Dodaten udarec dobavam: s krizo v Rdečem morju se vračajo somalski pirati
Mornarice zahodnih sil se od decembra spopadajo s hutijevskimi napadi na trgovske ladje, kar pomeni priložnost za pirate v bližnji Somaliji.
Somalski pirati so decembra ugrabili prvo ladjo v šestih letih, poroča Mednarodni pomorski urad, ki je zadolžen za nadzor nad piratstvom. Vkrcali so se na tovorno ladjo Ruen in jo odpeljali v somalsko pristanišče. Podatki mornariških sil EU kažejo, da se je od takrat zvrstilo še več napadov, na prisotnost piratov v Indijskem oceanu pa opozarja tudi britanska mornarica.
Priložnost za vrnitev jim nudi kriza v Rdečem morju. Hutijevski uporniki iz Jemna, ki jih podpira Iran, v solidarnosti s palestinskim gibanjem Hamas napadajo trgovske ladje v ožini Bab el-Mandeb in zalivu Aden ter zahtevajo humanitarno pomoč za Palestino. To hromi svetovno trgovino, 12 odstotkov katere teče skozi Sueški prekop severno od nevarnih voda. Največji ladjarji svoje ladje preusmerjajo okrog Afrike.
ZDA in zavezniki se skušajo odzvati na hutijevske napade z operacijo Varuh blaginje (Prosperity Guardian). Toda pri odzivu na napade z raketami in droni iz Jemna so posredovale tudi mornariške ladje, ki so tam v okviru evropske operacije za boj s piratstvom, poroča Bloomberg.
Posredovanje evropske protipiratske misije
Protipiratska misija mornariških sil EU na tem območju se imenuje operacija Atalanta. EUNavfor je poročal o porastu incidentov od novembra.
Čeprav “nobena sredstva Atalante niso bila preusmerjena na območja zunaj območja delovanja,” kot pravijo pri EUNavforju, sta vsaj dve plovili že priskočili na pomoč trgovskim ladjam, ki so jih napadli hutijevci.
Eno od njih – Alsace – je odšlo na pomoč tankerju, ki so ga napadli jemenski uporniki. Francoski rušilec Languedoc pa je sestrelil hutijsko brezpilotno letalo v Rdečem morju. EUNavfor je sporočil, da je običajno, da takšna plovila podpirajo druge operacije.
Kako delujejo pirati
V preteklosti so pirati zasegli eno razmeroma veliko plovilo, znano kot matična ladja, s katere so nato usklajevali nadaljnje napade.
“Ugrabitev ladje Ruen, vkrcanje na ladjo v januarju in poročila o ugrabitvi ribiških ladij, ki so se tradicionalno uporabljale kot matične ladje, so zaskrbljujoči,” je za Bloomberg dejal Cyrus Modi, direktor Mednarodnega pomorskega urada. Dodal je, da bi se ladje v regiji morale držati nasvetov industrije za preprečitev takšnih napadov.
Ta teden je organizacija UK Maritime Trade Operations, partnerstvo med britansko mornarico in trgovskimi ladjami, opozorila, da v Indijskem oceanu delujeta dve piratski skupini. Sporočilo je prišlo po tem, ko so si stražarji na tovorni ladji preko vikenda izmenjali ogenj z majhnim čolnom približno 700 milj jugovzhodno od Omana. To je daleč stran od območja, kjer napadajo hutijevci.
Zlati časi za piratstvo pred desetletjem
Pred dobrim desetletjem so somalski pirati predstavljali resno grožnjo ladjam, ki so plule po Indijskem oceanu. Med drugim jim je uspelo zaseči naftni tanker Sirius Star in tovorno ladjo Maersk Alabama, ki je plula pod zastavo ZDA. Trgovske ladje so se odzvale s takrat kontroverzno rešitvijo in na krov napotile oborožene stražarje.
Po podatkih EUNavfor so piratski napadi ob obali Somalije dosegli vrhunec s približno 200 incidenti letno od leta 2009 do 2011. Po nekaj več kot enem mesecu leta 2024 so se zvrstili že trije, kažejo podatki.
Po poročanju Bloomberga je malo verjetno, da bi se somalski pirati vrnili v takšnem obsegu kot takrat. V današnjih časih je tehnologija za obrambo bolj napredna in prisotnost oboroženih stražarjev bolj običajna.