Srbski letalski prevoznik v desetletju posrkal pol milijarde davkoplačevalskega denarja

Posel Andreja Lončar 26. novembra, 2023 05.45
featured image

Srbski letalski prevoznik Air Serbia je od srbske države v desetih letih neposredno ali posredno prejel prek pol milijarde evrov, kaže analiza Forbes Srbija. Letalski prevoznik po desetih letih ostaja brez strateškega partnerja.

26. novembra, 2023 05.45

“Ne bi nas bilo tukaj, če ne bi verjeli, da je pred Air Serbia lepa prihodnost,” je 1. avgusta 2013 v Beogradu dejal James Hogan, prvi mož Etihada.

Prevoznik iz Združenih arabskih emiratov je takrat vstopal v lastništvo upehanega Jat Airways in skupaj s srbsko vlado napovedoval zagon nacionalnega prevoznika, ki bo Beograd preobrazil v največje letalsko vozlišče Balkana.

Etihad je takrat vložil 40 milijonov dolarjev, spremembe v podjetju so bile velike: zamenjali so vodstveno ekipo, okrepili floto in letalske povezave iz srbske prestolnice.

Na poti rasti

Air Serbia je rastel, med drugim vzpostavil linijo Beograd – New York, danes ima med drugim tudi po dve liniji dnevno do Ljubljane in nazaj.

Leta 2014 je prepeljal 2,3 milijona potnikov, lani tri milijone letos do vključno oktobra že 3,5 milijona potnikov.

Vsa leta z izjemo pandemičnih 2020 in 2021 je podjetje pod črto ustvarjalo dobiček. Lani je ta znašal 21,5 milijona evrov.

Etihad, Air Serbia, Aleksander Vučić, James Hogan, 1. avgust 2013
Aleksander Vučić, takrat podpredsednik srbske vlade (desno), in izvršni direktor Etihad Airways James Hogan ob sklenitvi partnerstva in ustanovitvi Air Serbia v letu 2013 (Foto: zajem zaslona/Reuters)

Pol milijarde subvencij

A podjetje se vse od nastanka sooča s kritikami, da je v zelenem tudi zaradi izdatnega državnega subvencioniranja.

Forbes Srbija je zdaj pregledal finančna poročila Jata iz leta 2012 in finančna poročila Air Serbie od leta 2013 do leta 2022 ter izračunal, da je srbska država v tem času prevoznika podprla s 63,8 milijarde dinarjev subvencij. To je po trenutnem menjalnem tečaju okoli 543 milijonov evrov.

Ta denar je pritekal na različne načine:

  • Stari dolgovi: pogoj Etihada ob vstopu v lastništvo Air Serbia je bil, da vlada poplača takratni visoki dolg družbe – ta je znašal okoli 187,3 milijona evrov
  • Subvencije: samo v letih od 2014 do 2016 so te znašale 14,4 milijarde dinarjev (122,6 milijona evrov), v letu 2017 pa je družba prejela 1,4 milijarde dinarjev (12 milijonov evrov) subvencije ministrstva za turizem, ki pa je ni knjižila kot prihodek, temveč kot zmanjšanje stroškov, poroča Forbes. V času epidemije naj bi subvencije znašale skupno okoli 7,7 milijarde dinarjev (65,6 milijonov evrov).
  • Odpisi: država je Air Serbii odpisala dolgove do Aerodroma Nikole Tesle in nekaterih drugih državnih podjetij.
  • Dokapitalizacije: po izbruhu pandemije in praktični prekinitvi letalskega prometa je država Srbija dokapitalizirala Air Serbia v dveh fazah – najprej decembra 2020 z 11,5 milijarde dinarjev (97,9 milijona evrov), nato pa še jeseni 2022, ko je vplačala 1,8 milijarde (15,3 milijona evrov).
Air Serbia
Forbesova analiza izkazov Air Serbie kaže, da je srbska država v od leta 2013 prevoznika podprla s 63,8 milijarde dinarjev subvencij. To je po trenutnem menjalnem tečaju okoli 543 milijonov evrov. (Foto: Profimedia)

Nepojasnjen odhod Etihada

Partnerstvo z Etihadom se je zdaj po desetih letih končalo. Ker arabski prevoznik pri zgoraj omenjenih dokapitalizacijah ni sodeloval, se je njegov lastniški delež v zadnjih letih zmanjševal – leta 2020 z 49 na 18 odstotkov, lani pa na 16,4 odstotka.

Pred kratkim pa je srbska država od arabske letalske družbe prevzela še zadnji paket delnic – koliko je plačala, ni znano – ter postala edina lastnica. Zakaj je Etihad izstopil, ni pojasnil nihče. Srbski finančni minister Siniša Mali je dejal le, da je to Etihadova poslovna odločitev.

Profesor na beograjski ekonomski fakultet Ljubodrag Savić je za Radio Slobodna Evropa v teh dneh ponovno opozoril, da Air Serbia posluje z dobičkom, a da je vprašanje, na kakšen način je bil ta ustvarjen. “Veliko vprašanje je, ali gre za dobiček iz poslovanja ali je ta ustvarjen na račun subvencij vlade.”

Ocenil je, da je ena od možnosti za razhod vlade in Etihada v tem, da je vlada ocenila, da tako zajetne podporo ne more več zagotavljati. A opozoril, da zaradi tajnosti dogovorov med obema partnerjema tega ni mogoče preveriti.

Veliki načrti srbske vlade

Minister Mali je sicer po odhodu Arabcev napovedal vlaganja v nakup velikih letal in nove destinacije. 

Vučić, ki sicer ves čas zagotavlja, da Air Serbia posluje odlično, pa je po poročanju srbskih medijev v začetku letošnjega leta omenjal možnost novega strateškega partnerstva, tokrat s katarskim prevoznikom Qatar Airways.