Kitajca, ki sta si od babice izposodila 400 dolarjev in postala milijarderja

Posel Forbes 19. januarja, 2024 05.20
featured image

Pri 21 letih je Džang Hongčao začel prodajati sladice iz nastrganega ledu. Četrt stoletja pozneje sta z mlajšim bratom obogatela s točenim sladoledom, kavnimi napitki ter izjemno priljubljeno pijačo bubble tea in limonado.

19. januarja, 2024 05.20

Ko je imel komaj 21 let, si je Džang Hongčao od babice izposodil denar, da je v mestu Žengžov v osrednji Kitajski odprl stojnico s sladicami iz nastrganega ledu. Ta mu ni uspela, vendar je dve leti pozneje znova poskusil z drugo stojnico z nastrganim ledom, tokrat pod imenom Mixue Bingcheng, kar pomeni Palača sladkega snega.

Sčasoma se je posel razmahnil, saj je začel prodajati sladoled, pozneje pa še bubble tea (trendovski čaj praviloma s tapiokinimi kroglicami), limonado in kavne napitke po zelo ugodnih cenah.

Vstop na borzo – drugi poskus

Zdaj je podjetje Mixue Bingcheng, ki ima približno 36.000 lokalov in je največji kitajski proizvajalec pijač bubble tea, tik pred vstopom na borzo, 47-letni Džang in njegov mlajši brat, 39-letni Hongfu, pa sta po Forbesovih ocenah milijarderja.

Mixue Bingcheng je nedavno v Hongkongu dal vlogo za prvo javno ponudbo delnic (IPO) in razkril podatke o lastništvu podjetja: vsak od bratov ima trenutno 42,8-odstotni delež. Forbes konservativno ocenjuje, da je Mixue – katerega prihodki in čisti dobiček so v prvih devetih mesecih leta 2023 poskočili za 46 oziroma 48 odstotkov (prihodki na 2,2 milijarde, dobiček pa na 338 milijonov dolarjev) – vreden 2,9 milijarde dolarjev.

To pomeni, da ima vsak od bratov Džang za 1,2 milijarde dolarjev premoženja. Proizvajalec pijač bubble tea je nazadnje zbiral kapital januarja 2021, v času balona na področju zbiranja zasebnega kapitala, ko so njegovo vrednost ocenili na 3,3 milijarde dolarjev. Od vlagateljev je zbral 329 milijonov dolarjev. Mixue je leta 2022 v Šenzenu vložil vlogo za prvo javno ponudbo delnic v višini 915 milijonov dolarjev, vendar je niso nikoli izpeljali. Vedno obstaja možnost, da tudi tokratna javna ponudba ne bo uspela. Indeks Hang Seng je v zadnjem letu padel za približno 25 odstotkov, domače delnice pa so imele najslabši začetek leta v skoraj dveh desetletjih.

Krepko cenejši od konkurence

Mixue Bingcheng, ki ima 32.000, skoraj izključno franšiznih prodajaln na Kitajskem in še 4.000 v 11 drugih, večinoma azijskih državah, se ni odzval na prošnjo za komentar glede vrednotenja podjetja in premoženja obeh bratov. Po podatkih iz prospekta naj bi v prvih devetih mesecih leta 2023 v svojih prodajalnah po vsem svetu prodal približno 5,8 milijarde steklenic pijač, s čimer naj bi bil po podatkih družbe China Insights Industry Consultancy drugi največji svetovni prodajalec sveže pripravljenih pijač po številu prodanih skodelic; prvo mesto zaseda Starbucks.

Podjetje na trgu pijač bubble tea, kjer vlada velika gneča, izstopa po ugodnih cenah. Mixuejevi izdelki, ki vključujejo tudi sveže pripravljene limonade, točeni sladoled, sadni čaj in kavo, stanejo med tremi centi (približno toliko stane pločevinka coca-cole na Kitajskem) in enim dolarjem. Za primerjavo – druga priljubljena kitajska veriga za prodajo pijač bubble tea Nayuki, ki kotira v Hongkongu, za svojo pijačo v povprečju računa 3,80 dolarja.

