evrov (slabih pet tisoč milijard jenov).

Hibridi, ki so sprva veljali za prehoden izdelek na poti v elektrifikacijo avtomobilizma, se zdaj zdijo bolj privlačni. Do leta 2025 namerava Toyota izdelati pet milijonov hibridov na leto, do leta 2030 pa “le” 3,5 milijona električnih vozil na leto.

Hibridno vozilo Toyota Prius
Toyota je bila v 90. letih pionir na področju zelenih tehnologij s hibridom Prius (Foto: PROFIMEDIA)

Proti toku

Akio Tojoda je kot glavni izvršni direktor 13 let vodil podjetje v smeri diverzifikacije, svoji filozofiji pa ostaja zvest tudi v sedanji vlogi predsedujočega družbi (chairman). Premislil si ni niti ob dejstvu, da je Tesla v teh letih postavljala rekorde prodaje električnih vozil, konec lanskega leta pa jo je prehitel kitajski BYD. Vnuk ustanovitelja podjetja je prejšnji mesec napovedal, da segment električnih vozil ne bo presegel 30 odstotkov avtomobilskega trga, “ne glede na to, koliko napredka doživijo ta vozila”.

Izjava je presenetljiva, saj so nekatere države ta mejnik že presegle. Med njimi so Norveška (80 odstotkov), Islandija (41 odstotkov) in Švedska (32 odstotkov). Na Kitajskem, kjer prodaja električnih vozil pomeni 24 odstotkov celotne prodaje, naj bi 30 odstotkov presegli do konca leta, piše Forbes.

Tojoda verjame v razvejano strategijo zmanjšanja emisij, ki poleg električnih vozil stavi tudi na druge tehnologije. Toyota je ob koncu 90. let veljala za pionirja na področju okolju prijaznih avtomobilov, saj je leta 1997 predstavila prvega hibrida za množično proizvodnjo, model Prius. Po mnenju Tojode bo prodaja hibridov še rasla, ko svetovni trg doseže prag 30 odstotkov električnih vozil.

Leta 2021 je Tojoda sicer napovedal, da bo njegovo družinsko podjetje investiralo okrog 35 milijard dolarjev (32 milijard evrov) v linijo 30 modelov električnih vozil do leta 2030. To je enak vložek kot za hibride in vodik v istem obdobju. “Verjamemo, da je hitro prilagajanje spremembam pomembnejše od poskusov napovedovanja prihodnosti, ki ni nič drugega kot negotova. Svojim strankam želimo dati možnosti, dokler ne bo znana prava pot,” je dejal za tuje medije.

Predsednik uprave Toyote Akio Tojoda
Akio Tojoda, vnuk ustanovitelja Toyote: “Hitro prilagajanje spremembam je pomembnejše od poskusov napovedovanja prihodnosti, ki ni nič drugega kot negotova.” (Foto: PROFIMEDIA)

Novi direktor, stara smer

Razpršen pristop nadaljuje tudi novi glavni izvršni direktor Koji Sato. Ta je Tojodo nasledil aprila lani prav zaradi skrbi, da bo japonski velikan zaostal za tekmeci v dirki električnih vozil.

Sato je nato junija predstavil strategijo razvoja električnih vozil na poti do cilja, ki ga je začrtal Tojoda. Ta vključuje prodajo 1,5 milijona električnih vozil na leto do leta 2026, čeprav so jih v poslovnem letu 2023 prodali le okrog 38 tisoč. Do leta 2026 naj bi Toyota prodajala deset različnih modelov električnih vozil.

Tojoda in Sato na poti do razogljičenja poudarjata tudi razvoj e-goriv, ki se proizvajajo s pomočjo elektrike iz virov energije, kot sta voda in ogljikov dioksid. Tojoda je dejal, da je “Japonska edina razvita država, ki je zmanjšala emisije ogljikovega dioksida za 23 odstotkov.” Ta uspeh je po njegovem mogoče delno pripisati deležu hibridnih vozil.

Vlagatelji so že nagradili Toyoto za jasnovidnost njenih vodilnih. Delnica podjetja se je v zadnjem letu namreč vzpela za 90 odstotkov. Delnica Tesle, ki se specializira za baterijska električna vozila, je v istem času upadla za pet odstotkov.

Avtomobil na vodikov pogon Toyota Mirai
Toyota je doslej prodala slabih 22 tisoč vozil na vodikov pogon, kot je mirai (Foto: PROFIMEDIA)

Vodikov pogon

Toyota na poti v brezogljično prihodnost stavi tudi na vodik. Leta 2014 je predstavila prvi avto na gorivne celice (fuel cell electric vehicle – FCEV) za množično proizvodnjo, model Mirai. Ta tehnologija za gorivo uporablja vodik, edini “izpust” pa je voda.

Od lansiranja pred desetimi leti je Toyota prodala manj kot 22 tisoč avtomobilov Mirai. Razlog za počasno prodajo sta drago gorivo in pomanjkanje polnilnih postaj za vodik. Toda Toyotin cilj je prodati vsaj 200 tisoč avtomobilov na vodikov pogon do leta 2030, pri tem pa japonski velikan cilja predvsem na evropske in kitajske trge. Skupaj s podjetjem Isuzu bo Toyota izdelovala tudi tovornjak na vodikov pogon, so sporočili oktobra lani.

“Elektrika je pomembna, vendar menimo, da je tudi vodik pomembna rešitev. Za razvoj in proizvodnjo vodika ter za gradnjo dobavne verige bo potreben čas,” je oktobra lani za Bloomberg dejal Sato.