Facebook ima 20 let: od sobe na Harvardu do največjega družbenega omrežja
V dvajsetih letih je Facebook iz preprostega spletnega imenika, ki je bil omejen le na študente Harvarda, zrasel v eno največjih tehnoloških družb na svetu.
Danes 39-letni Mark Zuckerberg je, kot je znana zgodba, skupaj s še tremi prijatelji (Dustinom Moskovitzem, Chrisom Hughesom and Eduardom Saverinom) Facebook zagnal v svoji sobi v študentskem domu na univerzi Harvard leta 2004.
Njegov cilj je bil ustvariti digitaliziran študentski imenik. Dve desetletji pozneje je podjetje, zdaj znano kot Meta Platforms, postalo eno največjih na svetu s tržno vrednostjo, ki presega bilijon dolarjev, o začetkih in razvoju Facebooka piše Wall Street Journal. Podjetje je tudi prevzemalo zagonska podjetja, med njimi Instagram in WhatsApp.
Najprej le za študente Harvarda
V dvajsetih letih je iz preprostega spletnega imenika, ki je bil omejen le na študente Harvarda in je imel v svoji originalni različici polno ime The Facebook, zrasel v največje družbeno omrežje.
Lani so imeli več kot tri milijarde uporabnikov, še vedno pa ga vodi Zuckerberg. Po tem, ko se je na začetku osredotočal na pridobivanje novih uporabnikov, se Facebook v zadnjih letih usmerja predvsem na ciljno oglaševanje in ustvarjanje dobička.
Odličen začetek leta
Od leta 2021 je Facebook združen v matično podjetje Meta, letošnje leto pa so začeli z največjim skokom vrednosti v zgodovini Wall Streeta, ki sta ga pognala močni četrtletni rezultati in prva dividendna izplačila.
Največje podjetje za družbena omrežja na svetu je med svojimi rezultati v četrtem četrtletju lani zabeležilo močno prodajo oglasov in ponovno rast števila uporabnikov. Zaradi tega so se prihodki podjetja povečali za 25 odstotkov. Napoved prihodkov v tekočem četrtletju je prav tako presegla ocene analitikov, piše Reuters.
Medtem ko prihodki rastejo, se stroški znižujejo. Družba pa še naprej agresivno vlaga v razvoj na področju umetne inteligence. V ospredju je predvsem generativna umetna inteligenca, na kateri temeljijo klepetalni roboti, kot je ChatGPT. Vlaga tudi v tehnologije, ki v ozadju poganjajo njena družbena omrežja, vključno s krepitvijo ciljanih oglasov, poroča Bloomberg.
Zaslišanja in tožbe
Facebook se je zaradi svojega poslovnega modela večkrat znašel tudi v težavah, Zuckerberg pa se je moral večkrat zagovarjati pred sodišči in tudi ameriškim kongresom. Dobili so več finančnih kazni zaradi zlorab osebnih podatkov in kršenja zasebnosti ter tudi nezakonitega monopola.
Facebook je bil tudi obtožen vplivanja na izid predsedniških volitev v ZDA leta 2016. To je prišlo na dan leta 2018 po izbruhu afere, povezane z nezakonitim zbiranjem osebnih podatkov in podjetjem Cambridge Analytica.
Kljub vsem škandalom in spornim praksam pa je Facebook še naprej rastel. To mu je omogočilo naložbe v nove tehnologije, vključno z umetno inteligenco in navidezno resničnostjo. Facebookovo matično podjetje se je konec leta 2021 tudi preimenovalo v Meta, zlasti zaradi Zuckerbergove vizije o vseprisotnem povezanem virtualnem svetu oziroma metaverzumu.