Kako so trije hrvaški piloti zagnali letalsko družbo in poleteli visoko

Posel Forbes 8. decembra, 2023 05.30
featured image

ETF Airways obrača desetine milijonov evrov in je pravkar dobila vstopnico za ZDA.

8. decembra, 2023 05.30

Hrvaška letalska družba ETF Airways je dejansko začela delovati sredi pandemije, lani je dosegla 40 milijonov evrov prihodkov, za sezono 2024 pa so letala že razprodana, za Forbes Hrvaška pripoveduje direktor in pilot Stjepan Bedić.

Dovoljenje v ZDA in Kanadi

Družba ETF Airways, ki so jo pred tremi leti ustanovili trije piloti, vanjo pa so vložili domači investitorji, je te dni sporočila, da je od ameriške zvezne uprave za letalstvo (FAA) dobila dovoljenje za letenje v ZDA. Zato že pošilja ponudbe tudi na ta trg, s katerega sicer prihaja precej povpraševanja, Bedić.

Dovoljenje so dobili tudi od agencije v Kanadi, a so tudi brez tega za prihodnjo sezono, od začetka aprila do konca oktobra 2024, njihova tri letala popolnoma razprodana, zato bi v ZDA in Kanadi za začetek lahko leteli v zimskem obdobju.

“Nekega dne bomo morda leteli tudi na linijah iz ZDA do Hrvaške, a bomo za to potrebovali večje letalo,” pravi Bedić. V vsakem primeru dovoljenje za ameriški trg ocenjuje kot velik korak za ETF Airways.

Nekega dne bomo morda leteli tudi na linijah iz ZDA do Hrvaške, a bomo za to potrebovali večje letalo.

Stjepan Bedić, ETF Airways

Ob tem poudarja, da je za to zaslužna tudi Hrvaška agencija za civilno letalstvo, ki je uspešno prestala inšpekcijo ameriške FAA na področju mednarodnih varnostnih standardov v zračnem prometu in dobila visoko oceno, kategorija 1. “Tudi zaradi tega smo lahko zaprosili za dovoljenje v ZDA,” dodaja.

V načrtu je širjenje flote

Razmišljajo tudi o širjenju flote, ki jo zdaj sestavljajo tri letala Boeing 737-800, vsako s 198 sedeži. A morajo šele najti pravo priložnost, saj so cene lizinga trenutno precej visoke.

Vprašamo, ali razmišljajo tudi o nakupu letala. “Premajhna letalska družba smo za kaj takega, saj gre za najmanj 30 do 40 milijonov dolarjev, naše banke pa niso ravno naklonjene, da bi to kreditirale,” odgovarja.

Še vedno pilotira? Pravi nam, da ne več tako pogosto, ker je delo menedžerja precej zahtevno. Kapitan letala je postal pri 27 letih, svojčas je letel tudi za čartersko letalsko družbo Dubrovnik Airline.

Kako se je začelo

Poslovno zgodbo ETF Airways so leta 2020 začeli trije izkušeni kapitani letal, Stjepan Bedić, Marko Banković in Dragan Stefanovski. Podali so se na lov za vlagatelji. V posel so vstopili prijatelji Ratko Bajakić (ICF), finančni strokovnjak in investitor, Velimir Šonje (Delta Alius), ekonomski analitik, ter Zdenko Adrović (Korta), nekdanji bančnik.

Že maja 2012 je na Hrvaško, na letališče v Pulj, priletelo prvo letalo “The Voyager”. Prvo dolgoročno pogodbo so sklenili z družbo My Wings Aviation s Kosova. Marca lani so vzpostavili novo partnerstvo, z nizozemsko Transavio za lete iz Eindhovna in Rotterdama.

Lani je ETF Airways s svojimi tremi letali letel z 216 letališč, na linijah od Grenlandije do Indije, stalno imajo angažiranih 40 pilotov in 60 članov kabinskega osebja (Foto: Stjepan Bedić/ETF AIRWAYS)

Sledila je pogodba s Transavio v Franciji in italijansko letalsko družbo Neos. Lani so po besedah Bedića s svojimi tremi letali leteli z 216 letališč, na linijah od Grenlandije in Norveške do Indije in Afrike, ETF Airways pa ima stalno angažiranih 40 pilotov in kar 60 članov kabinskega osebja.

Za približno milijon evrov dobička

Letalska družba je, vmes je sicer prebrodila koronsko krizo, lani dosegla celo 40 milijonov evrov prihodka in 437.000 evrov dobička. Letos bo prihodek nekoliko nižji, dobiček pa enkrat večji, približno milijon evrov.

Spremenili so namreč poslovni model. Niso sklepali pogodb za čarterske polete, temveč izključno pogodbe o letenju za druge letalske družbe. Razlog? Evropska direktiva, ki obvezuje letalske družbe, da potnikom izplačajo odškodnino, če so odgovorne za zamudo pri poletu, daljšo od treh ur. To bi v njihovem primeru lahko zneslo skoraj 80.000 evrov po letalu.

“Okoliščinam, ki povzročijo zamude, se včasih preprosto ni mogoče izogniti, za nas pa je to predrago. Zato raje letimo za druge letalske družbe, ki so potem odgovorne tudi za plačilo morebitnih odškodnin,” poudarja Bedić.

Dodaja, da so lani s čarterskimi poleti sicer prepeljali približno 300.000 potnikov.

Za leto 2024 so pravkar sklenili pogodbe v Franciji in Veliki Britaniji, a še niso javno objavljene, zato ne razkriva imen letalskih družb, za katere bodo leteli.

Avtorica članka je Gordana Grgas, Forbes Hrvaška.