Robotski taksi Wayma bo kot prvi med samovozečimi avti zapeljali na avtoceste

Tehnologija Forbes 14. januarja, 2024 14.07
featured image

Alphabet bo ta mesec na avtoceste okrog Phoenixa poslal samovozeče taksije Wayma. Gre za prvo podjetje, ki se je pripravilo na vožnje z višjo hitrostjo, medtem se tekmeci bojujejo z varnostnimi težavami.

14. januarja, 2024 14.07

Waymo, prvo podjetje, ki javnosti ponuja robotske taksije, se pripravlja na naslednji velik korak. Njihove potnike bodo robotski taksiji prevažali tudi na avtocestah, ne samo v mestih in predmestjih, kjer so vožnje počasnejše.

Alphabet, starševska družba Wayma, namerava v tem mesecu na avtoceste okrog Phoenixa poslati svojo floto električnih SUV-jev jaguar I-PACE. Vozila bodo delovala v popolnoma avtonomnem načinu, na začetku pa bodo z njimi potovali samo Waymovi uslužbenci. Podjetje, ki tehnologijo robotske vožnje razvija od leta 2009, ni sporočilo, kako hitro bo storitev na voljo tudi strankam, namerava pa biti prvo, ki bo takšno storitev tudi ponudilo.

Ena tehnologija za vsa vozila in okolja

Navigacija po avtocestah je sicer preprostejša kot v mestnih središčih, saj na avtocestah ni zapletenih križišč, ovinkov ter tudi pešcev in kolesarjev. Večje tveganje pa prinašajo višje hitrosti in nepričakovani predmeti na voznih pasovih. Waymo svoja vozila samozavestno pošilja na avtoceste po večletnih preizkusih robotsko vodenih težjih poltovornjakov, je za Forbes dejal Boris Sofman, višji direktor za inženirske naloge.

Veliko naporov smo vložili v integracijo naše tehnologije za vse platforme, tako da imamo enega samega voznika za avtomobile in tovorna vozila in za vsa okolja.

“Osnova za učenje in izkušnje o tem, kako se spopasti z edinstvenimi izzivi vožnje po avtocestah, je bilo delo s poltovornjaki,” je dejal. Cilj podjetja je, da bi “Waymo Driver”, kot imenujejo svoj sistem, obogaten z umetno inteligenco, imel enake značilnosti, ne glede na vrsto vozila ali lokacijo. “Kar veliko naporov smo vložili v integracijo naše tehnologije za vse platforme, tako da imamo enega samega voznika za avtomobile in tovorna vozila ter za vsa okolja.”

Težave konkurence

Gre za smelo potezo, ki se zdi skoraj predrzna, saj smo sredi odločnejšega vladnega pregledovanja tehnologije za samodejno vožnjo, ki je posledica varnostnih težav konkurenčnega podjetja Cruise in množičnih odpoklicev Teslinih vozil tako v ZDA kot na Kitajskem.

Cruise, samovozeči avto
Novembra je Cruise zaradi nesreče, ki jo je povzročilo njegov robotski taksi, izgubilo licenco za delovanje v Kaliforniji (Foto: PROFIMEDIA)

Tesla ima težave s pomanjkljivim sistemom za samodejno vožnjo Autopilot. Novembra je podjetje Cruise, ki ga finančno podpira velikan General Motors, izgubilo licenco za delovanje robotskih taksijev v Kaliforniji, saj je eno od njegovih vozil v San Franciscu zadelo in za sabo vleklo pešca, ki ga je malo prej zadelo drugo vozilo. Po tem dogodku je podjetje zaustavilo delovanje celotne flote vozil in odpustilo skoraj četrtino svojega osebja.

Waymo, ki ponuja plačljive robotske vožnje v okolici Phoenixa in trenutno preizkuša robotske taksije v San Franciscu, Los Angelesu in Austinu, se je doslej v petnajstih letih delovanja izognil večjim nesrečam in poškodbam pešcev.

Brez kompromisov pri varnosti

Sofman je dejal, da se v podjetju zavedajo, da bodo njihovo floto avtonomnih vozil regulatorji zaradi težav drugih podjetij še pozorneje opazovali. “Kljub temu pa nismo spremenili ničesar, ko gre za naše delovanje. Vedno smo se izredno močno zavedali varnosti in kompromisov tu nismo sprejemali,” je dejal.

V Waymu pravijo, da so o svojih načrtih – tako kot vedno – obvestili tako zvezno državo Arizona kot Nacionalno komisijo za varnost cestnega prometa (NHTSA), ki skrbi za varen potek prometa.

Osnova za učenje in izkušnje o tem, kako se spopasti z edinstvenimi izzivi vožnje po avtocestah, je bilo delo s poltovornjaki.

Boris Sofman, Waymo

“S svojim delovanjem v zadnjih letih smo dosegli, da niso vznemirjeni, ko jim napovemo naš nov naslednji velik korak. Povemo, kaj bomo naredili, kdaj se bomo tega lotili in tudi, kako se bomo lotili varnostnih vidikov ter vsega drugega,” je dejal Sofman. “Mislim, da imamo dovolj dobre volje in zaupanja, ki smo ga vzpostavili, saj kažemo, da se trudimo po svojih najboljših močeh.”

Julija 2023 so iz Wayma sporočili, da razvoj robotskih taksijev potiskajo na prvo mesto lestvice prioritet, kjer je bil pred tem razvoj avtonomnega sledilnega sistema. Sofman je pred tem vodil prav ta program.

Opozorilo Teslinega verižnega trčenja

Ob težavah, ki jih ima podjetje Cruise, so težave Teslinega sistema s precej zavajajočim imenom “popolnoma avtonomne vožnje”, saj ga mora voznik nenehno opazovati, da lahko kadarkoli prevzame nadzor nad vozilom, ponazorile vse tisto, kar se lahko zgodi na avtocestah. Januarja 2023 je voznik, ki je uporabljal Teslino programsko opremo, povzročil trčenje osmih vozil v predoru na mostu čez zaliv San Francisco, saj je njegovo vozilo nenadoma močno zavrlo in brez očitnega razloga zavilo na skrajno levi vozni pas, v nesreči se je poškodovalo devet ljudi, enega otroka pa so morali odpeljati v bolnišnico.

“Tveganje je neposredno povezano s hitrostjo vožnje in kot smo lani videli v predoru mostu Bay Bridge, ko je vozilo, opremljeno z računalniškim vidom, fantomsko zavrlo pri 105 kilometrih na uro, so lahko posledice precej katastrofalne,” je dejala Missy Cummings, ki vodi center za avtonomno in robotsko tehnologijo za univerzi Georgea Masona, pred tem pa je bila varnostna svetovalka pri NHTSA. “Čeprav je v tem primeru šlo za Teslino vozilo, imajo to težavo vsa samovozeča vozila. Premagovanje te težave bo zelo velik zalogaj.”

Avtor članka je Alan Ohnsman.