Še pred serijsko izdelavo ima Slovenec že 450 rezervacij
"Motocikli za avti zaostajajo približno deset let. To je nov trg, kjer še ni uveljavljenih igralcev. Tudi velika imena zelo zaostajajo, kar je priložnost za nove znamke," pravi Marko Ukota.
Podjetje Stark Future, ki domuje blizu Barcelone, je lani poleti od španske banke Santander dobilo 20 milijonov evrov posojila za povečanje proizvodnje ter spodbujanje raziskav in razvoja svojega dirkalnega motorja na elektriko VARG.
Posojilo in ambicije Špancev so v svetu motošporta sprožili resno debato, kaj storiti z električnimi motorji.
Oglasili so se največji proizvajalci motorjev in podprli regulatorje motošporta, ki predlagajo popolno prepoved električnih vozil na največjih prvenstvih. Pripravljajo tudi posebno kategorijo tekmovanj za motorje na električni pogon.
Uveljavljena industrija bi tako električne motorje najraje videla na stranskem tiru in daleč od oči javnosti. Podobno je prepričan Marko Ukota, strojnik, ki na Plavjah na Primorskem vodi podjetje Flux Performance, v katerem nastaja prvi slovenski dirkaški motor na elektriko.
“Motocikli za avti zaostajajo približno deset let. To je nov trg, kjer še ni uveljavljenih igralcev. Tudi velika imena zelo zaostajajo, kar je priložnost za nove znamke,” razlaga.
Začetek proizvodnje morda že čez dve leti
V podjetju, ki je bilo ustanovljeno leta 2021, pravijo, da je trg motokrosa pripravljen na električen motor in si ga tudi želi. Motorjev sicer sami še ne izdelujejo, za Forbes Slovenija so predstavili prototip Primo. Sestavljajo ga baterijski paket, ki so ga razvili sami, elektromotor in krmilna elektronika.
Prvi serijski motocikel želijo predstaviti konec tega leta; temeljil naj bi na podatkih, ki jih bodo zbrali med testiranjem prototipa. Izdelava bi se lahko začela konec 2025.
Ukota, ki je 15 let dirkal v supermotu, trdi, da so lahko bencinskim motorjem konkurenčni tako pri ceni kot pri zmogljivosti. Za njihov motor je treba odšteti 13 tisoč evrov, kar je med deset in dvajset odstotkov več kot bencinski motor. “Vendar pri bencinskih motorjih precej stane vzdrževanje, tako da si v enem letu že na istem,” pravi sogovornik. Po njegovih besedah je motor primerljiv tudi glede moči, boljše naj bi bile vozne lastnosti.
Več sto predhodnih rezervacij
Prototip motorja so začeli razvijati pred približno dvema letoma. Pred enim letom so opravili prve vožnje ter nato prilagajali baterijo in elektroniko. Zdaj se ukvarjajo z drugo različico, ki naj bi imela nekaj izboljšav.
Prototip Primo je namenjen le testiranju njihovih rešitev. Je pa na njihovi spletni strani možna rezervacija motorja še pred dejansko serijsko izdelavo. “Odziv za rezervacije je presenetljivo dober. Imamo jih 450,” je zadovoljen Ukota. To, ob trenutni ceni za tiste, ki naročajo zgodaj, čez palec pomeni, da je rezervacij za več kot pet milijonov evrov.
Flux Performance sodeluje tudi v misiji GREMO (kratica za GREen MObility), ki združuje projekte več deset avtomobilskih dobaviteljev. Vlada Roberta Goloba je iniciativi lani obljubila, da ji bo do leta 2027 namenila 200 milijonov evrov proračunskih sredstev. Flux Performance sodeluje pri projektu za razvoj baterijskih sistemov in lahkih materialov in se je predstavil na inovacijski konferenci misije.
Kaj so ovire pri električnem motorju
Glavna omejitev trenutnega prototipa je domet baterije. Amaterski voznik ima z motorjem na kros stezi približno eno uro čiste vožnje. Po gozdovih in brezpotjih se lahko pelje dve do tri ure. “Če govorimo o supermotu, smo po cesti prišli do 110 kilometrov navadne vožnje. Baterija je za zdaj primerna za amaterje, medtem ko celotne dirke svetovnega prvenstva ne bi zdržal. Primernega bencinskega motorja tako v vseh primerih še ne more nadomestiti,” razlagajo v podjetju.
Baterija se do sto odstotkov z navadnim priključkom polni dve uri, s superpolnilcem polnjenje traja 25 minut. Naslednji korak podjetja je razvoj motorja, ki bo že od začetka grajen okoli baterije. S takšnim pristopom bi lahko trenutne zmogljivosti povečali za 40 odstotkov, pravijo.
Med težavami Marko Ukota navaja tudi pridobivanje kapitala. “Tega v Sloveniji praktično ni. Mučimo se s prvo investicijsko rundo.” Pogovarjajo se s tremi vlagatelji, a imen za zdaj ne razkriva.