Spletno nakupovanje presega rekorde. Slovenski trgovec v sodelovanje z Amazonom?
Letos naj bi okrog 2,6 milijarde ljudi opravilo dobro petino vseh maloprodajnih nakupov na svetu prek spleta. Kdo je v največji meri unovčil trend spletne prodaje in kako tekmujejo Slovenci?
Spletni trgovci, kot so ameriški Amazon in eBay ali kitajski Alibaba in Pinduoduo, so s selitvijo dodobra predrugačili nakupovalne navade svetovnega prebivalstva. Spletna oziroma e-trgovina se je najbolj prijela na Kitajskem in v ZDA, od koder prihajajo največji trgovci. Slovenske spletne trgovine delujejo predvsem v okviru večjih mednarodnih skupin ali sodelujejo s tujimi velikani.
Napoved: Letos se bo obrnilo 3.500 milijard evrov
Na svetovni ravni naj bi spletna trgovina letos ustvarila 3.763 milijard dolarjev (3.500 milijard evrov) prihodkov, kažejo podatki Statiste. V prihodnjih petih letih naj bi trg imel skoraj 10-odstotno letno rast, s čimer bi do leta 2029 dosegel obseg skoraj šest tisoč milijard dolarjev. Kupci prek spleta najpogosteje naročijo hrano, oblačila ali zabavno elektroniko, a se je segment na tej točki že razširil na vse vrste izdelkov.
Letošnji delež spletnih nakupov v maloprodaji naj bi globalno znašal 20,1 odstotka, do leta 2029 pa že skoraj četrtino.
Več kot polovica spletnih kupcev (52 odstotkov) naroča svoje izdelke mednarodno, piše Forbes, kar se v EU kaže tudi v porastu naročil pri diskontnih kitajskih trgovcih, kot sta Shein in Temu. EU želi temu narediti konec s carinsko reformo, ki bi odpravila oprostitev carinske dajatve za pakete, vredne manj od 150 evrov.
Ob tem ljudje vse manj obiskujejo fizične trgovine. Letošnji delež spletnih nakupov v maloprodaji naj bi globalno znašal 20,1 odstotka, do leta 2029 pa že skoraj četrtino.
“Tudi slovenski kupci vse pogosteje kupujejo prek spleta,” je za Forbes Slovenija dejal Aljoša Domijan, lastnik in direktor podjetja Gambit trade, ki upravlja spletno trgovino Enaa.
Ameriški velikani
Dolga leta so na trgu spletne trgovine prevladovala ameriška podjetja, kot so Amazon, eBay in Etsy. Prvi je še danes največji spletni trgovec na svetu po tržni vrednosti, saj je s 1.880 milijardami dolarjev šesto največje podjetje, s 570 milijardami dolarjev prihodkov v 2023 pa tretje največje na svetu. Od skupnih prihodkov je Amazon lani dobrih 230 milijard dolarjev ustvaril s spletno prodajo.
Druga dva sta bolj spletni tržnici kot trgovini, saj temeljita na povezovanju prodajalcev in kupcev. eBay je lani ustvaril 10 milijard dolarjev prihodkov s 132 milijoni aktivnih uporabnikov, Etsy pa 2,8 milijarde dolarjev z nekaj manj kot 100 milijoni aktivnih kupcev na strani.
Spletna trgovina ima več zvrsti. Najpogostejši sta prodaja podjetij podjetjem (B2B) in prodaja podjetij potrošnikom (B2C). Poznamo pa tudi prodajo potrošnikov drugim potrošnikom (C2C) ali prodajo neposredno potrošnikom (D2C). Slednje pomeni, da podjetje svoj izdelek kupcu proda v lastni spletni trgovini namesto prek strani spletnega trgovca. Tako potrošniki kot podjetja lahko prodajajo blago in storitve tudi državnim agencijam in obratno.
Največ spletne prodaje na Kitajskem
V zadnjih letih so na mednarodne trge prodrla kitajska podjetja, azijska velesila pa je obenem največji trg za spletno trgovino. Na Kitajskem, kjer ima več kot 900 milijonov državljanov pametne telefone, pomenijo nakupi prek mobilnega telefona približno polovico vseh potrošniških nakupov, kažejo podatki portala Business of Apps.
