Tudi Slovenci s tožbo nad lastnika Facebooka in Instagrama

Novice Marko Rabuza 29. februarja, 2024 10.12
featured image

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je skupaj s še sedmimi evropskimi potrošniškimi organizacijami vložila skupinsko tožbo zoper Meto zaradi nezakonite obdelave osebnih podatkov.

29. februarja, 2024 10.12

ZPS in še sedem podobnih organizacij so v sodelovanju s krovno potrošniško organizacijo BEUC vložile tožbo zoper družbo Meto, lastnico družbenih omrežij Facebook in Instagram.

V obsežni tožbi ji očitajo nezakonito obdelavo osebnih podatkov, ki se skriva za ponujeno nepošteno izbiro “plačaj ali privoli” na družbenih omrežjih Facebook in Instagram, so navedli v tožbi.

Meta namreč uvaja spremembe storitev v Evropi in od uporabnikov Facebooka in Instagrama zahteva, da ali privolijo v obdelavo osebnih podatkov za oglaševalske namene ali plačajo, da se jim oglasi ne prikazujejo.

Obsežno zbiranje osebnih podatkov tehnološkega velikana Meta je v nasprotju z načeli splošne uredbe o varstvu podatkov (GDPR) glede zakonitosti, pravičnosti, najmanjšega obsega podatkov in omejitve namena.

“Izbira je dimna zavesa”

Izbira “plačaj ali privoli”, ki jo je Meta vsilila potrošnikom, je dimna zavesa, ki naj bi prikrila pravo problematiko nezakonite obdelave podatkov, očitajo tehnološkemu velikanu.

Po besedah vodje pravne pisarne na ZPS Petre Lovišček je Meta že novembra lani uporabnikom Facebooka in Instagrama začela ponujati nepošteno in zavajajočo izbiro. Ali plačajo za uporabo storitve, ki naj bi bila brez oglasov, ali pa privolijo v popoln komercialni nadzor podjetja z oglasi.

Zato so evropska organizacija in 19 članic že lanskega novembra vložile pritožbo pri organih, pristojnih za varstvo potrošnikov, da bi obsodili zavajajoče in agresivne prakse podjetja.

Najnovejša pritožba sledi pritožbi, ki jo je Evropska potrošniška organizacija BEUC novembra 2023 vložila pri organih, pristojnih za varstvo potrošnikov, in v kateri so obravnavane nepoštene, zavajajoče in agresivne tržne prakse, s katerimi je Meta potrošnikom vsilila lažno izbiro.

Facebook

Različne sodne odločbe in odločitve organov, pristojnih za varstvo podatkov, so Meto prisilile k spremembi pravne podlage za zbiranje in obdelavo podatkov uporabnikov (Foto: PROFIMEDIA)

Meta brez pravne podlage za množično zbiranje podatkov

Osem potrošniških organizacij je najnovejšo tožbo vložilo pri svojih nacionalnih organih za varstvo osebnih podatkov, ker tehnološki velikan ne spoštuje načel poštene obdelave, najmanjšega obsega podatkov in omejitve namena, ki jih določa GDPR.

Poleg tega Meta nima veljavne pravne podlage, ki bi upravičila množično zbiranje podatkov uporabnikov Facebooka in Instagrama, saj izbira, ki jo ponuja svojim uporabnikom, ne omogoča njihove prostovoljne in zavestne privolitve.

“S svojimi nezakonitimi praksami Meta vzpostavlja oglaševalski sistem, ki temelji na nadzoru, sledi potrošnikom na spletu in o njih zbira ogromne količine osebnih podatkov z namenom usmerjenega prikazovanja oglasov. To je tudi glavni način, kako Meta ustvarja dobiček,” so potrošniške organizacije zapisale v obrazložitvi tožbe.

“Vedno znova želijo upravičiti komercialni nadzor”

“Meta je vedno znova poskušala upravičiti obsežen komercialen nadzor, pod katerega postavlja svoje uporabnike. Njena nepoštena izbira ‘plačaj ali privoli’ je najnovejše prizadevanje podjetja, da legalizira svoj poslovni model,” je dejala namestnica generalnega direktorja Evropske potrošniške organizacije (BEUC) Ursula Pachl.

Po njeni oceni Meta poskuša prikriti, da gre pri ponujeni izbiri pravzaprav prav tako za zbiranje vseh vrst občutljivih informacij o življenjih ljudi, ki jih podjetje nato unovči s svojim invazivnim oglaševalskim modelom. 

“Poslovni modeli, ki temeljijo na nadzoru osebnih podatkov, so na več točkah neskladni z GDPR in čas je, da organi, pristojni za varstvo osebnih podatkov, ustavijo nepošteno obdelavo podatkov družbe Meta in njeno kršenje temeljnih pravic uporabnikov,” je prepričana Pachl.