Iz ZDA prihajajo opozorila: kupci z nizkimi dohodki so na kolenih
Inflacija po svetu se umirja, a življenjski stroški ostajajo visoki. Del prebivalstva v ZDA temu ne more več slediti.
Države po svetu so med pandemijo podjetjem pomagale z ogromnimi količinami denarja. Temu je sledila hitra rast cen življenjskih potrebščin.
Centralne banke so sicer leta 2022 začele z višanjem obrestnih mer in tako umirile rast cen, a pritisk inflacije ostaja.
Že visoki življenjski stroški se večajo še naprej, posledica tega pa je zapiranje denarnic med potrošniki, piše CNBC.
“Jasno je, da po vsem svetu še vedno vztrajajo veliki pritiski na potrošnike,” je ob objavi zadnjih rezultatov poslovanja restavracij s hitro prehrano McDonald’s dejal izvršni direktor verige Chris Kempczinski. “Ti so še naprej vse bolj previdni pri vsakem dolarju, ki ga zapravijo, saj se pri vsakodnevni porabi soočajo z višjimi cenami.”
V ZDA je inflacija v zadnjem letu občutno upadla, a zdaj poročajo o njenem ponovnem pospešku. Vlagatelje zato skrbi, da ameriška centralna banka Federal Reserve, katere cilj je dvoodstotna inflacija, ne bo kmalu začela nižati rekordno visoke obrestne mere.
Medtem je letna inflacija v Sloveniji aprila padla na najnižjo točko v dveh letih in pol. Rast življenjskih stroškov se umirja tudi drugod po Evropi.
Odganjanje ljudi z nizkimi dohodki
V zadnjem obdobju so sicer v ZDA povišale tudi plače zaposlenih. A ne dovolj, da bi prinesle dodaten dohodek.
Vztrajna inflacija je težava predvsem za podjetja, katerih kupci najhitreje občutijo šok visokih cen. Med temi je denimo McDonald’s, ki je sicer v prvih treh mescih leta zabeležil rast prodaje, a predvsem na račun “strateškega” dviga cen v ZDA. S tem so odgnali kupce z nizkimi dohodki, poroča CNBC.
O slabši prodaji je leta 2023 poročal Starbucks. Ta je v zadnjem lanskem četrtletju vknjižil 3-odstotni padec prodaje, kar je sploh prva negativna rast po letu 2020 in popolno nasprotje od 12-odstotnega povečanja leto prej. Na Kitajskem, ki je drugi največji trg za verigo kavarn, se je prodaja zmanjšala za 11 odstotkov. Starbucks je znižal tudi svoje celoletne prodajne napovedi.
“Številne stranke so postale zahtevnejše glede tega, kje in kako bodo porabile svoj denar. Še posebej, ker so prihranki iz časa pandemije večinoma že pošli,” je razmere opisal izvršni direktor Starbucksa Laxman Narasimhan.
Borba za kupca
McDonald’su in Starbucksu se po pisanju CNN pridružuje vrsta drugih ameriških podjetij, ki so v zadnjih mesecih poročali o manjši potrošnji kupcev. Ti se ob visoki inflaciji soočajo še z visokimi obrestnimi merami, porabo prihrankov iz časa pandemije in negotovimi gospodarskimi obeti.
Vztrajna inflacija je očrnila pogled Američanov na stanje v gospodarstvu. Po podatkih, ki jih je ta teden objavila skupina Conference Board, je zaupanje potrošnikov aprila padlo na najnižjo raven od sredine leta 2022.
Podjetja onkraj Atlantika za CNN razlagajo, da se zdaj borijo, kako dobiti kupce. Starbucks tako uvaja možnosti prilagajanja pijač brez sladkorja, energijsko pijačo z nič ali malo kalorijami in nove nadgradnje svoje mobilne aplikacije. Novosti uvajajo, da bi pritegnil nove stranke in spodbudil “občasne stranke” k pogostejšemu naročanju.
Američani zaradi naraščajočih cen menijev vse pogosteje jedo doma. V marčevskem poročilu indeksa cen življenjskih potrebščin so cene hrane, ki so jo kupci zaužili doma, ostale enake. Medtem so bile cene v restavracijah za 0,3 odstotka višje kot mesec prej.
Slaba prodaja se širi med panogami
O zadržanosti kupcev poročajo tudi podjetja izven prehrambne industrije. Vodstvo podjetja 3M, ki je najbolj prepoznavno po proizvodnji lepilnih trakov in pisarniških lističev, je analitikom sporočilo, da opažajo “nadaljnji upad potrošniške porabe”. Čeprav so prihodki in dobiček podjetja v prvih treh mescih presegli pričakovanja, v vodstvu pričakujejo, da bo poraba letos “umirjena”.
Tudi izvršni direktor družbe Newell Brands Chris Peterson se je pridružil vodilnim delavcem, ki so inflacijo izpostavili kot glavno silo, ki ogroža njihova podjetja. Lastnik izdelkov Coleman in Rubbermaid je presegel napovedi analitikov za prve tri mesece letošnjega leta, a podjetje je izdalo skromne smernice za dobiček v tekočem četrtletju. Prihodki se bodo verjetno zmanjšali.