Najprej je čistila avtomobile, zdaj družinsko korporacijo pelje v nove čase

Ljudje Forbes 3. junija, 2024 04.59
featured image

Dedek Chrissy Taylor je ustanovil velikana za najem avtomobilov. Njen oče ga je zgradil v glavnega igralca v tej panogi. Ona pa zdaj 35 milijard dolarjev vredno podjetje vodi v prihodnost mobilnosti.

3. junija, 2024 04.59

Glavna direktorica Chrissy Taylor z očmi preleti prvo nadstropje štirinadstropne garaže pred sedežem podjetja Enterprise v predmestju St. Louisa in pokaže na popolnoma električni ford mustang mach-E in črni rivian R1T, ki ga je dobila na preizkus. “Vsi naši uslužbenci vozijo električna vozila,” pravi. “V podjetjih postavljamo polnilnice, vendar jih ni dovolj za vse. To je moja zvijača, da jih spodbudim k zgodnjemu prihodu v službo.”

Uvajanje e-avtov drugače kot konkurenčni Hertz

Taylor se o tem predvsem šali, čeprav v pisarno družinskega podjetja za oddajanje avtomobilov v najem, ki se je pred kratkim preimenovalo v Enterprise Mobility, največkrat pride pred osmo uro zjutraj. Resno razmišlja o preizkušanju novih tehnologij in o tem, da jih strankam ne bi vsiljevala prehitro. Zlasti električnih vozil. Potem ko so najemniki vozil povedali, da se zaradi pomislekov glede časa polnjenja, življenjske dobe baterije in infrastrukture ne odločajo za vožnjo z električnimi vozili, je podjetje upočasnilo svojo strategijo njihovega uvajanja. “Smo privrženci prehoda na električna vozila, vendar se moramo prepričati, da se stranke premikajo z enakim tempom kot mi,” pravi 48-letna Taylor, pripadnica že tretje generacije njene družine, ki je na čelu tega zasebnega (ne kotira na borzi, op. p.) gospodarskega velikana.

Ta pristop je popolnoma drugačen od politike konkurenčnega podjetja Hertz, ki je v letih 2021 in 2022 prišlo na naslovnice, ko je objavilo načrte za nakup 100.000 vozil tesla in elektrifikacijo 25 odstotkov svojega voznega parka do konca leta 2024. Kljub agresivni politiki popustov jih je le stežka oddajal v najem. Marca je odstopil predsednik uprave Hertza, mesec dni pozneje pa je podjetje sporočilo, da pričakuje izgubo v višini 440 milijonov dolarjev zaradi prodaje polovice svojih električnih vozil.

Odporni proti konkurenci

“To je evolucija in ne revolucija,” pravi Taylor o strategiji Enterprisa za električna vozila, čeprav bi s tem lahko opisala tudi podjetje kot celoto. To že 67 let prehiteva svoje tekmece predvsem zaradi sposobnosti družine Taylor, da na pot, ki je pred njimi, gleda dolgoročno. Nenavadno za tako veliko podjetje je, da je še vedno v 100-odstotni lasti družine ustanoviteljev, katerih skupno premoženje znaša približno 21 milijard dolarjev. Je sedmo največje zasebno podjetje v Ameriki. Lani je ustvarilo 35 milijard dolarjev prihodkov, večinoma od oddaje avtomobilov v najem, pa tudi manjših dejavnosti, kot so prodaja avtomobilov in storitev lizinga ter oddajanje tovornjakov v najem.

Prihodki Enterprisa presegajo prihodke konkurenčnih podjetij Hertz (9,4 milijarde dolarjev) in Avis Budget Group (12 milijard dolarjev), ki kotirata na borzi. “Ne želim tiščati glave v pesek in reči, da jih ni mogoče premagati,” pravi investicijski bančnik, ki se že skoraj dve desetletji ukvarja z industrijo oddajanja avtomobilov v najem. “Vendar pa jih je res težko premagati,” dodaja.

Širitev zunaj ZDA

Kljub vsej svoji moči na domačem trgu pa ima Enterprise v lasti le delček dejavnosti oddajanja avtomobilov v najem zunaj ZDA in še manjši del svojih globalnih pomožnih dejavnosti. Za Taylor, ki je januarja 2020 prevzela vodilno mesto, bo ključnega pomena, da podjetje poveča mednarodno navzočnost in razširi svoje dejavnosti, ki niso povezane z osnovno dejavnostjo. Hkrati pa še naprej odvzema deleže družbama Avis in Hertz. Njen največji izziv bo najti nove, donosne kraje, kamor bo usmerila svoje podjetje. Taylor se lahko zanese na eno ključno prednost – da je podjetje v družinski lasti in se ji tako udobno ni treba ukvarjati z zahtevami kratkovidnih delničarjev.

