Električna kolesa pred subvencijami: kakšne so cene in kaj zanima kupce

Zeleni prehod Marko Rabuza 10. aprila, 2024 05.20
featured image

Prodaja električnih koles tako v Evropi kot pri nas raste. Zanimanje povečujejo še napovedane subvencije. Kaj opažata trgovca s kolesi in kakšne so njihove cene?

10. aprila, 2024 05.20

Letošnjo kolesarsko sezono bo pri nas zaznamoval prvi razpis za električna kolesa, ki prihaja predvidoma junija. Njihova prodaja se iz leta v leto povečuje. V Sloveniji letno povprečno uvozimo 80.000 koles, delež električnih pa v zadnjih letih strmo raste in se je že približal četrtini, kažejo podatki statističnega urada.

Podobne so tudi evropske številke – v letu 2022 je bilo po podatkih Evropskega združenja kolesarske industrije (Conebi) prodanih 14,7 milijona navadnih koles in 5,5 milijona električnih. Vsako četrto prodano kolo je električno, po napovedih nemške statistične družbe Statista pa bo prodaja na letni ravni v svetu do leta 2025 dosegla 60 milijonov enot.

Subvencije za nakup električnega kolesa so med Slovenci vzbudile veliko zanimanja. To je za Forbes Slovenija potrdila tudi direktorica Eko sklada Mojca Vendramin, na družbenih omrežjih pa so se začele vrstiti številne debate, ali je ukrep smiseln ali ne.

Še vedno je veliko neznank. Vemo, da bo razpis objavljen junija, da bodo subvencije krile do 30 odstotkov vrednosti kolesa in da je njihov glavni namen spodbuditi uporabo koles za dnevne poti.

Neodločene stranke bodo raje počakale

Prav neznanke v zvezi z razpisom bi lahko vsaj v prvi polovici letošnjega leta vplivale tudi na prodajo električnih koles pri nas, je prepričan direktor športne trgovine Velo Grega Tekavec.

“Zaznali smo, da stranke vsakodnevno sprašujejo, kaj in kako, hkrati pa je že zaznati ohlajanje pri prodaji električnih koles kot posledica čakanja na razpis. Posebej če stranka še ni povsem odločena, bo zdaj zagotovo čakala na razpis,” opažanja s terena opisuje Tekavec.

Prve subvencije za električna kolesa pri nas so ga razveselile, vendar se mu zdi, da se je država projekta lotila nenavadno, predvsem pri časovnem sporočanju informacij.

“Ne samo, da je informacija o tem prišla povsem nenadoma, prišla je tudi v času, ko se je kolesarska sezona že začela. Najhuje pa je to, da naj bi bil razpis objavljen šele v začetku junija, torej šele čez dva meseca,” je razočaran Tekavec.

“Stranke imajo številna vprašanja, mi pa za zdaj nimamo natančnejših informacij. O zadevah bi se lahko predhodno pogovorili, da bi se temu izognili,” je prepričan. Minister za okolje Bojan Kumer je napovedal, da bodo pogoji razpisa in preostale pomembne informacije znani aprila, Borzen pa priporoča spremljanje njihove spletne strani.

Kolesa
Ministrstvo za okolje si obeta, da bo s subvencijami pridobilo 8.000 novih lastnikov električnih koles (Foto: Žiga Živulović jr./BOBO)

S subvencijami rast prodaje od 15- do 20-odstotna

S številnimi vprašanji kupcev o postopkih nakupa in katera kolesa bodo ustrezala kriterijem, se srečujejo tudi v kolesarski trgovini A2U. “Opažamo pa, da zaradi napovedi subvencij za zdaj kupci ne odlagajo nakupa električnega kolesa,” razlaga Luka Razinger iz A2U.

“Ocenjujemo, da bo slovenski trg električnih koles tudi ob podpori državnih subvencij v letu 2024 dosegel rast med 15 in 20 odstotki,” ocenjuje Razinger. Na ministrstvu pričakujejo, da bo ukrep spodbudil nakup 8.000 električnih koles letno.

Razinger predvideva, da bo država razpisala razpisne pogoje, katera kolesa bodo lahko na voljo za nakup s pomočjo subvencije. “Posledično bo s tem omejila ponudbo nizkocenovnih in manj kakovostnih koles,” je prepričan.

Prav pri kolesih nižjega cenovnega razreda se v zadnjem času ustvarja presežek zaloge, ob tem pa se je potrošniški krč ustvaril v tretjem četrtletju lanskega leta, ko se je potrošnja ustavila zaradi poplav, dodaja Razinger.

Za električno kolo bo treba odšteti dobrih tisoč evrov in več

Pri A2U je razmerje med prodajo navadnih in električnih koles ena proti ena. Najcenejše električno kolo stane 1.590 evrov, najdražje, polnovzmeteno gorsko kolo, pa 10.399 evrov. Najbolj prodajano kolo je trenutno električna verzija Ghost E-Teru, ki stane malenkost manj od 2.000 evrov, 80 odstotkov električnih koles prodajo v cenovnem razredu med 2.000 in 3.000 evrov.

Pri Velu je cenovni razpon električnih koles od 1.100 do 6.000 evrov. Najpogosteje stranke izbirajo kolesa med 2.000 in 2.500 evrov. “V strukturi prodaje segment električnih koles iz leta v leto pridobiva delež, tako po številu kakor seveda tudi v znesku prodaje. Trenutno je slaba tretjina prodanih koles električnih,” dodaja Tekavec.

Povpraševanje manjše kot pred epidemijo

Prodaja koles je med epidemijo covida doživela veliko rast in rekordne številke, saj so bile številne dejavnosti zaradi ukrepov zaprte, trgovci so takrat razprodali celotne zaloge. Ob tem so zaradi pretrganih dobavnih verig nove pošiljke zamujale ali pa jih ni bilo. Takrat se je po Tekavčevih besedah lahko prodalo tako rekoč vse. Kako pa je tri leta pozneje?

“Povpraševanje, ki smo mu bili priča med epidemijo in po njej, sodi med izredne dogodke. Povpraševanje je bilo manjše že v letu 2023 in podobno pričakujemo tudi v letu 2024. Lahko govorimo, da se vrača na predkoronske čase,” odgovarja Tekavec. Razinger pa o prvih vtisih za letos dodaja, da povpraševanje še ni na takšni ravni, kot je bilo med epidemijo, “vendar so začetki leta obetavni, tako da se ji lahko približamo konec ali v začetku naslednjega leta”.