Ker je prijatelj vedno iskal ključe, je v Trbovljah nastal Applov partner

Posel Marko Rabuza, Bojana Humar 21. decembra, 2023 05.57 > 21. decembra, 2023 05.56
featured image

Od ideje, ki se je porodila ob pivu, do osem milijonov prihodkov je zgodba o trboveljskem podjetju, ki se je kalilo skozi vrsto težkih preizkušenj in danes sodeluje s tehnološkimi velikani.

21. decembra, 2023 05.57 > 21. decembra, 2023 05.56

V druščini sedmih prijateljev je eden na srečanja vedno zamujal. Vsakič so ga kolegi čakali, ker je doma iskal ključe ali denarnico. Nekega dne je zato ob pivu padla ideja, da naredijo aplikacijo z obeskom, ki bo lastniku pomagala najti založene predmete.

Prav v tistem času so postale popularne platforme za množično financiranje, največja med njimi je Kickstarter. Družba se je odločila, da tam poišče začetni kapital in tako je leta 2013 nastalo podjetje Chipolo, ki je še vedno v lasti teh sedmih ustanoviteljev.

Zgodbo pripoveduje eden od soustanoviteljev in direktor podjetja Primož Zelenšek v sejni sobi stavbe nekdanje Iskre v Trbovljah. Na steni je več priznanj, ki jih je Chipolo prejel v desetih letih. Nazadnje so pred dobrim mesecem dobili nominacijo za Delovo podjetniško zvezdo. Pot do zvezd pa so tlakovale številne ovire, ki jih je bilo treba premagovati.

Najprej igra

Odločitev o ustanovitvi Chipola je bilo nekakšno naravno nadaljevanje sodelovanja, ki so ga začeli trije od sedmerice že leta 2010, ko sta digitalizirala igro Activity za Applovo tablico iPad v okviru start upa Nollie Apps. Ko so aplikacijo že skoraj v celoti razvili, so poklicali direktorja Piatnika, založnika te igre, da mu predstavijo aplikacijo. Podpisali so partnerstvo, ki je trajalo desetletje. Na brezplačni različici so zabeležili več kot pol milijona prenosov, na plačljivi pa več kot 100.000.

“Takrat so bile aplikacije še v povojih, v Applovem App Storu jih je bilo takrat 25.000, danes jih je več milijonov,” pravi Zelenšek. “Vedeli smo, da je v aplikacijah prihodnost, da jih bo uporabljalo vsako podjetje.”

Ko smo razvijali aplikacijo za igro Activity, so bile aplikacije še v povojih, v Applovem App Storu jih je bilo takrat 25.000, danes jih je več milijonov. Vedeli smo, da je v aplikacijah prihodnost.

Primož Zelenšek, Chipolo

Z Activitiyem so ustvarjali ravno toliko prihodkov, da so si lahko kupovali opremo.

Sčasoma se je dvema kolegoma pridružilo še pet, ki so skupaj razmišljali, kakšno aplikacijo narediti. Na mizi je bilo več idej, zelo hitro so se odločili za takšno, s katero bo mogoče najti založene predmete – ključe, denarnico, kovček na potovanju in jo vsak v nekem trenutku potrebuje.

Uspeh na Kickstarterju

Začeli so razvijati, se za material že tudi zadolžili, ko so opazili vročico na Kickstarterju. Tisti, ki so jo spremljali, se morda spomnijo množice slovenskih projektov, ki so zbirali denar na ta način, a jim ni prav veliko uspelo.

Chipolo se je odločil, da gre na to platformo po pozornost in po začetni kapital in v dobrih dveh tednih so zbrali malenkost manj kot 300.000 evrov. Naročniki so bili od vsepovsod, največ, okoli polovica iz ZDA.

Ekipa Chipola je začela izdelovati iskalnike izgubljenih predmetov v garaži pri sosedu, znanem slovenskemu podjetju Dewesoft.

Ekipa Chipola je začela izdelovati iskalnike izgubljenih predmetov, ki imajo doseg okoli 60 metrov. V garaži pri sosedu, znanem slovenskemu podjetju Dewesoft, in po treh mesecih šli na svoje v Hrastnik. Po dveh letih se je ponudila možnost odkupa prostorov nekdanje Iskre poleg Dewesofta, tako se je Chipolo leta 2016 vrnil v Trbovlje, kjer so še danes.