Domači trg obvladujejo domači igralci, zlasti skupina Alibaba s svojima portaloma Taobao in Tmall. Alibaba je največji spletni trgovec na svetu, če gledamo po bruto obsegu prodanega blaga (gross merchandising volume – GMV). Kitajski velikan je namreč leta 2022 obrnil za 1.300 milijard dolarjev blaga, s čimer je obvladoval 23 odstotkov svetovne e-trgovine. Sledil je Amazon z 12 odstotki.
Največ prihodkov s spletno prodajo na kitajskem trgu sicer ustvari britanski športni trgovec JD Sports. Ta je lani ustvaril 151 milijard dolarjev prihodkov, drugouvrščena Alibaba pa 127 milijard.
Nova konkurenca
Duopol kitajske spletne trgovine sta v zadnjih petih letih vznemirila diskontna ponudnika Shein in Temu. Medtem ko se prvi ukvarja s hitro modo in na povprečen dan doda dva tisoč novih izdelkov svoji ponudbi, ima drugi bolj splošno ponudbo, vključno z elektroniko in gospodinjskimi aparati.
Velik tržni delež je odgriznil zlasti Temujev starš Pinduoduo (PDD) Holdings, ki je Temu lansiral septembra 2022. Lani je aplikacijo preneslo 250 milijonov uporabnikov po svetu, od tega kar 40 odstotkov v ZDA. Bruto obseg prodanega blaga je lani znašal dobrih 15 milijard dolarjev. S tem si je Temu zagotovil osemodstotni tržni delež na globalni ravni po GMV, za Alibabo, Amazonom in JD Sports.
Pinduoduo je sicer ustvaril skoraj 35 milijard dolarjev letnih prihodkov, a Temu ima v njih manjši delež.
Alibaba, ki z mednarodno prodajo doslej ni ustvarila veliko prihodkov, zdaj želi slediti Temuju tudi na tuje trge. V ta namen pripravlja oglaševalsko kampanjo z nogometašem Davidom Beckhamom za prihajajoče evropsko prvenstvo v nogometu, ki ga bo družba tudi sponzorirala. S tem posnema pristop Temuja, ki je na ameriški trg prav tako prodrl z oglaševanjem: v času, ko je potrošnike stiskala inflacija, jim je kitajski trgovec predlagal, naj “nakupujejo kot milijarderji”.
Strategija se že kaže v poslovanju, saj je mednarodna divizija podjetja, ki vključuje portal AliExpress, v prvem četrtletju leta povečala prihodke za 45 odstotkov. To je bila najhitreje rastoča divizija za Alibabo.
Kaj kupujemo Evropejci
Kot drugod je tudi v EU spletna prodaja poskočila v času pandemije, in sicer za okrog dve tretjini med letoma 2019 in 2021, nato pa je v letu 2022 prišlo do popravka navzdol. Kljub padcu analitična družba ECDB predvideva, da bo trg spletne prodaje v EU rastel z lanskih 690 milijonov evrov in do leta 2028 dosegel vrednost skoraj tisoč milijard evrov.
Največji trgi so v Združenem kraljestvu (tretji največji trg spletne prodaje na svetu), Nemčiji, Franciji, Rusiji in Italiji. V vseh naštetih državah je največji spletni trgovec Amazon, z izjemo Rusije, kjer je s slabimi šestimi milijardami dolarjev lanskih prihodkov največji domači portal Wildberries.ru. ECDB v svoji analizi pravi, da je ob široki uporabi spletne trgovine v zahodnih in severnih državah prostor za rast zlasti na vzhodu in jugu celine v državah, kot sta Grčija in Portugalska.
Evropski spletni kupci največ kupujejo modo in elektroniko. Moda pomeni 21,6 odstotka prihodkov v spletni prodaji v EU, sledijo elektronika z 20,7 odstotka in izdelki za prosti čas z 20,4-odstotnim deležem v prodaji.
Na stari celini poslujejo tudi domači spletni trgovci. V Nemčiji je drugi največji po prometu nemški Otto, prek spleta pa prodajajo tudi večje trgovinske verige (Leclerc, Ikea, Tesco) in blagovne znamke oblačil, na primer Zara.
