Napeto na Bližnjem vzhodu: kaj bo s cenami nafte in ladijskih prevozov?

Posel Andreja Lončar 14. aprila, 2024 15.24
featured image

Iranski zaseg tovorne ladje v izraelski lasti, ki jo upravlja globalna ladjarska multinacionalka MSC, in nočni napad na Izrael pomenita tveganje za dvig cen nafte in ladijskih prevozov.

14. aprila, 2024 15.24

Zaradi nočnega napada Irana na Izrael in negotovosti glede nadaljnjega poteka dogajanja na Bližnjem vzhodu, ki ga zadnje pol leta zaznamuje tudi konflikt v Gazi, je ob jutrišnjem odprtju trgovanja pričakovati povečane turbulence na borzah.

“Neposreden iranski napad na Izrael je zelo zaskrbljujoč, zlasti za naftni trg,” je za portal spglobal.com dejal Jim Burkhard, vodja raziskav za področje surove nafte, energije in mobilnosti pri S&P Global Commodity Insights. S&P Global je ameriška organizacija, ki se ukvarja z izdelavo finančnih analiz.

“Čeprav nafta ni predmet konflikta, bi lahko ta močno vplival na dobavne tokove. Vendar je še prezgodaj, da bi to lahko z gotovostjo trdili,” meni Burkhard.

Umiritev ali zaostrovanje?

Za zdaj ni jasno, ali se bodo odnosi med Izraelom in Iranom po nočnem napadu umirili.

Izrael se bo na napad odzval po zasedanju tako imenovanega vojnega kabineta.

Iran pa je danes sporočil, da zdaj “zadevo lahko šteje za zaključeno”, a tudi, da bo v primeru povračilnih ukrepov Izraela naslednji iranski odgovor ostrejši ter da se morajo ZDA “držati stran” od konflikta.

Ameriški predsednik Joe Biden je po napadu sicer ponovil neomajno zavezo ZDA izraelski obrambi, hkrati pa naj bi izraelskemu premierju Benjaminu Netanjahuju že povedal, da ZDA ne bodo sodelovale v ofenzivi proti Iranu.

Pomemben bazen

Naftni trgi so vse od oktobrskega začetka konflikta v Gazi nemirni. Zalivske države so pomembne proizvajalke in izvoznice črnega zlata. Daleč največja je Savdska Arabija, skupaj pa predstavljajo okoli četrtino globalne proizvodnje.

Po tem, ko se je Evropa zaradi vojne v Ukrajini odpovedala ruski nafti, je arabska nafta pomembnejša tudi za našo regijo. Naš največji trgovec Petrol je del izpada nadomestil s povečanjem uvoza nafte iz Savdske Arabije.

Morebitna podražitev nafte ali pa logistične prepreke za izvoz nafte iz zalivskih držav bi bile tako verjetno slaba novica za evropsko slovensko ekonomijo, ki se še vedno borita s povišano inflacijo. Cene nafte se namreč prelivajo v ostale izdelke in storitve.

Za sod severnomorske nafte brent za dobavo v juniju je treba trenutno odšteti okoli 90 dolarjev.

brent, sod, nafta
(Foto: Profimedia)

Iranci zasegli izraelsko ladjo

Zaostrovanje konflikta na Bližnjem vzhodu lahko vpliva tudi na logistične tokove. Ti so moteni že od oktobrskega začetka konflikta v Gazi, ko so jemenski hutijevci v znak podpore Palestini začeli napadati tovorne ladje v Rdečem morju.

Promet skozi Sueški prekop, ki pomeni okrog 12 odstotkov globalne trgovine, je zato močno upadel. Ladjarji so ladje preusmerili drugam, predvsem okrog Afrike, kar pa podaljša čas in zviša strošek potovanja. To se podaljša za 3.000 navtičnih milj in okrog 10 dni.

Daljše prevozne čase so hitro občutila tudi nekatera slovenska podjetja.

Iran pa je pred dnevi zagrozil še z zaprtjem Hormuške ožine, ki povezuje Perzijski in Omanski zaliv. Skozi to ožino vsak dan potuje do 20 milijonov 159-litrskih sodov nafte in tudi velike količine utekočinjenega zemeljskega plina (LNG). Tu namreč velike svetovne proizvajalke nafte in LNG z Bližnjega vzhoda to blago tovorijo proti Evropi in ZDA.

Včeraj so iranske paravojaške sile blizu ožine zasegle kontejnersko ladjo MSC Aries, ki je plula pod portugalsko zastavo in pod upravo največjega svetovnega ladjarja MSC. Na radar Iranske revolucionarne garde je najverjetneje prišla, ker je v lasti skupine Zodiac Group izraelskega magnata Eyala Oferja.

Družba MSC je v izjavi potrdila, da so se iranski organi “s helikopterjem vkrcali na ladjo MSC Aries, ko je plula skozi Hormuško ožino”. Nato je bila po poročanju iranske državne tiskovne agencije IRNA, ki je na omrežju X objavila tudi video zasega (zgoraj), preusmerjena v iranske vode. Neimenovani iranski uradnik je za državno televizijo povedal, da je bil GPS ladje MSC Aries izklopljen in da se posadka pred zasegom ni odzivala na vprašanja.