Ambiciozni evropski cilji, a javnih polnilnic za električna vozila ni dovolj

featured image

Če želi EU doseči ambiciozne cilje zmanjšanja emisij CO2, mora na ceste spraviti maso električnih vozil. A za to na stari celini primanjkuje javne polnilne infrastrukture.

1. maja, 2024 11.43

Med sedanjo infrastrukturo za polnjenje električnih avtomobilov in tisto, ki je potrebna za doseganje evropskih podnebnih ciljev do leta 2030, zeva skrb vzbujajoča vrzel. Tako kaže študija Evropskega združenja avtomobilskih proizvajalcev (ACEA).

Pri slednjem navajajo, da prodaja električnih avtomobilov v zadnjem obdobju hitro narašča – med letoma 2017 in 2023 se je povečala za 18-krat. To je trikrat hitreje od namestitve novih polnilnih mest v istem obdobju.

Električnih avtomobilov ne bo brez polnilne infrastrukture

“Za dosego ambicioznih evropskih ciljev zmanjšanja emisij CO2 potrebujemo množično uvajanje električnih avtomobilov v vseh državah EU. To se ne bo zgodilo brez široke dostopnosti javne polnilne infrastrukture po vsej regiji,” je prepričana generalna direktorica ACEA Sigrid de Vries.

Na pomanjkanje primerne infrastrukture, ki bi podprla evropska prizadevanja za zeleni prihod, so aprila opozorili tudi slovenski špediterji.

Spomnimo, da je evropski parlament minuli mesec podprl osnutek zakona, ki uvaja strožje omejitve glede emisij za tovornjake. S tem poslanci v Bruslju na podoben način kot pri avtomobilih napovedujejo, kdaj bo odklenkalo dizelskim tovornjakom.

“Vrstijo se obljube o začetku gradnje infrastrukture za nove tehnologije. Ampak če govorimo o zmanjševanju izpustov do leta 2030, bi morali že imeti infrastrukturo, kjer bi se lahko menjavale baterije ali kakršnakoli tehnologija se bo že uveljavila v praksi,” je za Forbes Slovenija povedal direktor Združenju za promet na Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) Robert Sever.

Direktor Združenja za promet na GZS Robert Sever
Na pomanjkljivo polnilno infrastrukturo opozarja tudi vodja interesnega združenja podjetij v panogi transporta in logistike Robert Sever (Foto: Borut Živulović/ BOBO)

Sever v Evropi pogreša tudi konkretnejšo strategijo in načrt, po katerih bi lahko države dejansko zmanjševale izpuste.

“Proizvajalci na trgu denimo nimajo vozil, ki bi bila primerna; še posebej na dolge proge. Distribucija in kratke relacije bi šle skozi, ampak kako boš prevoznika prisilil v uporabo električnega vozila med Slovenijo in Belgijo, Nizozemsko, Francijo in tako naprej,” se je vprašal.

V kakšnem stanju je evropska infrastruktura

V Evropski uniji je po pisanju portala Euronews danes nameščenih 630.000 polnilnih postaj. Do leta 2030 naj bi jih zaživelo še 3,5 milijona.

Po navedbah Evropskega združenja avtomobilskih proizvajalcev bi lahko letno namestili približno 410.000 javnih polnilnih mest (ali skoraj 8.000 na teden). Lani je sicer število na novo postavljenih polnilnic znašalo 150.000 (v povprečju manj kot 3.000 na teden).

Združenje ob tem ocenjuje, da bi na stari celini leta 2030 potrebovali kar 8,8 milijona polnilnih mest za dosego podnebnih ciljev. EU bi tako moral vsako leto namestiti 1,2 milijona polnilnic (ali več kot 22.000 na teden), kar je osemkrat več kot zdaj.

H krepitvi javne polnilne infrastrukture je pozvalo še Evropsko računsko sodišče, ki na tem področju ugotavlja velike razlike med državami članicami. Kar sedemdeset odstotkov evropskih polnilnih mest je v Franciji, Nemčiji in na Nizozemskem. Trojica držav sicer pokriva le 23 odstotkov celotne površine sedemindvajseterice.

V Sloveniji je manj kot odstotek vseh javnih polnilnic v EU, kažejo podatki Evropskega observatorija za alternativna goriva.