Koliko je letošnji oskarjevec zaslužil z Oppenheimerjem in s stavo nase

Dobro življenje Forbes 12. marca, 2024 05.30
featured image

Christopher Nolan je v blagajne kinematografov prinesel skoraj milijardo dolarjev, kar se je režiserju filma, ki je sklenil največjo stavo v Hollywoodu, več kot obrestovalo.

12. marca, 2024 05.30

Oppenheimer je nedeljsko podelitev oskarjev iz tekmovanja spremenil v kronanje. Biografski film Oppenheimer je pometel s konkurenco. S skoraj milijardo dolarjev svetovnih prihodkov v blagajnah kinematografov je postal najdonosnejši zmagovalec v zadnjih 20 letih in eden najdonosnejših v zgodovini (za Gospodarjem prstanov: Kraljeva vrnitev in Titanikom). Gre za redek kritiški in komercialni uspeh, ki bo spodbudil kariero številnih sodelujočih, režiserju Christopherju Nolanu pa utrdil status najuspešnejšega avtorja v Hollywoodu.

Eden od hollywoodskih agentov, ki zastopa zvezdnike, to pojasni takole: “Trenutno je največja filmska zvezda na svetu.”

Nolan je pri 53 letih vsekakor plačan, kot da to drži. Forbes ocenjuje, da zasluži 15 odstotkov Oppenheimerjevega “prvega bruto dolarja” (first dollar gross). To pomeni, da dobi delež od vsakega centa, ki ga film zasluži, še preden studio povrne svoje stroške. Nolan bo samo z izkupičkom v blagajnah, prodajo domačega videa in licenciranjem prvega obdobja predvajanja filma zaslužil približno 72 milijonov dolarjev (od tega je sicer treba odšteti še davke) po plačilu honorarjev svojemu agentu in odvetniku (85 milijonov dolarjev bruto). Ta vsota se bo povečevala, ko se bo film ponovno prodajal pretočnim storitvam in licenciral še vrsto let.

Igralska zasedba filma Oppenheimer
Igralska zasedba filma Oppenheimer. Cillian Murphy (v sredini) je za upodobitev izumitelja jedrske bombe prejel oskarja za glavno moško vlogo. (Foto: PROFIMEDIA)

Nov vrhunec kariere

Za Nolana, večkratnega nominiranca za oskarja za režijo in scenarij, je to nov vrhunec kariere. Iz triurnega filma o življenju teoretičnega fizika, delno posnetega v črno-beli tehniki, mu je uspelo ustvariti uspešnico. Nolan se je tudi pri svojih bolj kompleksnih filmskih zamislih izkazal z ustvarjanjem spektakla. Ta še vedno privablja gledalce v kinodvorane, pa naj gre za pariško ulico, ki se v filmu Inception prepogne sama vase, prehod skozi oko črne luknje v Medzvezdju (Interstellar) ali detonacijo atomske bombe v Oppenheimerju.

Vsak studijski film, ki ga je produciral, odkar je leta 2002 prvič sodeloval z Warner Bros. pri filmu Insomnia, je zaslužil vsaj 100 milijonov dolarjev. Šest od njegovih zadnjih sedmih filmov – predvsem zadnja dva o Temnem vitezu – pa je v blagajne prineslo več kot 500 milijonov dolarjev. Sedmi, TeneT, je bil izdan v času pandemije, a je vseeno ustvaril zavidljivih 350 milijonov dolarjev.

Proti pretočnosti

Zaradi teh dosežkov je Nolan postal temelj hiše Warner Bros. Toda decembra 2020, ko je studio napovedal, da bo vse kinematografske izdaje še na dan premiere objavil na svoji pretočni storitvi, je Nolan javno izrazil svoje razočaranje.

“Nekateri največji filmski ustvarjalci in najpomembnejše filmske zvezde naše industrije so šli sinoči spat z mislijo, da delajo za največji filmski studio. Nato so se zbudili in ugotovili, da delajo za najslabšo pretočno storitev,” je dejal za Hollywood Reporter. “Sploh ne razumejo, kaj izgubljajo,” je dodal.

Režiserja Steven Spielberg in Christopher Nolan
Režiserja Steven Spielberg in Christopher Nolan sta med redkimi filmskimi ustvarjalci, ki lahko od studiev zahtevajo “prve bruto dolarje”, to je delež zaslužka, še preden studio povrne svoje stroške (Foto: PROFIMEDIA)

Dražba za scenarij

Izkazalo se je, da je bila največja izguba Nolan sam. Ko je septembra 2021 napočil čas za prodajo njegovega naslednjega projekta, so bili v njegovo pisarno na hollywoodskih gričih poklicani vodilni iz studiev Paramount, Sony, Universal in Apple, da bi prebrali scenarij za Oppenheimer in predstavili svoje predloge. Nolan je znan po tem, da svoje scenarije drži stran od spleta.

Ker se je za prestižni projekt potegovalo več studiev, je imel Nolan vzvod, da je od potencialnih partnerjev zahteval več pogojev. Med temi so bili 100 milijonov dolarjev produkcijskega proračuna (po njegovih merilih razmeroma skromnega), dodatnih 100 milijonov dolarjev za trženje, popoln ustvarjalni nadzor, podaljšano obdobje predvajanja v kinematografih, obdobje zatišja, v katerem studio v tednih pred in po njegovem filmu ne bi izdal ničesar, in 20 odstotkov od prvega zaslužka.

