Ali veste, s čim Petrol ustvarja največ dobička?

Posel Andreja Lončar 16. februarja, 2024 06.05
featured image

Energetski trgovec Petrol s prodajo trgovskega blaga ustvari majhen del prodaje, a znaten del dobička, kar se odraža tudi v novem formatu prodajnih mest.

16. februarja, 2024 06.05

V prvih devetih mesecih lanskega leta je Petrol s prodajo trgovskega blaga v Sloveniji zaslužil 297,9 milijona evrov. Energetski trgovec v ta segment vključuje prodajo prehranskih in tobačnih izdelkov, loterijo, kupone in kartice, avtokozmetiko, rezervne dele, storitve avtopralnic, pa tudi oddajanje gostinskih objektov v najem.

Kot je mogoče sklepati iz podatkov za prvih devet mesecev, je Petrol verjetno lani v veliki meri že pokril izpad zaradi velikega zmanjšanja prodaje vinjet v letu 2022, ko je Dars prešel na elektronsko cestninjenje. 

Segment trgovskega blaga je sicer majhen del skupne prodaji energetskega trgovca, lani v prvih devetih mesecih je pomenil okoli 7,5 odstotka celotne prodaje matične družbe (ta je znašala štiri milijarde evrov), pa vendar prav tu Petrol ustvari pomemben del razlike v ceni.

Ti podatki so na voljo zgolj za skupino Petrol, ki je lani v prvih devetih mesecih prodala za 430 milijonov evrov trgovskega blaga. Kosmati poslovni izid, ki pomeni razliko med prihodki od prodaje blaga in storitev ter nabavno ceno tega blaga, pa je znašal 126 milijonov evrov. S trgovskim blagom je tako skupina ustvarila sedem odstotkov celotne prodaje, a hkrati skoraj tri desetine kosmatega poslovnega izida ter 23,6 odstotka dobička iz poslovanja pred amortizacijo (EBITDA), ki je v tem obdobju znašal 201,9 milijona evrov.

V letu 2022 je trgovsko blago pomenilo 5,5 odstotka prihodkov in 37 odstotkov kosmatega poslovnega izida ter 71,4 odstotka EBITDA, ki je v tem letu znašal 96,4 milijona evrov. Deleži v skupnem dobičku so bili v tem letu precej večji, ker je regulacija cen energentov napihnila Petrolovo prodajo, a hkrati odnesla dobičke.

Vse večja kvadratura

V Petrolu pravijo, da na rast trgovskih prihodkov vpliva tudi njihova strategija posodabljanja prodajnih mest in širitev gastronomske ponudbe v novem formatu prodajaln. Pravkar odprti postajališči ob ljubljanski južni obvoznici na Barju temu namenjata kar tisoč kvadratnih metrov površin.

V podjetju na vprašanje, pri katerih izdelkih prodaja najbolj raste, odgovarjajo, da izstopajo "ponudba kave Na poti, brezalkoholnih pijač, sendvičev in sveže pripravljenih izdelkov lastne blagovne znamke Fresh, kot so burgerji, pice, hot dogi, pa tudi topli obroki - od testenin do golažev".

Na Petrolovo prodajo pa gotovo blagodejno vpliva tudi nedeljsko zaprtje trgovin, ki je v veljavi od pandemije. Večina trgovin je ob nedeljah in praznikih zaprtih, med izjemami pa so tudi bencinski servisi. A na Petrolu številk, kakšna je sprememba povprečne nedeljske prodaje, ne izdajo. Pravijo le, da so opazili rahlo povečanje prodaje na lokacijah ob tranzitnih poteh in počitniških destinacijah, saj "ob nedeljah ljudje pogosteje potujejo". Vir iz Petrola v neuradnem pogovoru oceni, da se je prodaja razporedila na ostalih šest dni v tednu, ob nedeljah pa ljudje opravijo le nujne nakupe.

Večji od Eurospina

S 362,2 milijona evrov prodaje na slovenskem trgu v letu 2022 je bil Petrol za petami peterici največjih živilskih trgovcev v državi. Podatki sicer niso povsem primerljivi, saj imajo trgovci zelo različne prodajne portfelje; pri Petrolu neuradno velik del predstavljajo tobačni izdelki. A primerjava prodaje kaže, da je Petrol denimo večji od Eurospina.

Leta 2018 se je zdelo, da Petrol opazneje stopa v zelje živilskim trgovcem. Takrat je namreč – pod vodstvom Tomaža Berločnika – odprl pet trgovin Hopin v mestnih središčih (dve v Ljubljani, po eno pa v Mariboru, Celju in Kranju). Šlo je za mestne trgovine, namenjene hitrim nakupom, kjer so ponujali predvsem sendviče in druge prigrizke.

A uprava Nade Drobne Popović je leta 2021 trgovine zaprla. Uradno so takrat za Finance povedali, da je razlog epidemija koronavirusa, zaradi katere so bile do takrat trgovine večkrat zaprte. Neuradno pa trgovine niso dosegale zadostnih količin, da bi bil projekt finančno vzdržen.

Iz Petrola nam na vprašanje, ali trgovine brez goriva ostajajo v njihovi strategiji, še niso odgovorili.