Prihaja 80 svežih milijonov za e-avte, e-kolesa, sončne elektrarne
Borzen, ki po novem deli spodbude s področja zelenega prehoda, za letos načrtuje 12 razpisov v skupni vrednosti 80 milijonov evrov; že jutri prihaja prvi razpis za sončne elektrarne.
Borzen bo jutri objavil razpis za sončne elektrarne, za katerega je vlada prejšnji teden odobrila 14 milijonov evrov.
A denar bo na voljo le lastnikom sončnih elektrarn, ki so vlogo za soglasje za priključitev oddali do konca lanskega leta. Do takrat je, spomnimo, veljal star sistem neto meritev, ki ga je vlada z novim letom ukinila. Že pred tem, novembra, pa je bil zaprt tudi razpis Eko sklada za subvencije.
Po novem sistemu subvencije pokriva Borzen, ki bo jutri objavil poziv. Finančna spodbuda bo znašala 50 evrov za en kilovat (kW) inštalirane nazivne moči naprave za samooskrbo z električno energijo brez baterijskega hranilnika električne energije. Če ima posameznik poleg panelov tudi baterijski hranilnik, pa bo država primaknila 500 evrov za en kW inštalirane nazivne električne moči.
Glede na to, da praviloma gospodinjstva instalirajo elektrarno moči 11 kW, bo torej subvencija znašala 550 za elektrarno – subvencija je po navedbah vira z ministrstva relativno nizka, ker je ta ekonomsko upravičena že brez nje – oziroma okoli 5.500 evrov za elektrarno s hranilnikom.
Pri tem je že vlada določila, da sofinanciranje ne sme preseči 25 odstotkov upravičenih stroškov. Dodeli pa se ga lahko za največ 80 odstotkov vsote priključnih moči odjemnih mest.
Glede na podatke elektrodistributerjev na ministrstvu in Borzenu skupno pričakujejo deset, morda celo 20 tisoč vlog.
Pa elektrarne po novem sistemu?
Za tiste, ki so sončno elektrarno postavili v času veljavnega net meteringa, ministrstvo načrtuje tudi subvencije za dograditev hranilnika. V ta namen bodo letos namenili dva milijona evrov. “Cilj je, da se začnejo prilagajati na aktivni odjem, ki prihaja z novim omrežninskim sistemom. To nas vse čaka v prihodnje,” pravi vir z ministrstva.
Država nameščanje hranilnikov spodbuja z namenom razbremenitve omrežja. “Vsaka nova baterija zmanjšuje konično porabo,” pojasni sogovornik.
Za tiste, ki so vlogo oddali letos, v novem sistemu, pa bo v prihodnjih mesecih objavljen razpis za subvencije. Pogoji še niso znani.
Še 30 milijonov evrov bo do leta 2026 na voljo za skupnostne sočne elektrarne. Kakšni bodo pogoji, tudi tu še ni znano.
Skupno 12 razpisov in 80 milijonov
To pa so le štirje od skupno 12 razpisov, ki jih za letos obljublja Borzen. Skupna vrednost vseh bo 80 milijonov evrov, sta danes na novinarski konferenci povedala minister za okolje, podnebje in energijo Bojan Kumer ter direktorica Borzena Mojca Kert.
Na Borzenu obljubljajo, da bodo precej skrajšali čas odločanja o vlogah za subvencije. Če je do zdaj od oddaje vloge za subvencijo za sončne elektrarne do odločitve minilo dobre pol leta, potem pa je Eko sklad potreboval še dva meseca za izplačilo, naj bi zdaj vse skupaj izpeljali v treh ali štirih mesecih.
Pri tem dodajmo, da tistim, ki so vlogo pravočasno oddali na Eko sklad, ni treba oddati nove vloge na Borzen. Tiste vloge bo pod enakimi pogoji obravnaval Eko sklad.
Borzen je vzpostavil tudi 16 kontaktnih točk za pomoč državljanom, do konca junija jih bo še 14. Uslužbenci bodo pomagali pri izpolnjevanju vlog za subvencije, pri pridobivanju dovoljenj za rešitve s področja obnovljivih virov energije, delili bodo tehnološke nasvete s področja ozaveščanja.
“S prihodom te vlade smo zeleni prehod in podnebne politike postavili v ospredje, povečali učinkovitost uradništva, izboljšali pravne podlage. Zdaj pa smo oblikovali mehanizem, ki bo dodatno izboljšal storitev za državljane,” je na srečanju z novinarji dejal Kumer. “Podnebna znanost nam namreč pravi, da bo treba narediti več.”
Električna vozila, kolesa, polnilnice, avtobusi
Kar nekaj denarja bo na voljo tudi za električno mobilnost.
Junija prihaja nov razpis za električna vozila, pri katerem bodo pogoji enaki kot lani; fizična oseba bo po nakupu električnega avta, vrednega do 35 tisoč evrov, dobila 6.500 evrov subvencije, za avte, dražje od 35 tisoč evrov, pa 4.500 evrov. Verjetno bodo subvencije na voljo tudi za rabljena vozila, a to še ni potrjeno, pogoji se namreč še pripravljajo.
Za te subvencije bo skupno do leta 2026 na voljo 15 milijonov evrov.
Še dva milijona bo na voljo za polnilno infrastrukturo.
Kot smo poročali, pa bo država letos prvič subvencionirala električna kolesa. Razpis naj bo, kot smo na Forbes Slovenija že neuradno poročali, objavljen v začetku junija, predvidoma 3. junija. Na voljo bodo štirje milijoni evrov.
Država bo subvencionirala do 30 odstotkov vrednosti kolesa, sistem pa bo nekoliko drugače, saj naj bi namesto kupca vlogo za subvencijo oddal kar prodajalec koles.
Kakšni bodo pogoji za pridobitev subvencije, še ni znano. “Ciljamo dnevne migrante, ki premagujejo krajše razdalje na poti do službe; spodbujali bomo dnevno mobilnost, tovorna kolesa, kolesa, namenjena poti v službo. Poleg tega bomo ciljali tiste z nižjimi dohodki. Ukrep mora biti ciljno naravnan,” pravi vir z ministrstva.
Pa podjetja?
Poleg omenjenih spodbud za fizične osebe država povečuje tudi proračun za subvencioniranje zelenega prehoda v podjetjih. Proračun podpor za naložbe v obnovljive vire energije za pravne osebe se dviga s 150 milijonov na 225 milijonov evrov
Kumerjevo ministrstvo pa načrtuje še razpis za avtobuse na elektriko in vodik, vreden 30 milijonov evrov. Tudi tu naj bi Slovenija primerjalno zaostajala.
Še šest milijonov bo na voljo za večje polnilne parke ob avtocestah.