Francozi razgrabili subvencije za električne mestne avte za revnejše

Zeleni prehod Andreja Lončar 16. februarja, 2024 17.02 > 16. februarja, 2024 17.03
featured image

Francija je, da bi spodbudila prehod na električno mobilnost, decembra uvedla ugoden lizing za električna vozila za revnejša gospodinjstva. A ta teden je razpis zaradi velikega povpraševanja že ustavila.

16. februarja, 2024 17.02 > 16. februarja, 2024 17.03

Francija je z začetkom leta uvedla tako imenovani “socialni lizing”, katerega namen je izboljšati dostop do električne mobilnosti za revnejša gospodinjstva. Shema je posameznikom z do 15.400 evrov letnega dohodka ponujala najem avtomobila z možnostjo odkupa za električne mestne avtomobile (za manj kot 100 evrov na mesec) ter kombije (150 evrov). Drugi pogoj je bil, da prejemnik potuje na delo vsaj 15 kilometrov stran od doma.

Za najem vozila ni potreben začetni polog, trajal pa bo tri leta z možnostjo enkratnega podaljšanja.

A v torek, šest tednov po začetku razpisa, je država sporočila, da ga zapira, ker je bilo povpraševanje tako veliko, da so porabili ves denar. Vlada je v letošnjem proračunu predvidela 1,5 milijarde evrov, kar zadostuje za 20 tisoč lizingov, zaradi velikega vprašanja pa je število upravičencev dvignila na 50 tisoč ter razpis ustavila.

Podporo je bilo mogoče dobiti samo za vozila z dovolj nizkim ogljičnim odtisom, s čimer je Francija preprečila, da bi subvencije dobivali kupci kitajskih električnih avtomobilov. V okviru lizinške sheme so se kupci najpogosteje odločali za skupino Stellantis, ki je med drugim lastnik znamk Peugeot in Citroën, ter Renault, je poročal LeFigaro.fr.

Večja dostopnost

Že konec tega leta naj bi razpis ponovili. “Socialni lizing je bil odlična pobuda za zaščito svobode gibanja najbolj omejenih gospodinjstev,” je za LeFigaro.fr dejal Tavares.

Ukrep je bil namenjen Francozom z nizkimi dohodki, ki se veliko vozijo in zaradi finančnih razlogov ne kupujejo novih avtomobilov. Ker za zdaj ni trga rabljenih električnih vozil, e-mobilnost tako zanje ni opcija. Ponudba, ki je močno znižala ceno novega električnega avtomobila, je bila tako žrtev lastnega uspeha.

Znižali subvencije za premožnejše

Ločeno Francija ponuja tudi subvencije za nakup električnega avtomobila, ki pa so odvisne od dohodka kupca. Subvencije za tiste z višjimi dohodki je ta teden zmanjšala za petino, s petih na štiri tisočake. Razlog je v tem, da ne želi prekoračiti skupnega proračuna za letošnje leto. Subvencije za kupce z nižjimi dohodki pa ostajajo sedem tisoč evrov.

Spomnimo, da je tudi pri nas minister za okolje, podnebje in energijo Bojan Kumer spomladi lani napovedoval vezavo subvencij za električne avtomobile na dohodek kupca – da bodo torej tisti z manjšimi dohodki dobili višjo subvencijo. A na ministrstvu so očitno ugotovili, da tako ne gre. V aktualnem razpisu, ki je bil objavljen lani poleti, so višino subvencije vezali na vrednost avtomobila: za električni avto s ceno do 35 tisoč evrov kupec dobi 6.500 evrov subvencije, za dražje pa 4.500 evrov.

Ni subvencij, ni zanimanja

So pa avtomobilisti francosko vlado opozorili, da naj zagotovi nov denar in prepreči nemški scenarij. Nemčija je namreč z novim letom ukinila subvencijo, ki jo tam imenujejo okoljski bonus, v tem letu pa je prodaja novih električnih avtomobilov močno upadla. Januarja so električni avtomobili predstavljali le še 10 odstotkov nakupov novih avtomobilov, medtem ko je bil lani delež 18,4-odstoten, pišejo francoski mediji.

Constantin Gall iz nemške izpostave svetovalne hiše Ernst & Young je v začetku februarja Za Wall Street Journal dejal, da zaradi odsotnosti subvencij pričakuje, da bo število registracij novih električnih avtomobilov v prihodnjih mesecih še upadlo, saj so cene še vedno previsoke za povprečnega kupca.

Spomnimo, da je Nemčija subvencije umaknila precej na hitro. Ustavno sodišče je namreč sredi novembra na pobudo opozicijskih krščanskih demokratov odločalo in presodilo, da 60 milijard evrov, ki jih je vlada leta 2021 namenila za obvladovanje krize v zvezi s pandemijo, a jih potem ni porabila, ne more mimo uradnega proračuna nameniti za zeleni prehod, kamor jih je leta 2022 preusmerila vlada Olafa Scholza.