Toliko kupujete pri teh spletnih trgovcih, da letalski prevozniki komaj zmorejo
Kitajski spletni trgovini Temu in Shein vsak dan po svetu pošljeta za 88 tovornih letal Boeing 777 blaga. Zaradi velikega obsega tovora so cene letalskega prevoza poskočile v nebo.
Pred devetimi meseci Niall van de Wouw, ki za analitsko podjetje za področje logistike Xeneta spremlja letalske tovorne pošiljke po vsem svetu, še nikoli ni slišal za Temu.
Vendar je ta kitajska spletna trgovina skupaj z drugo hitro rastočo konkurenco Shein očitno čez noč postala tako priljubljena med ameriškimi potrošniki, da je zvišala cene hitrega letalskega prevoza iz Kitajske. Povzročila je pravi prometni zastoj na področju prevozov blaga. To že spreminja svetovne trgovinske poti, saj se industrija letalskega tovornega prometa trudi, da bi sledila povpraševanju.
“Lani tega ni nihče pričakoval,” je za Forbes povedal van de Wouw. “Njihove količine je mogoče primerjati z obsegom tovora pri največjem špediterju na svetu. Gre za neverjetne količine.” Takrat je bilo podjetje staro le leto in pol. “To je zelo nenavadno,” je dejal. “Ne spomnim se enega ali dveh podjetij, ki bi ustvarili tako veliko povpraševanje. To je tisto, kar je pri eksponentni rasti strašljivo.”
Cene letalskega prevoza v nebo
Temu večinoma prodaja oblačila in gospodinjske pripomočke, Shein pa je svojo blagovno znamko zgradil na hitri modi in se od takrat razširil na zabavno elektroniko in kuhinjske pripomočke. Od drugih trgovcev na drobno se podjetji razlikujeta v tem, da prodajata izdelke kitajskih podjetij in neznanih znamk in ne izdelkov ameriških blagovnih znamk, izdelanih v tujini.
Deloma zaradi nizkih stroškov so se odločili za pošiljanje izdelkov neposredno od proizvajalcev na Kitajskem, namesto da bi sodelovali z znanimi ameriškimi blagovnimi znamkami. Slednje namreč prinaša višje stroške, cene in kakovost.
Da bi v razumnem času dostavili izdelke svojim strankam, se obe podjetji močno zanašata na letalski tovorni promet. Po podatkih februarske raziskave družbe Cargo Facts Consulting Temu in Shein po vsem svetu vsak dan skupaj pošljeta približno 9.000 ton tovora ali približno 88 do zadnjega kotička napolnjenih tovornih letal boeing 777. Obseg je primerljiv z Amazonovo floto Prime Air, ki po podatkih družbe Planespotters uporablja 86 letal.
Trenutna povprečna cena prevoza letalskega tovora iz južne Kitajske v ZDA je približno 4,75 dolarja na kilogram, v enakem obdobju leta 2019 je znašala 2,32 dolarja.
Zaradi tega so se cene letalskega prevoza dvignile na skoraj nezaslišano raven. Po najnovejših podatkih Xenete je trenutna povprečna cena prevoza letalskega tovora iz južne Kitajske v ZDA približno 4,75 dolarja na kilogram, kar je največ od konca lanskega leta in je primerljivo z obdobjem običajno največjega povpraševanja v času pred prazniki. To je več kot dvakrat več glede na enako obdobje leta 2019, ko je cena znašala 2,32 dolarja na kilogram.
Te cene pa so še vedno nižje od nedavnih najvišjih vrednosti v letih 2020 in 2021, ko so se cene gibale od 10 do 12 dolarjev na kilogram. Vendar so bili ti vrhunci posledica pandemije, ki je povzročila pomanjkanje zmogljivosti v ladijskem prometu in pomanjkanje v dobavnih verigah po vsem svetu. Zdaj analitiki pravijo, da je rast cen v veliki meri posledica dejavnosti le dveh podjetij: Temu in Shein.
Potreba po novih letalskih in pomorskih tovornih poteh
Nekatera logistična in letalska podjetja so, da bi dohitela vse večji obseg blaga, začela celo dodajati več letov in se tako pripravila na večjo rast. Ameriško podjetje za letalski tovorni prevoz Atlas Air je na primer spomladi napovedalo, da bo v sodelovanju s kitajskim prevoznikom YunExpress kmalu začelo uporabljati še eno letalo za prevoz tovora.
Letalska družba Korean Air je v začetku tega meseca sporočila, da je v prvem četrtletju leta 2024 na regionalni ravni ustvarila 2,8 milijarde dolarjev prihodkov, pri čemer je navedla veliko povpraševanje po prevozu tovora po zraku. To naj bi se v primerjavi z letom prej povečalo kar za 20 odstotkov. Korean Air je dodal, da bo v drugem četrtletju njegova tovorna dejavnost izrabila naraščajoče povpraševanje kitajskih spletnih trgovcev s krepitvijo partnerstev s strankami in dodeljevanjem zmogljivosti na ključnih progah.
“Shein in Temu nenehno hlepita po novih zmogljivostih letalskega prevoza, kar je neprimerljivo z vsem, kar smo videli doslej,” je po elektronski pošti Forbesu sporočil Wenwen Zhang, analitik za letalski tovorni promet pri družbi Xeneta.
Razcvet je vplival celo na svetovne ladijske poti. Temu je začel pošiljati blago po novih pomorskih in zračnih poteh prek Tajvana, Japonske in Koreje v ZDA. To, kot navaja poročilo tajvanskega ladjarskega podjetja Dimerco, spreminja tradicionalne trgovinske vzorce. Posledično cene prevoza tovora na teh alternativnih poteh zdaj presegajo cene prevoza po poteh, ki vodijo iz celinske Kitajske, kar je nenavaden pojav.