“Eno najboljših zasebnih podjetij na svetu

“Večina zasebnih podjetij ima to prednost, da lahko vlagajo v dolgoročne cilje in naloge, namesto da bi se na očeh javnosti vsako četrtletje ukvarjala s stanjem prihodkov,” pravi Byron Trott, predsednik in eden od direktorjev banke BDT & MSD Partners, ki je bil v upravnem odboru Enterprisa od leta 2000. “Toda družina Taylor je res izjemna, saj to počne na svoj način. Vedno znova vlaga kapital, da podjetje raste in da lahko načrtuje za desetletja in ne za četrtletja. To je res eno najboljših zasebnih podjetij na svetu.”

Trott že ve. Desetletja je svetoval in vlagal v podjetja, ki so bila trdno v rokah in pod nadzorom ustanoviteljev in družin z imeni, kot so Koch, Pritzker, Mars in Cox. Najprej pri Goldman Sachsu, kjer je postal podpredsednik investicijskega bančništva, in pozneje v svojem podjetju. Njegova najbolj znana stranka, Warren Buffett, je nekoč poskušal kupiti podjetje od Chrissyjinega dedka Jacka Taylorja (umrl je leta 2016). Ta je oraklja iz Omahe, kot tudi pravijo Buffettu, odločno zavrnil.

Kako je nastal Enterprise

Jack je bil mornariški pilot, ki si je med 2. svetovno vojno prislužil dva križca za zasluge in mornariško letalsko medaljo. Leta 1957 pa je ustanovil podjetje Executive Leasing Company s sedmimi vozili. Konec 60. let prejšnjega stoletja se je z lizinga preusmeril na oddajanje avtomobilov v najem in podjetje preimenoval po letalonosilki USS Enterprise, na kateri je služil med vojno.

Njegov sin Andy, ki je bil glavni direktor od leta 1991 do 2013, se je podjetju pridružil leta 1973. Ker zaradi uveljavljenih akterjev v panogi ni imel dostopa do donosnih letaliških trgov, je Jack začel oddajati avtomobile v najem strankam v predmestnih soseskah, ki so imele svoja vozila na servisu, in dejansko izumil tako imenovani trg domačega mesta. Ko je Andy prevzel podjetje, so prihodki že presegali milijardo dolarjev.

Tesne družinsko-poslovne vezi

Chrissy je odraščala v okolici St. Louisa in bila odlična v hokeju na travi. Igrala je na univerzi Miami v Ohiu, kjer je osvojila naslov All-American kot ena najboljših amaterskih športnic. Njena sestra dvojčica Patty, ki se je navduševala nad konji, je zdaj lastnica jahalnice, jahalec njene ekipe pa se je uvrstil na seznam za olimpijske igre. Družinskemu podjetju sta se pridružili le Chrissy in njena sestrična Carolyn Kindle, vendar so vsi v tesno povezani družini že v zgodnjem otroštvu prišli v stik s podjetjem.

V času, ko je Chrissyjin oče postal glavni direktor, je poslal prvo od številnih podrobnih sporočil, v katerih je vse pozval na redne družinske sestanke. “Otrokom sem želel sporočiti, da je zasebno družinsko podjetje privilegij in da ga je treba tako tudi obravnavati,” pravi 76-letni Andy, ki je zdaj izvršni predsednik in šest dni na teden hodi v svojo pisarno, ki je v neposredni bližini Chrissyjine. “Obstaja na tisoče primerov podjetij, ki niso dobro opravila prenosa med generacijami. Ki so propadla ali pa so se na koncu odločila, da sprejmejo investitorje od zunaj. Poskušali smo se učiti iz teh primerov.”

Srečanja, na katerih so pogosto nastopali gostujoči govorniki, kot je pisec John L. Ward, ki je v svojih znanstvenih raziskavah ugotovil, da družinska podjetja redno propadajo v tretji generaciji, sprva niso bila dobro sprejeta. “S fakultete smo se vrnili domov za vikend ob zahvalnem dnevu in v soboto zjutraj ob 8.00 je bilo družinsko srečanje, ki je trajalo ves dan. Spraševali smo se: Oče, kaj počneš,” se spominja Taylor.

