Velenjčanki podjetje odprli med epidemijo, zdaj prodata 7.000 izdelkov na mesec

Ljudje Marko Rabuza 14. aprila, 2024 05.41
featured image

Na podjetniško pot - spletna prodaja rastlin - sta se podali med epidemijo, štiri leta kasneje pa imata 7.000 mesečnih kupcev.

14. aprila, 2024 05.41

Ko so zaradi epidemije koronavirusa številni podjetniki zapirali vrata, se je za Tjašo Jarc in Tilyen Mucik poslovna pot začela. Povezavo z rastlinami sta imeli že od otroštva, dokončen klik pa se je zgodil med Tjašino vožnjo do vrtnega centra, ko je razmišljala, zakaj se mora po lončnico peljati čez celotno mesto.

“Vprašala sem se, zakaj ne obstaja dobra spletna trgovina z eksotičnimi rastlinami,” se spominja začetkov iz leta 2020. Poklicala je svojo dolgoletno prijateljico iz domačega Velenja Tilyen, ki je v tistem času zaključevala študij fotografije. Zaradi zaprtja javnega življenja so ji odpadli številni projekti in Tjaša ji je predlagala, da bi se začeli ukvarjati s spletno prodajo rastlin, predvsem takšnih, ki jih je težje dobiti.

“Med korono me je zadela obsesija z rastlinami – veliko sem naročala iz tujine redkejše primerke,” dodaja Tilyen, ki je v otroških letih sestavljala herbarij, pozneje pa se je veliko ukvarjala z botanično fotografijo. Med željami je imela tudi svojo spletno trgovino, vendar ni imela poguma za ta korak. Klic Tjaše pa je zapečatil njuno skupno poslovno pot – ustanovili sta podjetje Džungla Plants. Ime sta izbrali zaradi priročnosti, da ima domačo džunglo, so se zaradi številni rastlin prijatelji večkrat šalili s Tilyen.

“Veliko sem razmišljala. Zadnjo noč, preden sva podpisali pogodbo za najem prvih prostorov, nisem mogla zaspati. Zelo me je skrbelo, ali bo dovolj kupcev. Nato me je Tjaša pomirila, ko je rekla: ‘Če ne uspe, se bova pač vrnili k temu, kar sva delali doslej, ti boš fotografirala, jaz pa si bom našla zaposlitev v kakšnem oglaševalskem podjetju’.”

Tjaša Jarc
“Vstopni stroški niso bili visoki, tako da nisva veliko tvegali in bi tudi v primeru neuspeha lahko brez večjih težav začeli delati kaj drugega” (Foto: Jan Gregorc/N1)

600 prijav, še preden sta odprli spletno trgovino

Še preden sta izpeljali prvo naročilo, sta postavili preprosto spletno stran, kjer so se lahko ljudje prijavili in vpisali svoj elektronski naslov, da bodo obveščeni, ko se bo spletna trgovina odprla in bodo na voljo začetne rastline.

“Takrat sva dobili prvo potrditev, da je trg pripravljen na takšno stvar. Povezavo do spletne strani sva delili v svojem krogu na družbenem omrežju in dobili približno 600 elektronskih naslovov,” pripoveduje Tjaša.

Na trgu takrat še ni bilo ponudnika, ki bi imel spletno trgovino z redkimi rastlinami dobro razvito, ob tem pa so se med epidemijo, ko so bili ljudje večinoma doma, mnogi začeli ukvarjati s tem hobijem. Pojavile so se tudi številne skupine na družbenih omrežjih, kjer so uporabniki med seboj trgovali s potaknjenci rastlin.

Njun začetni vložek, ob osnovnem kapitalu ob ustanovitvi podjetja, je bil 1.500 evrov, kar sta porabili za prvo naročilo rastlin. Razprodali sta jih v dveh tednih.

“Vstopni stroški niso bili visoki, tako da nisva veliko tvegali in bi lahko tudi v primeru neuspeha brez večjih težav začeli delati kaj drugega. Začetno spletno stran sva postavili sami, rastline pa še zdaj fotografira Tilyen,” nadaljuje Tjaša, ki je sicer na začetku svoje poklicne poti delala v oglaševanju, pozneje pa je pomagala pri vzpostavitvi centra in ekseleratorja za podjetja, ki se ukvarja s tehnologijo veriženja podatkovnih blokov v avstralskem Melbournu. Doma je sodelovala še pri začetkih delovnega prostora za start upe StaKyuriosity Hub v Delovi stolpnici in pri odpiranju sklada Silicon Gardens II.

Džungla
Najprej sta se usmerili na redkejše vrste rastlin, pozneje pa sta ponudbo razširili. Zadnja novost je darilni program. (Foto: Jan Gregorc/N1)

Prihodki v treh letih na 800.000 evrov

Štiri leta pozneje imata v Sloveniji in na Hrvaškem, kamor sta spletno trgovino razširili leta 2021, mesečno 7.000 naročil. Zato sta se tudi iz ljubljanskega Rudnika preselili v večje prostore na Viču, ki pa bodo, vsaj skladišče, kmalu znova premajhni.

“Med 30 in 40 odstotki je spletne prodaje v Sloveniji, enak delež je tudi na Hrvaškem, okoli 20 odstotkov prodava v fizični trgovini, nekje 10 odstotkov pa predstavlja še ozelenitev pisarn,” našteva Tjaša.

