Bi morali razgaliti tihe podražitve?

Posel Andreja Lončar 2. februarja, 2024 05.30
featured image

Gospodarsko ministrstvo preučuje primere izdelkov na slovenskih trgovskih policah, katerih teža je padla, cena pa ne. Pa trgovci – bi izpostavili take primere za potrošnike nesprejemljive prakse?

2. februarja, 2024 05.30

Prehranska inflacija, ki se po dveh letih bolečih podražitev vendarle upočasnjuje – decembra je bila rast cen v Sloveniji še 4,1-odstotna –, je povečala občutljivost potrošnikov za pojave, ki zmanjšujejo njihovo realno kupno moč.

Eden takih je tako imenovana skrčflacija, ko pride do zmanjšanja dejanske količine izdelka v embalaži, pri čemer cena ostaja nespremenjena. Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je nedavno opozorila na nove primere, najdene na trgovskih policah po Sloveniji.

Test zakonskih varovalk

Na ministrstvu za gospodarstvo pravijo, da mora trgovec že zdaj vidno označiti ceno in vse ključne informacije o značilnostih izdelka, tudi o količini vsebine oziroma teži. Ob vsaki spremembi teže in cene blaga mora podjetje novo ceno in težo jasno označiti, potrošniku mora biti na voljo tudi cena za enoto (torej na liter, kilogram in podobno).

Zakonodaja že zdaj določa tudi, da embalaža ne sme biti zavajajoča glede velikosti in teže blaga ter mora biti primerna obliki in teži blaga. “To pomeni, da podjetja ob zamenjavi teže blaga ne smejo tega ponujati v embalaži, ki bi zavajala potrošnika, da kupuje večjo težo blaga, kot jo bo dejansko kupil,” pravijo na ministrstvu.

Najboljša varovalka pred skrčflacijo pa je še vedno, da smo kupci bolj pozorni na prodajnih mestih in redno preverjamo težo izdelkov, ki jih pogosto kupujemo, skupaj s ceno na kilogram ali liter.

Kot smo pisali, se v Franciji na take prakse proizvajalcev in trgovcev zdaj odziva tudi vlada. Ta bo s predpisom od trgovcev zahtevala, da potrošnike obvestijo o primerkih, ko se zmanjša količina izdelka, cena pa ostane enaka. Ukrepe naj bi načrtovala tudi nemška vlada. Urednica britanskega Guardiana za potrošniške teme Hilary Osborne je ta teden v kolumni zapisala, da bi morali proizvajalci, ki na embalaži radi izpostavijo novo recepturo ali večjo količino izdelka, to storiti tudi za spremembe v drugo smer. “‘Zdaj še manjša količina’ ali ‘Nova, slabša receptura’: to so označbe, ki jih ne boste videli na prehranskih izdelkih – pa bi jih morali,” je zapisala.

Na našem gospodarskem ministrstvu, ki ga vodi Matjaž Han, pravijo, da bodo preučili francoski predlog, natančneje pa bodo pregledali tudi prakse tako imenovane skrčflacije z vidika varstva potrošnikov in po potrebi nadgradili določbe zakona o varstvu potrošnikov.

Matjaž Han
Na gospodarskem ministrstvu, ki ga vodi Matjaž Han, bodo preučili francoski predlog, natančneje pa bodo pregledali tudi prakse tako imenovane skrčflacije z vidika varstva potrošnikov in po potrebi nadgradili določbe zakona o varstvu potrošnikov (Foto: Borut Živulović/Bobo)

Francoski Carrefour v boj s Pepsijem

Eden največjih evropskih trgovcev, francoski Carrefour, se je sam uprl temu trendu. Septembra lani je začel označevati izdelke, pri katerih se je pakiranje zmanjšalo, cena pa je ostala enaka. Mediji so takrat poročali o ledenem čaju lipton, čokoladi lindt, sladoledu viennetta.

V začetku tega leta pa je s polic svojih trgovin v Franciji, Italiji, Španiji in Belgiji umaknil izdelke ameriške multinacionalke PepsiCo, kot so Doritos, Cheetos in 7up. V francoskih trgovinah je kupce namesto izdelkov pričakalo sporočilo, da so jih zaradi neupravičenega dviga cen umaknili.

Predsednik Carrefourjevega največjega tekmeca E. Leclerca Michel-Édouard Leclerc je potezo skupine označil za “izraz moči”, a za zdaj Carrefourjevi potezi ni sledilo veliko trgovcev.

