Bruselj zbira dokaze. Se bodo kitajski električni avtomobili kmalu podražili?

Posel Marko Rabuza 7. marca, 2024 12.00
featured image

Uvedba carine za kitajska električna vozila, ki prihajajo v Evropo, naj bi bila vse bližje, saj se Evropska komisija sklicuje na nove dokaze, da vlada v Pekingu financira domačo avtomobilsko industrijo.

7. marca, 2024 12.00

Evropska komisija je ta teden sporočila, da je našla “zadostne dokaze”, da uvoz novih električnih vozil iz Kitajske Evropi pomeni nelojalno konkurenco. Kitajska namreč svoji avtomobilski industriji pomaga z neposredno finančno pomočjo, davčnimi olajšavami in zagotavljanjem blaga oziroma storitev pod tržnimi cenami, poroča Bloomberg.

Preiskava se je začela lanskega oktobra, začasne carine pa bi lahko uvedli do julija, ko bi preiskava še potekala, dokončne pa okoli novembra.

Preiskava je del širših prizadevanj EU za zaščito domačih proizvajalcev, ob tem pa želi vzpostaviti domačo proizvodnjo v ključnih sektorjih, kot so polprevodniki in farmacevtski izdelki, kjer je Evropa močno odvisna od uvoza.

Komisija je navedla, da je v skladu z uredbo, objavljeno 5. marca, v razmeroma kratkem času našla dokaze o obsežnem uvozu kitajskih vozil. V samo enem letu se je uvoz povečal za 14 odstotkov, opozarja.

“Znatna škoda bi se lahko pojavila že med zbiranjem podatkov oziroma med preiskavo,” še zapiše v dokumentu.

Kitajska je do novembra 2023 v EU izvozila za približno 12,7 milijarde dolarjev električnih vozil, Evropska komisija pa je carinskim organom naročila, da morajo začeti registrirati uvoz kitajskih električnih vozil, saj bodo mogoče nova pravila veljala tudi retroaktivno, da bi se lahko odpravila že povzročena škoda. Registracijo morajo izvajati od danes, 7. marca naprej.

Če bo kitajski uvoz ostal na isti ravni, bi to lahko povzročilo upad evropske proizvodnje avtomobilskih znamk in posledično tudi izgubo delovnih mest.

Koga vse preiskujejo

Preiskovalci EU so vzeli vzorce številnih kitajskih blagovnih znamk, ki po njihovem mnenju najbolje odražajo subvencije, ki naj bi jih avtomobilski sektor prejemal. Za ta podjetja bi lahko veljale višje carinske stopnje, za druge izvoznike, kot so Tesla in druga evropska podjetja, pa bi lahko uvedli povprečje dajatev.

V preiskavi EU niso navedeni konkretni proizvajalci, vendar se bo preiskava osredotočila na vse kitajske proizvajalce, ki izvažajo v EU, vključno s Teslo in velikimi kitajskimi blagovnimi znamkami, kot so BYD, SAIC Motor in Nio.

Napoved preiskave je še poslabšala odnose med Evropo in Pekingom. Ta je kot povračilni ukrep uvedel preiskavo uvoza žganja iz Evrope. Tarča je predvsem Francija, ki je pred časom spremenila pravila za subvencije za električna vozila. Po novih pogojih so izpadla nekatera vozila, med drugim kitajska in Teslina.