Njuni letni prihodki se od začetka vzpenjajo. Pred tremi leti sta imeli 386.109 evrov prihodkov, leto za tem 514.340, lani pa 830.000 evrov, medtem ko je lanski dobiček znašal 40.000 evrov. Letošnji prihodkovni cilj je skok na sedemmestno številko. “Za zdaj rasteva stabilno in brez kreditov,” o poslovanju, ki je bolj njeno področje, pravi Tjaša.

Ju je v vmesnem času zaskrbelo, da bo po prvotnem navdušenju zmanjkalo kupcev? “Mene je zelo skrbelo. Lahko si tudi vzrediš številne potaknjence, zato sem se spraševala, ali se bodo kupci vrnili. Ampak se vračajo. Povsem iskreno, nekatere rastline tudi umrejo, še vedno imaš prostor za eno in pa še vedno imaš kakšno na seznamu želja,” pravi Tilyen, Tjaša pa jo dopolni, da je veliko tudi nakupov za darila.

Tilyen Mucik
“Na spletu poskušava čim bolj po domače predstaviti rastlino in kako zanjo skrbeti. Vse izvira iz najinih osebnih izkušenj” (Foto: Jan Gregorc/N1)

Najprej le redke, nato tudi običajne rastline

Med razlogi za uspeh v prvih štirih letih sogovornici vidita tudi v osebnem pristopu pri opisu, kako poskrbeti za rastline, in reševanju reklamacij. “Na spletu poskušava čim bolj po domače predstaviti rastlino in kako zanjo skrbeti. Vse izvira iz najinih osebnih izkušenj. Tudi naročanje novih vrst poteka po tem načelu – kaj je v prvi vrsti nama všeč. Seveda pa potem ponudbo prilagodiva še s trendi v svetu, kjer prednjači predvsem Amerika,” pove Tilyen.

Čeprav sta bili na začetku najbolj usmerjeni v eksotične rastline, ki se težje dobijo, sta čez leta nabor razširili tudi na običajne sobne rastline. Med ponudbo so tako od nezahtevnih do neškodljivih za domače živali, ponudbo dopolnjujejo zunanje rastline in semena, pa tudi rastline, primerne za poslovne prostore in izposoja za različne dogodke in snemanja.

“Poskušava slediti kupcem in njihovemu povpraševanju, kajti če bi ostali pri redkih rastlinah, slovenski in hrvaški trg ne bi bila dovolj velika,” opozarja Tjaša.

Na voljo 160 različnih vrst rastlin

Skupno imajo v ponudbi 160 različnih vrst rastlin. Od začetka vsak teden dodata v ponudbo novo vrsto, video z novostmi pa objavita na družbenih omrežjih. “To je običajno naš najbolj gledan posnetek,” pristavi Tjaša.

Rastline pošiljajo s kurirsko službo v embalaži, kjer so zaščitene z lepenko. Pozimi jih dodatno zaščitijo pred zmrzaljo, pri kupcih pa so v 24 urah od odpreme. Najbolj prodajan izdelek je sicer zemlja, ki jo mešata sami.

Veliko pozornost namenjata tudi pregledu rastlin, ki jima jih večinoma dobavlja nizozemski partner, ta pa jih kupuje od različnih evropskih pridelovalcev. Vsako rastlino pregledajo in izločijo bolne ter tako poskušajo zmanjšati število reklamacij. Na začetku sta tudi sami gojili rastline, vendar takšen način vzame preveč časa. V prihodnosti si želita sodelovati neposredno s pridelovalci in tako izločiti vse člene v distribucijski verigi.

Džungla
V ponudbi imata 160 različnih vrt rastlin (Foto: Jan Gregorc/N1)

Prijateljstvo pred podjetjem

V štirih letih je številčnost ekipe iz ustanoviteljic prerasla v dvomestno številko. Ekipa je sestavljena iz zaposlenih, študentov, nekaj pa je tudi zunanjih sodelavcev. Kader je zelo raznolik, med njimi sta tudi dva inženirja hortikulture, ki pomagata s tehničnim znanjem.

“Za zdaj se pri poslovnih odločitvah še nisva sprli, veliko se pogovarjava in poskušava biti iskreni. Kar pa je najbolj pomembno, prijateljstvo postavljava pred podjetje,” o sodelovanju dveh prijateljic v službi razlaga Tilyen.

Italijo zaprli, Češko odpirata

Če je bil njun vstop na domači in hrvaški trg uspešen, se je po letu in pol neuspešno končala italijanska zgodba, kjer spletna prodaja ni zaživela.

“Vse sva poskusili, vendar ni šlo. Svetovali so nama popuste, ker da jih imajo Italijani zelo radi in sva poskusili tudi z znižanji, vendar se prodaja ni izboljšala,” vzroke, zakaj jima pri južnih sosedih ni uspelo, našteva Tilyen.

V prihodnjih mesecih načrtujeta širitev na Češko. “Za Češko sva se odločili, ker je podoben trg kot naš in hrvaški,” ocenjuje Tjaša.

Pred nekaj meseci sta ponudbo razširili z darilnim programom – sveče, dišave in parfumi. Vsaka je ustvarila svoj vonj, za zdaj je največ zanimanja za parfume.

“To je bila že dalj časa moja želja in nasploh si želiva delati stvari, ki so nama všeč. Aromaterapija in eterična olja ter parfumeristika so tesno povezani z rastlinami. Vsi izdelki so naravni in narejeni v Sloveniji,” širitev programa pojasnjuje Tilyen.