PepsiCo medtem trdi, da Carrefourjevo navajanje ne drži. Njihov predstavnik je 9. januarja za Wall Street Journal povedal, da je Carrefour “žal napačno opisal verigo dogodkov” in da so dobave ustavili oni, ker se niso mogli dogovoriti o novi pogodbi. Podjetje Carrefour je to navedbo zanikalo in za WSJ povedalo, da je odločitev sprejel Carrefour.

Carrefour Pepsi
Sporočilo za Carrefourjeve kupce izdelkov podjetja Pepsi: “Tega izdelka ne tržimo več zaradi neupravičenega dviga cen.” (Foto: Profimedia)

Spar: Potrošnik ima dovolj informacij

Pa naši trgovci – bi zavoljo bolj transparentnega odnosa s potrošniki označili izdelke, katerih teža se zmanjša, medtem ko cena ostane enaka?

V Sparu pravijo, da si vselej prizadevajo za transparentno poslovanje ter da to zahtevajo tudi od proizvajalcev in dobaviteljev. “Na vsakem izdelku so poleg cene navedeni podatki o njegovi masi, pa tudi cena na enoto izdelka, ki kupcu omogoča primerjavo,” naštevajo v trgovski družbi. “Po našem mnenju potrošnik prejme dovolj informacij o izdelku.”

V Sparu sicer pravijo, da se tudi navade potrošnikov spreminjajo, saj se spreminja življenjski slog, gospodinjstva se manjšajo, ozaveščenost o zavrženi hrani je vse večja. Tako potrošniki raje posegajo po izdelkih v manjših količinah, v priročnejši in enostavnejši embalaži, pravijo. Tu sicer povejmo, da zmanjšanje teže samo po sebi ni problem, če temu ne sledi tudi cena. Skrčflacija je pojav, ko cena ostane enaka ali se celo zviša.

“Na vsakem izdelku so poleg cene navedeni podatki o njegovi masi, pa tudi cena na enoto izdelka, ki kupcu omogoča primerjavo. Po našem mnenju tako prejme dovolj informacij o izdelku.”

Spar Slovenija

Hofer količine zmanjšuje “v nujnih primerih”

V Hoferju pravijo, da imajo v prodajnem portfelju prek 90 odstotkov izdelkov lastnih blagovnih znamk, pri katerih načeloma ne zmanjšujejo količine izdelka ob isti ceni. “To izvajamo res le v nujnih primerih,
ko je ohranjanje enake cene poslovno nevzdržno oziroma neizogibno upoštevajoč razpoložljivost in cene
surovin, energentov in pakirnih materialov,” pravijo.

Sicer pa tudi oni povedo, da transparentno označujejo ceno in gramaturo izdelka. “Potrošniku je v času nakupa ob izdelku na voljo cenovna tablica oziroma cenovni trak, iz katerega sta razvidni tako teža kot tudi cena izdelka na enoto. Oba podatka sta potrošniku na razpolago tudi v letaku in na spletu, če je izdelek oglaševan.”

Lidl: Če bo zakonodaja spremenjena, se bomo prilagodili

Enako o transparentnosti pri prikazu cen in teže izdelka povedo v Lidlu, pravijo pa, da velikost pakiranja prilagajajo potrebam vsakdanjega kupca. “Pri Lidlovih lastnih blagovnih znamkah nenehno zagotavljamo najboljše razmerje med kakovostjo in ceno; če se spremeni količina, gre v večini primerov za njeno povečanje, saj je to tudi eden izmed načinov, kako lahko kupcu ponudimo izdelek po še bolj ugodni ceni na enoto.”

Na spremembo teže izdelkov blagovnih znamk drugih proizvajalcev pa, kot pravijo, nimajo neposrednega vpliva, jim pa kot trgovec niso naklonjeni.

Na prodajnem mestu povečanje ali zmanjšanje teže praviloma ni posebej označeno. “Če pa bodo z zakonodajnega vidika zahtevane spremembe, se bomo prilagodili in to dosledno upoštevali,” pravijo.

Mercator: Upoštevati je treba tudi proizvajalce

V Mercatorju ob omembi predloga francoske vlade pravijo, da tudi sami proučujejo različne možnosti, tudi na podlagi primerov iz tujine. “Poudarjamo pa, da je ukrepe treba proučiti celovito, po eni strani s stališča kupca, po drugi strani pa tudi s stališča proizvajalcev oziroma celotne verige,” so navedli v pisnem odgovoru za Forbes Slovenija.