Težavno leto 2017

Ko so razmišljali, kako narediti korak naprej, so prišli na idejo platforme, ki bi povezala različne stvari, ki jih posameznik išče, s čimer bi zbirali množico podatkov in jih prodajali različnim podjetjem, ki te predmete izdelujejo.

“Ideja je bila, da bi naredili nepovezljive produkte pametne in bi prodajali anonimne informacije. Tako lahko podjetja profilirajo kupca, ga bolje spoznajo,” je bila zamisel Zelenška, za katero so si tudi prizadevali pridobiti petmilijonsko investicijo tveganega kapitala. Načrti se niso izšli.

Leta 2017 so v Chipolu pridelali 700.000 evrov izgube pri 3,5 milijona evrov čistih prihodkov od prodaje in morali skozi nekaj težkih let.

Zakaj? Zelenšek odgovarja: “Trg se je začel ohlajati, velik tekmec Tile se je krepil, veliko so vlagali v oglaševanje, težko smo prišli v trgovine, investicije za razvoj platforme nismo dobili, morali smo se zadolžiti.”

Prodajo, ki so jo imeli zunaj podjetja, en del v ZDA, en del pa v Veliki Britaniji, so razpustili, saj ni dosegala pričakovanj in prodajno ekipo vzpostavili znotraj podjetja. “Bolj aktivno smo začeli obiskovati naše kupce, distributerje,” pojasni direktor Chipola.

Chipolo ekipa
Začeli so v garaži, zdaj pa zaposlujejo okoli 60 ljudi (Foto: Chipolo)

Ponovna rast z Applom

Leta 2019 so se tudi vključili v podjetniški inkubator Techstars na Portugalskem, kjer so poskušali prodreti z idejo sledilnika GPS/LTE z detektiranjem lokacije v realnem času. Sledilnik je bil namenjen poslovnežem. Z idejo jim ni uspelo zapreti nove investicijske runde, zato so se vrnili k osnovni liniji.

Januarja 2020 so na trg poslali nov produkt Chipolo ONE. Zaradi pandemije, ki je izbruhnila v tistem času, so imeli velike težave z dobavo polprevodnikov, a jim je kljub temu uspelo povečati prodajo.

Chipolo je med prvimi tremi podjetji na svetu, ki je začel z Applom sodelovati pri projektu Airtag (Foto: PROFIMEDIA)

“Na srečo smo leta 2019 proizvodnjo obeskov, ki smo jo prej del imeli na Kitajskem, prenesli v Trbovlje, tako da med epidemijo covida nismo imeli težav z dobavo še teh delov,” razlaga Zelenšek, ko gremo mimo proizvodnih prostorov v pritličju stavbe.

Vmes jim je prišlo na uho, da Apple razvija nekaj podobnega, kar Chipolo že ima. Velikan je prenovil funkcijo Find My, ki se je pred tem imenovala Find My iPhone, ob tem pa so storitev odprti tudi za zunanje razvijalce.

S sodelovanjem z Applom so hitro dobili ogromno uporabnikov.

Čeprav je tudi Apple lansiral svoj iskalnih predmetov Airtag, se ni zgodilo, kar bi bilo pričakovati, da jih je velikan zmlel in izrinil s trga. Najverjetneje zato, ker bi se Apple lahko soočil še z eno tožbo zaradi zlorabe monopola. Chipolo postal eno od prvih treh podjetij na svetu, ki je na tem projektu začel sodelovati s tehnološko družbo iz Cupertina. Lansirali so novo linijo iskalnikov Chipolo Spot, ki deluje samo z aplikacijo Apple Find My. Kar so se prej leta trudili, so zdaj dobili hitro – ogromno uporabnikov, ki uporabljajo Applove izdelke, pove direktor. Prodrli so v mnoge trgovine. Njihovi izdelki so denimo v 800 prodajalnah ameriške verige Best Buy.