Veliko ponudnikov oblačil
Predvsem močan segment v Evropi so spletne trgovine z oblačili. Na tem področju se je uveljavil danski Bestseller, sicer lastnik znamk Jack&Jones, Vero Moda in Only. Bestseller ima namreč v lasti 29,5 odstotka britanske spletne trgovine z modo ASOS, 10 odstotkov v nemškem Zalandu, leta 2018 pa so 227 milijard evrov vložili tudi v dvomestni lastniški delež v nemški spletni trgovini About You, ki je nastala leta 2014 kot hčerinska družba trgovca Otto.
Trgu se pridružuje tudi litovski start up Vinted, ki na svojih straneh omogoča nakup in prodajo rabljenih oblačil. Vinted je tretji največji portal po prodaji v Franciji in šesti največji v Italiji, kažejo podatki Fox Intelligence, ki se ukvarja z analitiko spletne trgovine.
Slovenski spletni trgovci
Tudi v Sloveniji deluje več spletnih trgovin, med njimi Mimovrste, Shoppster in Enaa. Medtem ko je Mimovrste največji po prihodkih, je Enaa edini med tremi, ki posluje z dobičkom. Prvi dve sta del večjih mednarodnih skupin, Enaa pa je samostojno podjetje z zasebnim kapitalom.
"Ne morem si privoščiti milijonskih izgub," pravi Domijan, prvi mož podjetja, ki upravlja trgovino Enaa.
Gambit trade, ki je leta 1999 pri nas vzpostavil Enaa kot prvo spletno trgovino, je v 2022 ustvaril 11,9 milijona evrov prihodkov, kažejo podatki Ajpesa, lani pa po besedah Domijana okrog 12,5 milijona evrov. To je še vedno nižje kot v pandemskem letu 2020, ko so se prihodki vzpeli nad 20 milijonov evrov. A Domijan pravi, da so z 10-odstotno rastjo dosegli zastavljene cilje. Medtem je čisti dobiček v 2020 znašal 180 tisoč evrov, v 2022 pa dobrih pet tisočakov.
Mednarodne skupine in slovenski eBay
Mimovrste, ki obratuje na spletu od leta 2002, je od leta 2022 v lasti poljske e-trgovinske skupine Allegro, ki je prevzela češkega starša Mall Group. Družba je v letu prevzema ustvarila slabih 100 milijonov evrov prihodkov, leta 2020 pa okrog 136 milijonov evrov. Podatki za lani še niso dostopni. Podjetje zadnjih pet let sicer posluje z večmilijonsko izgubo, ki je v 2022 znašala 4,5 milijona evrov.
Od leta 2019 je na trgu tudi Shoppster, ki je del skupine United. Ta je v 2022 ustvaril 15,6 milijona evrov prihodkov, malce več od Enaa, in posloval z izgubo v višini 4,6 milijona evrov, podobno kot Mimovrste.
Od leta 1999 deluje še portal Bolha, ki kot štiri leta starejši eBay spada med digitalne tržnice. Podjetje Styria digital marketplaces, ki upravlja tako Bolho kot portal MojeDelo.si, je v 2022 ustvarilo 6,6 milijona prihodkov in okrog 346 tisoč evrov čistega dobička.
Sodelovanje z Amazonom?
Spletna trgovina Enaa ima po besedah Domijana "zanimivo borbo" za tržni delež z Mimovrste. Tekmec ima več kapitala, Domijan pa pravi, da skušajo sami izkoristiti prednosti, ki jih imajo kot manjši igralec.
Gambit trade bo letos predvidoma izvedel širitev na italijanski, hrvaški in avstrijski trg z lansiranjem spletnih strani v teh državah. To bo omogočilo prodajo tudi na te trge. Lani so ekipo preusmerili na umetno inteligenco, je dejal direktor.
A tudi Enaa bo skušal najti sinergije z večjimi tujimi družbami, saj se dogovarjajo za sodelovanje z Amazonom na celotnem trgu EU. "Z Amazonom ne tekmujemo – morda bomo z njimi celo začeli sodelovati kot regijski partner," pravi Domijan. Vabilo so prejeli leto in pol nazaj, sodelovanje pa naj bi steklo do konca letošnjega leta, je še dodal.