V podjetju najprej čistijo avtomobile

Po prvem letniku je Taylor dva meseca opravljala pripravništvo v isti podružnici podjetja Enterprise v središču St. Louisa, kjer je začel delati njen oče. Leta 2000 se je vrnila v Enterprise kot pripravnica za mesto vodstvene delavke na začetni ravni. “Moje stališče je bilo, da je to ekipni šport,” pravi. “Če bom trdo delala in delala vse, kar delajo vsi drugi, bo to delovalo.”

Vsi v podjetju Enterprise, tudi Taylorjevi, začnejo na najnižji stopnji, kjer čistijo avtomobile in komunicirajo s strankami. Nihče ne napreduje, če ne doseže visoke ocene na internem indeksu kakovosti storitev (SQi), ki ga je pred 30 leti uvedel Andy za merjenje zadovoljstva strank.

Kindle je začela delati leto dni pred sestrično, leta 1999. “Lepo je bilo imeti partnerko. Čeprav nikoli nisva bili hkrati na istem oddelku, sva se lahko o tem pogovarjali, na primer, ali sva vse razumeli,” pravi Kindle, ki je v osmih letih napredovala in postala pomočnica podpredsednika za oddajanje v najem za jugovzhodni del ZDA. “Resnica pa je, da je bila Chrissy zelo navdušena nad operativno platjo posla, mene pa, odkrito povedano, to ni tako prevzelo.”

Sestrična gre v filantropijo

Kindlova je leta 2010 sledila svoji materi Jo Ann Taylor Kindle na področje filantropije, kjer zdaj pomaga voditi družinski fundaciji Crawford Taylor Foundation in Enterprise Mobility Foundation, ki delujeta v St. Louisu. Obe dobrodelni organizaciji si med drugim prizadevata za izboljšanje skupnosti z zdravstveno oskrbo, izobraževanjem in okoljskimi pobudami. V znak priznanja za njeno delo v neprofitnih organizacijah, ki so skupaj razdelile več kot milijardo dolarjev, je Andy Carolyn izbral za glavno direktorico St. Louis Cityja, ko je družina leta 2019 pridobila večinski delež v tem profesionalnem nogometnem moštvu.

Chrissy napreduje v podjetju

Medtem ko se je Carolyn preusmerila na druga področja, je Taylor napredovala v Enterprisu, razvijala njegov potrošniški najemni trg v Evropi, finančno prestrukturirala njegovo dejavnost oddajanja v najem, vodila oddelek za prodajo avtomobilov in do leta 2013 nadzorovala vse njegove dejavnosti v Severni Ameriki.

“Chrissy je prostovoljno in z veseljem naredila karkoli in to vedno dobro opravila,” pravi Andy. “Ko sem bil leta 2013 pripravljen oditi, smo vedeli, da želimo še naprej imeti večgeneracijsko družinsko podjetje in Chrissy je bila logična naslednica. Vendar je bila tako mlada. Zato smo se odločili, da Pam Nicholson prevzame vlogo glavne direktorice, kar se je izkazalo za popoln most za prehod.”

Nicholson, ki se je Enterprisu pridružila po končanem študiju, je bila takrat predsednica in je Andyju pomagala pri širitvi podjetja v tujino ter integraciji blagovnih znamk za najem avtomobilov Alamo in National, ki ju je podjetje prevzelo leta 2007. Njena najpomembnejša naloga v vlogi glavne direktorice je bila usmerjanje Chrissy, ki je leta 2016 napredovala v glavno operativno direktorico. “Pam je bila prva glavna direktorica, ki ni bila članica družine, a je bila kot družina in je Chrissy resnično vzgajala in usmerjala,” pravi Tricia Griffith, izvršna direktorica zavarovalniškega velikana Progressive, ene največjih strank podjetja Enterprise.

Gradnja ekipe na nor način

Chrissy Taylor, Enterprise
Za pandemijo ni bilo nobenega priročnika. To je bila prava vaja za timsko delo in gradnjo ekipe na nor način, pravi Chrissy Taylor, direktorica Enterprisa (Foto: Jamel Toppin/FORBES)

Chrissy se je desetletja pripravljala za najvišje delovno mesto, vendar je nič ni moglo pripraviti na pandemijo. Januarja 2020 je prevzela mesto glavne direktorice. Do sredine marca je bilo podjetje v kriznem stanju, saj je zaradi zaprtja ob covidu samo v ZDA obstalo skoraj milijon avtomobilov. “Za pandemijo ni bilo nobenega priročnika,” pravi Taylor. “To je bila prava vaja za timsko delo in gradnjo ekipe na nor način. Hitro smo tudi ugotovili, da moramo zelo veliko komunicirati, saj je bilo treba priti med ljudi in reči: Vemo, da so stvari negotove, vendar delamo na načrtu. To je pomagalo vsem, da so se nekoliko umirili.”

