Kako se je nekega silvestrovega porodila ideja, iz katere nastaja pravi imperij
Podjetje Bryana Gerberja mesečno proizvede več kot 100 milijonov zvitih papirčkov s filtrom na koncu za najbolj uveljavljene blagovne znamke v enem najhitreje rastočih segmentov trga marihuane.
Ko Bryan Gerber zdrobi konopljo, da bi zvil džojnt, dobi koprivnico. Vendar to 32-letnega podjetnika – skupaj s soustanovitelji Ravjotom “RJ” Bhasinom, Henryjem Kochharjem in Thaijem Tranom – ni ustavilo, da ne bi iz Hare Supplyja naredil največjega proizvajalca predhodno zvitih stožcev za omenjeno industrijo.
14 tovarn in 100 milijonov stožcev na mesec
Razen tistih, ki se ukvarjajo s prodajo džojntov ali oskrbujejo trgovine, večina kadilcev trave verjetno še ni slišala za podjetje Hara, ki izdeluje prazne, vnaprej zvite papirčke s filtrom na koncu.
“Vedno radi rečemo, da smo speči velikan,” pravi Gerber, ko v pisarni na sedežu svojega podjetja v Las Vegasu sedi na kavču pred kavno mizico, obloženo s steklenimi bongi.
Hara v 14 tovarnah v Delhiju in okolici proizvede približno 100 milijonov predhodno zvitih stožcev na mesec ali več kot 1,2 milijarde na leto. Stožce nato pošljejo v Združene države in Evropo ter prodajo tisočim kadilnicam, trgovinam, verigam lekarn in blagovnim znamkam za prodajo konoplje. Uporabniki konoplje napolnijo stožce z zdrobljeno travo in zvitke papirja spremenijo v džojnte.
Podjetje Verano Holdings iz Chicaga, ki goji in prodaja konopljo na drobno, uporablja Harine stožce za skupno blagovno znamko Swift Lifts, podjetje Curaleaf iz Massachusettsa pa za svoje lastne zvitke in blagovne znamke, kot sta Grassroots in Bnoble.
Tudi največja neodvisna podjetja za prodajo džojntov v državi, od Jeeterja do Stiiizya, so stranke podjetja Hara Supply. Največji proizvajalec papirja za zvijanje na svetu, Republic Brands, ki ima v lasti blagovne znamke OCB, E-Z Wider in Zig-Zag, kupuje stožce od Hare.
Zavzeli tretjino svetovnega trga
Vse to pa pomeni, da je Hara dobičkonosno podjetje, ki ima po ocenah Forbesa približno 75 milijonov dolarjev letnih prihodkov. Celotna industrija stožcev, ki ima tovarne predvsem v Maleziji, Indoneziji in Indiji, izdela približno 350 milijonov stožcev na mesec, kar pomeni, da Hara, ko gre za količino, obvladuje približno 30 odstotkov trga.
Don Levin, milijarder in kralj papirčkov za zvijanje (med drugim je lastnik znamk Zig-Zag, E-Z wider in OCB), ni poslovnež, ki bi kupoval izdelke drugih podjetij. Dvainsedemdesetletni predsednik uprave podjetja Republic Brands in ustanovitelj matične družbe D.R.L. Enterprises je raje lastnik dobavne verige. Zato je Levin leta 2000 od milijarderja Vincenta Bolloréja kupil dve papirnici v Franciji, iz katerih naj bi dobival papir za zvijanje.
Vendar je proizvodnja stožcev izjemno zahtevna in jih v tovarnah po vsej Aziji v celoti izdelujejo ročno. Namesto da bi postavil svojo tovarno, se je Levin naslonil na te “razposajene fante”, ki so vzpostavili zanesljivo dobavno verigo. Sklenil je, da jim bo dobavljal kolute svojega papirja iz Francije, ki ga delavci v Harinih tovarnah razrežejo na listke, dodajo filter, zlepijo in v približno 30 sekundah naredijo stožec. Republic Brands tako zdaj od Hare kupi 20 milijonov stožcev na mesec.
V Harinih tovarnah papir razrežejo na listke, dodajo filter, zlepijo in v približno 30 sekundah naredijo stožec.
“Od vseh, ki se s tem ukvarjajo že zelo dolgo, so svoje delo opravili najbolje,” pravi Levin, ki je s papirjem za zvijanje začel poslovati leta 1969. “Vse je narejeno ročno, v teh tovarnah dela na tisoče ljudi. Z Indijo moraš znati ravnati, to je drugačen svet. In to je njihova prednost.”
Gerber priznava, da Harin poslovni model vsekakor ni nekaj bleščečega, zlasti v svetu konoplje. Ne gojijo trave in je ne prodajajo. Vendar je podjetje postalo hrbtenica segmenta predhodno zvitih stožcev, ki po podatkih družbe BDSA pomeni približno 11odstotkov 26 milijard dolarjev vrednega trga (zakonita prodaja v ZDA v letu 2022). Predhodno zviti papirčki so ena najhitreje rastočih kategorij izdelkov, saj je prodaja od tretjega četrtletja leta 2022 do tretjega četrtletja leta 2023 poskočila za 12 odstotkov.
Ker Hara Supply nima opravka s konopljo, ni obremenjena z zakonskimi in davčnimi predpisi, ki pestijo industrijo marihuane.
Začetek z mesečnimi naročniškimi škatlami
Harina prevlada na trgu stožcev se je zgodila skoraj po naključju. Ravjot “RJ” Bhasin, 32-letni dosledni sikh, rojen na Long Islandu, katerega družina ima v lasti veliko podjetje za proizvodnjo oblačil v Indiji, in Gerber, droben fant iz Marylanda, sta se spoznala leta 2013, ko so ju naključno dodelili za sostanovalca v prvem letniku na Univerzi Georgea Washingtona v Washingtonu.