Prejšnji ponedeljek je kitajska vlada predstavila tudi novo letalsko tovorno pot med mestom Džengdžou na jugu Kitajske ter Dallasom in Atlanto, ki je namenjena predvsem čezmejnim pošiljkam spletnih trgovcev.
Podjetji pripravljeni subvencionirati hitre prevoze
Pošiljanje tovora po zraku je vedno precej hitrejše in dražje od pošiljanja po morju, po katerem je mogoče sicer prepeljati veliko večjo količino blaga, čeprav počasneje. Velika večina svetovnega blaga, merjeno po obsegu, se pošilja po morju, na letalih pa je običajno blago s časovnim rokom in predmeti visoke vrednosti.
Pri letalskem prevozu so izpusti CO2 približno 500 gramov na kilometer.
Poleg tega so tu še okoljski stroški. Po podatkih Freightosa, spletnega trga za rezervacijo prevoza tovora, tovorne ladje ustvarijo približno 10 do 40 gramov ogljikovega dioksida na prevoženi kilometer tone blaga. To je precej manj kot pri letalskem prevozu, kjer so izpusti približno 500 gramov na kilometer.
Shein in Temu za zdaj zagotavljata brezplačno standardno pošiljanje naročil in sta očitno pripravljena prevzeti višje stroške kot bližnjico do pospešene rasti v ZDA. “Temu in Shein se zanašata na letalski prevoz, ker je njun poslovni model ultra hitra moda in morata vse to blago takoj dostaviti,” je za Forbes povedal Guillermo Ochovo, direktor podjetja Cargo Facts Consulting. “Trenutno nimata drugega načina, kot da se zanašata na letalski prevoz.”
Vendar bi se to lahko srednjeročno in dolgoročno spremenilo, saj podjetji zdaj, ko sta že uveljavljena spletna trgovca, iščeta načine za zmanjšanje stroškov. Trenutno nimata pomorskega ladijskega prevoza in domačega kopenskega logističnega omrežja, primerljivega z Amazonom ali Walmartom, vendar sta obe počasi začeli širiti svojo navzočnost v Združenih državah Amerike in Mehiki. Shein ima zdaj dva distribucijska centra v Indiani in Kaliforniji, Temu pa je pred kratkim začel sodelovati s kitajskimi prodajnimi podjetji, ki že imajo sedež v ZDA.
Visoki stroški letalskega tovornega prevoza so deloma posledica večinoma praznih letal, ki morajo opraviti povratni let iz ZDA na Kitajsko. “Prevoz v to smer stane morda petino cene prevoza iz Kitajske v ZDA,” pravi van de Wouw. “Na poti v ZDA imate polno letalo, na poti nazaj pa tako imenovani deadhead,“ je dejal in uporabil izraz letalske industrije za skoraj prazno ali popolnoma prazno letalo. “Povratni promet postane pravo puščanje krvi.” Niti Shein niti Temu se nista odzvala na Forbesovo prošnjo za komentar.
Prevoznike že skrbi napovedana rekordna praznična sezona
Rast podjetja Temu je spodbudilo obsežno televizijsko oglaševanje v ZDA, vključno z oglasi med Super Bowlom 2023 in 2024, ki so Američane spodbujali, “naj kupujejo kot milijarderji”. Novi podatki iz raziskave, ki jih je prejšnji mesec objavila družba YouGov, kažejo, da so skoraj vsi vprašani Američani dejali, da so že slišali za to podjetje.
Matično podjetje Temuja PDD Holdings, ki ima v lasti tudi ogromno sestrsko spletno trgovino Pinduoduo – ta deluje samo na Kitajskem, je vredno več kot 167 milijard dolarjev. PDD Holdings ima tehnično sedež na Kajmanskih otokih. Po zadnjem letnem poročilu ima podjetje po vsem svetu več kot 17.000 zaposlenih, od katerih naj bi jih velika večina delala na Kitajskem.
Prejšnji mesec je PDD Holdings napovedal rekordni dobiček v letu 2023 v višini več kot 8,4 milijarde dolarjev, ki vključuje približno pet milijard dolarjev čistega dobička od “drugih hčerinskih družb PDD Holdingsa”, med katere spada tudi Temu. To je skoraj dvakrat več kot 3,4 milijarde dolarjev dobička, ki ga je prinesla kitajska veja podjetja.
Shein, ki je po podatkih CNBC ocenjen na 66 milijard dolarjev, hitro vstopa na ozemlje ameriških modnih znamk, kot sta Gap in Macy’s. Podjetje v zasebni lasti je tudi neverjetno hitro raslo, saj naj bi po podatkih nemškega analitičnega podjetja ECDB, ki se ukvarja s spletno trgovino, od približno 2,5 milijarde dolarjev prihodkov v letu 2019 letos skočilo do približno 48 milijard dolarjev.
Obe podjetji, ki bosta letos verjetno presegli 90 milijard dolarjev prihodkov, bosta imeli rekordno praznično sezono, vendar so prevozniki že zaskrbljeni.
“Dejstvo, da govorimo o takšnem obsegu trga tako zgodaj v letu, mnoge navaja k razmišljanju, kako zahtevna bo glavna sezona, četrto četrtletje,” je za Forbes povedal Brian Bourke, glavni komercialist podjetja SEKO logistics. “Če je tako že zdaj in smo šele v maju, pomislite, kako bo septembra, oktobra, novembra in decembra?”
Avtor članka je Cyrus Farivar.