Prvi bruto dolarji

Pridobivanje bruto točk je še vedno glavni pokazatelj moči v Hollywoodu. Med igralci je take vrste dogovor skorajda izginil, razen za peščico starejših zvezdnikov, kot je Tom Cruise. Ta je po ocenah zaslužil 12,5 odstotka bruto prihodkov za svojo zadnjo Misijo: nemogoče. Tudi pri uveljavljenih filmskih avtorjih je taka pogodba rezervirana za najvišji sloj dobičkarjev, kot so Steven Spielberg, James Cameron in Peter Jackson.

Na koncu je vodja studia Universal Donna Langley privolila v Nolanove pogoje in dobila pravice za Oppenheimer. Viri Forbesa pravijo, da je Nolanova pogodba z Universalom vključevala 15 odstotkov od dobička in ne 20 odstotkov, kot je želel. Toda ta razlika bi lahko nastala zaradi sodelovanja Emme Thomas, Nolanove žene in producentske partnerice. Režiser z njo sodeluje že več kot 20 let.

Pri pogodbah s prvim bruto dolarjem so vsi vnaprejšnji honorarji predujem za udeležbo v končnem dobičku. Je pa plačilo po sistemu prvi bruto dolar tveganje, če filmu ne uspe. Izkazalo se je, da je bil dogovor, ki ga je sklenil z Universalom, največja stava nase.

Režiser Christopher Nolan in soproducentka Emma Thomas
Soproducentka pri Oppenheimerju je bila Nolanova žena Emma Thomas (Foto: PROFIMEDIA)

Barbenheimer

Film so začeli snemati v začetku leta 2022. Datum premiere je bil določen za julij 2023. Pozneje je Warner Bros. napovedal, da bo na isti dan izdal poletno uspešnico Barbie, kar so nekateri v Hollywoodu videli kot neposreden odgovor na Nolanov odhod. Med pogovorom za Varietyjevo serijo intervjujev “Actors on Actors” je zvezdnica Barbie Margot Robbie razkrila, da jo je Oppenheimerjev producent Chuck Roven poklical in prosil, naj premiero Barbie prestavijo na drug datum.

“Rekla sem mu, da ne bomo prestavili datuma,” je odgovorila Robbie. “Če vas je strah, da bi tekmovali z nami, potem vi prestavite svoj datum.”

Tako se je rodil Barbenheimer – psevdo tekmovanje, ki so ga marketinške ekipe obeh strani spremenile v svetovni fenomen. Barbie in Oppenheimer sta leta 2023 postala prvi in tretji najbolj donosen film na svetu. Oppenheimer je v blagajne navrgel več kot 957 milijonov dolarjev. Ko so kinematografi vzeli svoj približno 50-odstotni delež (ta je lahko ob otvoritvenem vikendu le 20-odstoten, vendar se sčasoma povečuje), je bil Nolan pripravljen na ogromen zaslužek.

Igralca Margot Robbie in Ryan Gosling
Igralca Margot Robbie in Ryan Gosling sta upodobila Barbiko in Kena v hitu lanskega poletja. Film je osvojil le oskarja za najboljšo pesem, ki ga je prejela Billie Eilish. (Foto: PROFIMEDIA)

“Sveta” filmska izkušnja

Nolan je med ljubitelji filmov dosegel skorajda kultni vpliv, saj v njem vidijo zagovornika svetosti filmskega doživetja. Pred premiero Oppenheimerja se je režiser zavzemal za to, da bi si gledalci film ogledali v formatu IMAX, po možnosti 70-milimetrskem IMAX-u, v katerem je bil film posnet. Po naključju je to tudi najdražja vstopnica.

Film je postal četrti najdonosnejši IMAX film vseh časov. IMAX različica je navrgla 183,2 milijona dolarjev ali skoraj 20 odstotkov celotnega izkupička. Nolan je pred novembrskim izidom filma na zahtevo in v fizični obliki dejal, da je pomembno imeti film na nosilcu Blu-ray, “da vam ga ne bo ukradla nobena zlobna pretočna storitev.” Universal je kmalu sporočil, da je v manj kot tednu dni razprodal vse nosilce 4K Blu-ray. Trudijo se dopolniti zaloge in tako zadostiti povpraševanju, so dejali.

Oskarji 2024
Oppenheimer je prejel največ nominacij za oskarje (13). Domov je odnesel sedem kipcev, tudi najprestižnejšiega za najboljši film. (Foto: PROFIMEDIA)

Naslednji projekt

Glede na komercialni in kritiški uspeh filma se obeta še bolj napeta bitka za Nolanov naslednji projekt. Lani je Variety poročal, da mu je Warner Bros. poslal sedemmestni ček za avtorski honorar, brez kakršnih koli omejitev, kot predujem za morebitni zaslužek za TeneT leta 2020. Studio je TeneT namreč vrnil v kinematografe (na IMAX, seveda), deloma zato, da bi se odzval na val podpore režiserju, deloma pa nedvomno zato, da bi popravil odnos z njim.

“Upamo, da se bo Nolan vrnil,” je za Variety povedal Michael De Luca, eden od izvršnih direktorjev Warner Bros. Na vprašanje, kakšen bi lahko bil Nolanov naslednji posel, je eden od vplivnih odvetnikov v zabavni industriji odgovoril: “Kakršen koli Nolan hoče, da bo.”

Avtor članka je Matt Craig.