Mixue Bingcheng

V Mixue praviji, da lahko nizke cene ohranja zaradi zaključene dobavne verige, ki zajema vse, od nabave in proizvodnje sestavin do logistike, raziskav in razvoja ter nadzora kakovosti (Foto: PROFIMEDIA)

Mixue pravi, da lahko nizke cene ohranja zaradi svoje zaključene dobavne verige, ki zajema vse, od nabave in proizvodnje sestavin do logistike, raziskav in razvoja ter nadzora nad kakovostjo. Skoraj vse prihodke in dobiček pa ustvari s prodajo blaga, kot so kuhinjski aparati in živilske sestavine, podjetjem, ki so prevzela njegovo franšizo.

Babica posodi tri tisoč juanov

Hongčao je leta 1997 študiral na Visoki šoli za ekonomijo in finance Henan (zdaj je znana kot Univerza za ekonomijo in pravo Henan) in se poleti za polovični delovni čas zaposlil v kiosku s pijačo. Tam se mu je porodila zamisel, da bi sam izdelal stroj za pripravo ledu in odprl lokal s sladicami iz nastrganega ledu. Te so bile zelo priljubljene v sosednjem mestu Šangčju, v Žengžovu pa jih ni še nihče ponujal. Po poročanju lokalnih medijev si je od babice izposodil 3.000 juanov (422 dolarjev) in odprl Coldsnap Shaved Ice, ki je predhodnik podjetja Mixue.

Hongčao se je hitro naučil trdih lekcij iz poslovanja, ko je pozimi težko prodajal sladice iz nastrganega ledu, zato je bil po poročanju kitajskih medijev za dodaten zaslužek prisiljen prodajati mandarine. Posel je moral zapreti, vendar je leta 1999 znova poskusil, tokrat s sladkimi pijačami in pozneje s točenim sladoledom.

Njegov mlajši brat Hongfu, ki je zdaj glavni izvršni direktor Mixue Bingchenga, se je podjetju pridružil leta 2007, da bi standardiziral poslovanje in upravljanje; Hongčao je predsednik podjetja Mixue. To je pozneje postal uspešen franšizni model podjetja. Danes 99,8 odstotka od 36.000 trgovin upravlja 16.000 franšiznih partnerjev, s čimer je Mixue eden največjih franšiznih operaterjev na svetu. Ima več kot dvakrat toliko poslovalnic kot Dunkin’ in skoraj dvakrat toliko kot Burger Kings. Mixue, ki ima 84 kitajskih patentov in lastne tovarne, franšiznim partnerjem prodaja vse od kuhinjskih aparatov do sestavin, vključno s sirupi, mlekom, čajem, kavo in sadjem.

Inovacije serijsko

Brata sta z leti še naprej uvajala inovacije. Leta 2017 sta odprla prvo trgovino s kavo Lucky Cup, ki ima zdaj 2.900 lokacij. Leta 2018 sta blagovno znamko Mixue izvozila v Hanoj v Vietnamu. Danes so njune trgovine tudi v državah, kot so Kanada, Indonezija, Japonska in Južna Koreja.

V zadnjih letih sta predstavila zdaj že dobro znano maskoto Snežnega kralja in v svojih lokalih začela predvajati glasbene videospote in zvočne posnetke z njegovo podobo. Mixuejeva tematska pesem “I Love You, You Love Me, Mixue Ice Cream & Tea”, v kateri nastopa Snežni kralj, je na portalu Bilibili nekdanjega milijarderja Ruija Chena (kitajski različici YouTuba) zbrala več kot 24 milijonov ogledov. Snežni kralj je nastopil tudi v animirani televizijski seriji in imel ključno vlogo na Mixuejevih festivalih Ice Cream Music.

Čangova sta zadnja v vrsti tistih, ki so obogateli z napitki bubble tea, priljubljenim med milenijci in generacijo Z. Med drugimi bogataši na tem področju je tudi Vang Šjaokun, ustanovitelj in predsednik podjetja Cha Panda, ki prav tako čaka na vstop na borzo.

Peng Šin in Džao Lin, mož in žena, ki stojita za Mixuejevim rivalom Nayukijem, sta postala milijarderja po prvi javni ponudbi delnic podjetja v Hongkongu leta 2021. Vendar je par od takrat že izpadel iz lige milijarderjev, saj je vrednost delnice Nayukija zaradi vprašanj o varnosti njegovih živil padla za 80 odstotkov.

Avtorica članka je Zinnia Lee.