Vprašamo, kakšna je razlika med Applovim Airtagom in Chipolovim iskalnikom iz osnovne linije. “Aplikacijo chipolo se naloži prek Applove ali Googlove trgovine, deluje na obeh operacijskih sistemih in deluje v obe smeri – torej iskalnik najde telefon in telefon najde iskalnik. Applov airtag deluje seveda samo na njihovem operacijskem sistemu in samo v eno smer (z iskalne naprave ni mogoče najti telefona). Podobno kot deluje Airtag, pa deluje Chipolo Spot linija, ki deluje samo z aplikacijo Apple Find My.

Več partnerstev, več različnih izdelkov

Prodaja se je krepko povečala. Lani je okoli 60 zaposlenih ustvarilo 6,9 milijona evrov čistih prihodkov od prodaje, medtem ko je še leta 2019 prodaja znašala 3,5 milijona evrov. Čistega dobička je bilo za dobrih 700.000 evrov. Letos načrtujejo prihodke na lanski ravni, prihodnje leto pa več kot osem milijonov evrov.

Zdaj na leto prodajo okoli pol milijona izdelkov. Poleg obeska za ključe in kartice za denarnico, ki sta del njihove osnove linije Chipolo ONE in jo nenehno posodabljajo, imajo tudi Chipolo SPOT linijo, pri obeh pa tudi možnost ponudbe Chipola kot sponzorsko darilo. Iskalnike potiskajo z logotipm različnih podjetij. Skozi leta so jih izdelali za veliko znanih podjetij, kot so Mercedes-Benz, Hilton, Nikon, Google in druga.

Chipolo
Leta 2019 je Chipolo proizvodnjo obeskov, ki jo je prej imel deloma na Kitajskem, prenesel v Trbovlje, tako da med epidemijo covida niso imeli težav z dobavo še teh delov. (Foto: Jan Gregorc/N1)

Lani so začeli sodelovanje z nizozemskim podjetjem Secrid. Podjetje izdeluje majhne denarnice, s katerimi je Chipolo CARD Spot, iskalnik denarnic, kompatibilen. S prav tako nizozemskim Exterjem so za njihov sledilnik, ki se polni prek solarnega panela, naredili programsko opremo. Prav tako so programsko opremo razvili za obeske za ključe avstralskega Orbitkeyja.

Po Applu še Google

Za podobno platformo kot Apple, s katero lahko iščemo svoje naprave in stvari, se je odločil tudi Google. Po prvih napovedih naj bi začela delovati že maja letos, vendar so njeno lansiranje prestavili na prvo četrtletje prihodnjega leta. Čeprav je podjetje svoja iskalnika Chipolo ONE Point in Chipolo CARD Point, ki bosta delovala z Googlovo aplikacijo Find My Device, lansiralo že maja, pa so trenutno v predprodaji ter čakajo Google in njihovo aplikacijo, da jih bodo lahko začeli odpošiljati. Zaradi tega je podjetje letos izgubilo precejšen del prihodkov.

Patenti, načrti

Blagovno znamko Chipolo imajo zaščiteno za okoli 45 držav po svetu, prav tako imajo zaščitene modele, a samo za ZDA, kjer največ prodajo. Veliko prodajo tudi na skandinavske trge, na katerega so vstopili prek velike specializirane trgovske verige, s katerimi so začeli sodelovati leta 2017. Dober prodajni trg je tudi Irska, poskušajo prodreti še v druge trgovine partnerjev, kjer prodajalce tudi izobražujejo.

Primož Zelenšek, Chipolo
Chipolo na leto proda okoli pol milijona izdelkov. Največ v ZDA (Foto: Jan Gregorc/N1)

Izdelke večinoma premierno predstavljajo na svetovnem tehnološkem sejmu CES v Las Vegasu.

Imajo tudi nekaj patentov, enega za “out of range”, ko telefon in iskalnik nista več povezana, v fazi patentiranja je izhod zvoka na dnu kartice za denarnice, večina jih ima izhod na površini, zaradi česar pa je zvok običajno slabši.

V prihodnje nameravajo razvijati še več partnerstev in priti s svojimi izdelki v še več manjših konceptualnih trgovin. In še na kako drugo pot, kamor jih bo peljal njihov iskalnik, pa zdaj še ni čisto jasna.