Na silvestrovo leta 2014, po noči zabave na Manhattnu, sta doživela svoj trenutek razsvetljenja. V Bhasinovi družinski hiši v Syossetu na Long Islandu, kjer sta si privoščila prigrizek iz McDonald’sa, sta prišla na idejo za svoj prvi posel.
Zamisel, ki sta jo poimenovala Hemper Box, je bila preprosta: mesečna naročniška škatla s pripomočki za konopljo. Gerber, Bhasin in Bhasinov srednješolski prijatelj Henry Kochhar, katerega družina ima prav tako veliko tekstilno podjetje v Indiji, so ustanovili podjetje in junija 2015 so približno 30 strankam poslali prvo škatlo, v kateri so bili papirčki za zvijanje blagovnih znamk, kot sta OCB in Raw, ter drugi pripomočki za kajenje.
Nekaj mesecev pozneje so za soustanovitelja sprejeli Thaija Trana, oblikovalca in kreativnega direktorja, ki so ga spoznali v zapleteni verigi dogodkov, ki se je začela neko noč, ko so Gerber, Bhasin in Kochhar naročili travo prek ilegalne dostavne službe v New Yorku. V enem letu so prijatelji začeli izdelovati steklene bonge, pipe in naprave za pripravo koncentrata THC in na trg poslali tematske škatle.
Danes ima podjetje Hemper vrsto lastnih blagovnih znamk, od Goodyja, ki izdeluje pepelnike, do Smoke Fiendsa, ki izdeluje zračne filtre. Poleg tega 30.000 mesečnim naročnikom pošilja škatle, z vsem tem pa letno zasluži približno 15 milijonov dolarjev. (Hemper prodaja tudi škatle in celo vrsto pripomočkov verigam trgovin, kot sta Smoker Friendly in Wild Bill’s.)
Telefonski klic, ki je pripeljal do novega posla
Leta 2017 pa je ekipa Hare naletela na zlato žilo. Nick Kovacevich, ki je ustanovil podjetje za pakiranje konoplje KushCo Holdings, je imel težavo – njegov dobavitelj stožcev ni mogel izpolniti naročila v vrednosti sedem milijonov dolarjev. Kovacevich je med telefonskim pogovorom vprašal Gerberja, ali bi lahko Hara izdelovala stožce. Če bi jim to uspelo, bi jih z veseljem vključil v svoje prihodnje posle.
Gerber je poklical Bhasina, ki je bil že v Indiji in je skrbel za dobavo steklenih izdelkov za podjetje. Spominja se, da mu je rekel: “Stari, to je velika priložnost. Ugotoviti moramo, kako zlepiti dva koščka papirja v milijonskih količinah.”
Bhasin je začel obiskovati tovarne v Delhiju in bil zgrožen nad tem, kar je videl. Med drugim obrat na strehi, v katerem so delali otroci, in lopo, v kateri je 30 ljudi kot lepilo uporabljalo slino. “Ponekod so bile razmere grozljive,” se spominja Bhasin. “Poklical sem Bryana in rekel: “Mislim, da lahko to naredimo sami.”
Julija 2018 je Bhasin s pologom 500.000 dolarjev, ki ga je prispeval Kush, postavil Harino prvo tovarno, v kateri so delali odrasli ljudje v čistih razmerah, in začel proizvajati na milijone stožcev. Papir so kupovali pri drugem svetovnem proizvajalcu papirja za zvijanje, Delfortu. Hara je sčasoma začela kupovati papir tudi v papirnicah Schweitzer-Mauduit International v Franciji.
Milijonska naročila
Šlo naj bi za ekskluziven odnos, vendar je Hara kmalu začela proizvajati več stožcev, kot bi jih podjetje KushCo lahko kupilo. “Pet milijonov stožcev na mesec,” pravi Gerber, “nato 10 milijonov stožcev na mesec, nato 20 milijonov.”
Septembra 2019 je Hara pridobila prvega večjega naročnika: Levinovo podjetje Republic Brands. V naslednjih dveh letih je prepričala še dve veliki družbi, ki proizvajata papir za zvijanje, da sta postali njeni naročnici. Pridobila je tudi proizvajalce predhodno zvitih džojntov, kot je Jeeter, in številne dobavitelje konoplje iz več držav, kot sta Curaleaf in Verano.
Predhodno zvite stožce sta leta 1994 izumila dva brata na Nizozemskem in jih začela prodajati kavarnam v Amsterdamu.
Ob tem je Hara razširila svojo ponudbo, da je podjetjem pomagala pri prodaji unikatnih džojntov, stožcev in ovitkov za cigare, izdelanih iz konoplje, čajnih lističev, jagod goji, žajblja, kakava, hibiskusa, evkalipta in opremljenih s steklenimi, lesenimi ali keramičnimi ustniki.
Gerber v svoji pisarni v Las Vegasu izključi hrupno prezračevalno napravo, ki jo uporablja, ko si po koncu delovnika iz enega od bongov svojega podjetja privošči THC olje, koncentrirano s kolofonijo. “Vse, kar naredimo, tudi temeljito preizkusimo,” pravi.
Industrija izdelovanja stožcev ni nova. Predhodno zvite stožce sta leta 1994 izumila dva brata na Nizozemskem in jih začela prodajati kavarnam v Amsterdamu. In čeprav ima Hara tekmece, je hitro postala glavni proizvajalec za nenasitni ameriški apetit po predhodno zvitih stožcih. “Imamo sloves, da smo zelo zagrizeni,” pravi Gerber. “Zdaj pa smo postali največji.”
Avtor članka je Will Yakowicz.