Orban od Nemcev kupil letališče v Budimpešti. Zakaj in kje je dobil denar?

Posel Forbes Slovenija 7. junija, 2024 10.13
featured image

Madžarska država bo v Budapest Airport Zrt imela 80-odstotni delež, francoski gradbinec pa 20-odstotnega.

7. junija, 2024 10.13

Madžarska država in francoski gradbeni velikan Vinci sta kupila družbo Budapest Airport Zrt. za 4,3 milijarde evrov, kar si je predsednik vlade Viktor Orban že dolgo prizadeval.

Kupca sta za letališče plačala 3,1 milijarde evrov in prevzela neto dolg v višini 1,2 milijarde evrov, poroča Bloomberg. Prodajalci so bili nemški upravljalec madžarskega letališkega vozlišča AviAlliance, singapurski državni premoženjski sklad GIC Pte in kanadski Caisse de Depot et Placement du Quebec.

Zakaj so Madžari kupili letališče

Orban se je zavzemal za nakup kot del širšega prizadevanja za povečanje državnega lastništva v strateški infrastrukturi. Madžarska je kupila 80-odstotni delež, Vinci pa preostalo petino. Posel je odobrila Evropska unija.

“Lastništvo letališča je vprašanje suverenosti,” je v izjavi dejal madžarski minister za gospodarstvo Marton Nagy. “Ne gre samo za potniški promet in turizem, ampak je strateško pomembno tudi kot tovorno vozlišče.”

Letališče je 39. najbolj obremenjeno v Evropi. Po podatkih Eurocontrola je imela Budimpešta od začetka leta do danes v povprečju 307 dnevnih letov, kar je enako kot Praga.

V igri tudi Katarci

Dogovor je prvi korak k razvoju letališča za Madžarsko, ki se je pogovarjala s Qatar Investment Authority, da bi se konzorciju pridružil pozneje. Madžarska želi zgraditi tretji terminal ter povečati zmogljivosti za potnike in tovor, je Nagy povedal v decembrskem intervjuju za Bloomberg.

“Načrtujemo, da bi Katarce vključili pozneje, vendar vsekakor želimo obdržati večinski delež,” je Orban dejal v nedavnem intervjuju za državni radio.

Evropska vstopna točka za Kitajce

Letališče v Budimpešti
Letališče v Budimpešti ocenjuje, da bo letos privabilo skoraj 17 milijonov potnikov, kar je več kot lani, ko jih je bilo 14,7 milijona (Foto: PROFIMEDIA)

Vlada postavlja Budimpešto kot vstopno točko za kitajske turiste in naložbe v EU, potem ko je pridobila vrsto velikih naložb v tovarne baterij in avtomobilov, vključno s podjetjem BYD, ki na Madžarskem postavlja svojo prvo evropsko tovarno električnih vozil.

Letališče v Budimpešti ocenjuje, da bo letos privabilo skoraj 17 milijonov potnikov, kar je več kot lani, ko jih je bilo 14,7 milijona. Leta 2023 je vozlišče ustvarilo 74 milijonov evrov dobička, potem ko so se prihodki na letni ravni povečali za 20 odstotkov na 338 milijonov evrov.

Agresivna širitev Francozov

Za Vincija je delež v Budimpešti del agresivne širitve, s katero si prizadeva postati vodilni zasebni upravljalec letališč na svetu. Francoski gradbeni velikan ima deleže, sodeč po njihovi spletni strani, v 70 letališčih po vsem svetu.

Aprila se je Vinci dogovoril za nakup večinskega deleža letališča v Edinburgu za okoli 1,5 milijarde evrov, s čimer je po nakupu večinskih deležev v londonskem Gatwicku in mednarodnem letališču v Belfastu od leta 2018 razširil svoj vpliv v Združenem kraljestvu.

Od kod denar

Orban si je že dolgo želel letališče v Budimpešti, vendar je bil leta 2021 zaradi pomanjkanja denarja prisiljen opustiti poskus prevzema.

Fiskalni položaj je še vedno napet, saj je proračun v prvih štirih mesecih leta zabeležil 7,2 milijarde dolarjev primanjkljaja, kar je več od letnega cilja. Vendar je Orban odobril več državnih dezinvestiranj, da bi zbral sredstva za nakup letališča.

Madžarska je tako prodala 15-odstotni delež v enoti banke Erste Group Bank in 35-odstotni delež v madžarski enoti zavarovalnice Vienna Insurance Group. Državni posojilodajalci so izdali tudi dolžniške vrednostne papirje za kritje preostalega dela, še poroča Reuters.