Največja slovenska naložba na Madžarskem: tovarna baterij kmalu v pogon

Posel Jan Artiček 17. januarja, 2024 12.45
featured image

Madžarsko podjetje Andrada, ki ga je ustanovil grozd slovenskih avtomobilistov, bo na Madžarskem za 35 milijonov evrov zgradilo tovarno za reciklažo litij-ionskih baterij.

17. januarja, 2024 12.45

Slovenski avtomobilski podjetniki in družbe, med njimi Iztok Seljak, Peter Tibaut, proizvajalec akumulatorjev TAB, ACH Invest in drugi, bodo z madžarskim podjetjem Andrada skušali unovčiti načrte vzhodne sosede, da razvije evropsko središče proizvodnje baterij za električna vozila.

Podjetje se bo specializiralo za “najbolj napredno tehnologijo za reciklažo litij-ionskih hranilnikov energije,” je v sporočilu za javnost pojasnil Seljak, ki je predsednik uprave idrijskega podjetja Hidria.

V Andradino prvo lokacijo v Sóskútu na obrobju Budimpešte bodo vložili 35 milijonov evrov. To je več kot prvotno predvidenih 25 milijonov evrov, od katerih bi jih polovico prispevala madžarska vlada. Toda vmes je prišlo do spremembe lokacije, saj so sprva načrtovali gradnjo tovarne v vasici Alsózsolca.

Nova lokacija je po navedbah podjetja lokacijsko in logistično ugodnejša. Toda gradnja tovarn baterij v vzhodnem mestu Debrecen, kot tudi načrtovana tovarna Andrade v Alsózsolci, je lani razdvajala lokalno prebivalstvo. Opozicijska stranka LMP je pozivala celo k referendumu, na katerem bi se prebivalci kraja odločali o gradnji Andradine tovarne.

Tovarna za reciklažo litij-ionskih baterij Andrada
Tovarno za reciklažo litij-ionskih baterij bo Andrada postavila v vasici Alsózsolca (Foto: Andrada)

Obratovanje že februarja

Tovarna naj bi po pridobitvi vseh dovoljenj na novi lokaciji pričela delovati februarja letos. V naslednjih dveh letih bodo na Madžarskem predvidoma ustvarili okrog 160 delovnih mest.

“Andrada bo gigatovarnam, ki že in še bodo hranilnike energije proizvajale na Madžarskem, ki postaja epicenter te proizvodnje v Evropi, omogočala, da te materiale reciklirajo in ponovno uporabijo lokalno,” je v izjavi za javnost zapisal izvršni direktor Andrade Tibaut.

Sprva bodo v tovarni predelovali “nenevarne odpadke” z nizko zmogljivostjo. V drugem koraku bodo zmogljivost povečali na celoten odpad iz gigatovarn baterij. Na tem mestu bodo zaprosili tudi za uporabno dovoljenje s celovito presojo vplivov na okolje, še pojasnjuje direktor.

Končni izdelki Andrade bodo komponente za proizvodnjo aktivnih katodnih materialov ter aluminij, baker in jeklo. Primerljiva tehnologija mehanskega recikliranja se na varen in trajnosten način že izvaja drugod po Evropi, med drugim v Nemčiji, Švici in Franciji, navaja podjetje.

“Naš cilj je vzpostaviti proces, ki zagotavlja v celoti trajnostni krožni tok strateških materialov za litij-ionske hranilnike energije in s tem dela baterijska električna vozila resnično okolju prijazna,” pravi Seljak.

Iztok Seljak, Hidria
Andrada naj bi tovarno za reciklažo litij-ionskih baterij gradila tudi v Sloveniji, pravi Seljak (Foto: Egon Parteli/N1)

Kmalu tudi v Sloveniji?

Sledile bodo še druge tovarne na Madžarskem in po Evropi, sporoča Andrada. Prva med temi se bo odprla v Španiji, sledila pa bo tudi lokacija v Sloveniji, je dejal Seljak, ki je o tem s Forbes Slovenija govoril že novembra.

Po načrtih bi prvo leto reciklirali deset tisoč ton, naslednje leto pa že blizu 50 tisoč ton. “S tem bi Andrada postala eden glavnih igralcev v Evropi na trgu, ki bo leta 2030 po naših ocenah znašal vsaj 20 milijard evrov. V naslednji fazi je morda priložnost tudi za Slovenijo,” je takrat dejal Seljak.

Ena od ustanoviteljic Andrade, mežiška tovarna akumulatorskih baterij TAB, je novembra lani napovedala odprtje prve gigatovarne litij-ionskih baterij v Sloveniji. Ta se bo nahajala v nekdanji Lekovi hali na Prevaljah. Naložba je vredna 18 milijonov evrov in bo ustvarila do 100 delovnih mest.

Po navedbah podjetja gre pri gradnji Andradine tovarne za doslej največjo slovensko investicijo v sosednjo Madžarsko.