Polovica flote tovornih ladij se ogiba Sueškemu prekopu

Novice Forbes Slovenija 28. decembra, 2023 17.03
featured image

Grožnje napadov hutijevskih upornikov so prepolovile število ladij, ki običajno prečkajo Rdeče morje na poti skozi Sueški prekop.

28. decembra, 2023 17.03

V zadnjem tednu se je skoraj podvojilo število tovornih ladij, ki so spremenile smer in namesto skozi Sueški prekop plujejo okrog Afrike, poroča Bloomberg. Po podatkih logistične družbe Flexport se je nevarni ožini Bab el Mandem v Rdečem morju ognilo že 299 ladij s skupno zmogljivostjo 4,3 milijona zabojnikov.

Podobne številke navaja tudi logistični velikan Kühne + Nagel. Po njihovih podatkih je do srede smer spremenilo 364 tovornih ladij z zmogljivostjo okrog pet milijonov zabojnikov. To je skoraj 20 odstotkov celotne svetovne flote. Na dan 22. decembra je bilo teh ladij 314.

Po podatkih družbe Clarkson Research se je število prihodov ladij v zaliv Aden na južni jemenski obali med 22. in 26. decembrom znižalo za 40 odstotkov, v primerjavi z začetkom meseca. Pretok tovornih ladij se je znižal za kar 87 odstotkov, še kažejo podatki. Promet tankerjev s plinom je upadel za 30 odstotkov, ladij za prevoz avtomobilov pa je bilo za četrtino manj.

Tudi promet skozi Sueški prekop proti jugu je med 22. in 26. decembrom upadel za 45 odstotkov, ugotavljajo pri Clarksons.

Ladja MSC
Največja ladjarska družba MSC preusmerja svoje ladje stran od Sueškega prekopa (Foto: PROFIMEDIA)

Vpliv vojne v Gazi

Napade v Rdečem morju izvajajo hutijevski uporniki iz Jemna, ki v vojni med palestinskim gibanjem Hamas in Izraelom podpirajo Palestino. Uporniki pravijo, da ciljajo na ladje, povezane z Izraelom, in zahtevajo humanitarno pomoč za Palestince. Toda tarča so bile tudi ladje brez neposrednih povezav z Izraelom.

Hutijevci so v zadnjem mesecu izvedli okrog 100 raketnih napadov oziroma napadov z brezpilotnimi letali. Ker stopnjevanje vojne ogroža svetovno trgovino, poskuša delovna skupina držav pod vodstvom ZDA okrepiti varnost na območju.

Nekateri ladjarji se vračajo

Ladijska velikana Maersk in CMA CGM sta v luči povečane prisotnosti ameriške vojske napovedala vrnitev na pot skozi Sueški prekop. Nedavno je 15 tovornih ladij, od tega 10 Maerskovih, obdržalo smer skozi Rdeče morje, po podatkih Flexporta.

Nemški tekmec Hapag-Lloyd se za zdaj še izogiba obali Jemna, še piše Bloomberg.

Skozi Sueški prekop, ki je najbližja pomorska pot med Azijo in Evropo, poteka 12 odstotkov svetovne trgovine in približno tretjina tovornega ladijskega prometa.

Hutijevski helikopter preletava ladjo Galaxy Leader
Hutijevski helikopter preletava ladjo za prevoz avtomobilov Galaxy Leader, ki so jo uporniki ugrabili novembra (Foto: Houthi Military Media/REUTERS)

Preusmeritve okoli Rta dobrega upanja na jugu Afrike zvišujejo cene ladijskega prevoza in bi lahko vodile do višjih cen dobrin za potrošnike. Preusmeritve pošiljk skušajo organizirati tudi nekateri maloprodajni velikani, med njimi izdelovalec igrač Basic Fun, poznan po plišastih medvedkih Care Bears, pa dobavitelji za Ikeo in Amazon, poroča Reuters.

Izogibanje Sueškemu prekopu in suša, ki omejuje pomorski promet skozi Panamski kanal, bi najslabšem primeru lahko pomenila 20-odstotno zmanjšanje globalne zmogljivosti ladijskega prometa, ocenjujejo pri Flexportu.