Po zaslugi trdne bilance stanja in prevladujočega položaja na trgu izven letališč, na katerega so omejitve potovanj manj vplivale, Enterprisu ni bilo treba tako močno zmanjšati voznega parka kot njegovim konkurentom. Vendar je moral najti način, kako hitro prodati veliko avtomobilov. Podjetje je tudi začasno zaprlo številne maloprodajne lokacije, zlasti na letališčih, in se odločilo dati prednost svojim poslovnim strankam, vključno s 50 največjimi zavarovalnicami in korporativnimi strankami, kot je Walmart, ki po Forbesovih ocenah skupaj prinašajo več kot dve tretjini prodaje.

Tudi ko se je povpraševanje po potovanjih hitro povečalo in je pomanjkanje vozil poleti 2022 povzročilo rekordno visoke maloprodajne cene najema, je podjetje ostalo pri svojih večjih strankah in večinoma zamudilo priložnost za nepričakovane dobičke.

“To je bila odločitev na dolgi rok,” pravi Taylor. “Radi imamo svoje stranke v maloprodaji in želimo biti na voljo vsem, vendar takrat preprosto nismo mogli biti.”

Poslovanje med epidemijo

Sredi leta 2021 je Enterprise potreboval več vozil – v času, ko so težave v dobavni verigi povzročile pomanjkanje avtomobilov po vsej državi. Pri tem mu je bila v pomoč decentralizirana poslovna struktura podjetja. “Vsi naši zaposleni na terenu so se oprli na svoje odnose z lokalnimi trgovci in dražbenimi hišami, ki so nam pomagali prodati avtomobile v letu 2020,” pravi finančni direktor Enterprisa, Russ Willey. Leto pozneje so tako kupovali avtomobile od istih ljudi, ki so jim jih malo prej prodali.

Nuja je postala mati izuma. Nihče se ni hotel okužiti s covidom, medtem ko bi stal vrsti za najem avtomobila. Zato je Enterprise predstavil sistem, ki je strankam omogočal prevzem in vračilo avtomobilov, ne da bi fizično vstopile v poslovalnico.

“Vedeli smo, da si stranke želijo manj zatikanja v procesu najema,” pravi Chrissy. “Nenadoma pa se je pojavila tudi potreba po varnosti. Zato je bilo bolj kot kdaj koli prej pomembno, da racionaliziramo postopek in poskrbimo za varnost strank.”

Enterprise je iz pandemije izšel z velikim uspehom, saj so se njegovi prihodki od leta 2019 povečali za 35 odstotkov. Njegovi tekmeci se niso odrezali tako dobro. “Ko je leta 2020 udaril covid, je šel Hertz v stečaj, bonitetne ocene podjetja Avis Budget pa so se znižale,” pravi Betsy Snyder, ki je za bonitetno agencijo S&P Global Ratings tri desetletja pokrivala to panogo. “Enterprise je v tem obdobju ohranil trdnost svoje bilance stanja in svoje bonitetne ocene. Mislim, da to pove vse.”

Širitev v druge dejavnosti

Ker podjetje uspešno posluje, se Taylor ozira po novih priložnostih, zlasti v tujini, kjer je blagovna znamka manj znana, konkurenca pa večja. Po Forbesovih ocenah pomeni mednarodno poslovanje podjetja približno petino prodaje, pri čemer velika večina prodaje prihaja iz starejših poslovalnic v lasti podjetja v Kanadi in v petih evropskih državah. Od leta 2012 je dodalo tudi franšize v 80 državah, ki pa ne prinašajo veliko prihodkov. Na dveh ključnih trgih, na Kitajskem in v Braziliji, se je Enterprise namesto franšiz odločil za manjšinske naložbe v dve največji že obstoječi podjetji za oddajo avtomobilov v najem.

Taylor prav tako daje večji poudarek dejavnostim, ki niso povezane z oddajanjem avtomobilov, saj te po Forbesovih ocenah pomeni približno tretjino prodaje. Upa, da bo novo ime podjetja, ki so ga začeli uporabljati oktobra, Enterprise Mobility, pomagalo ljudem razumeti, kako zelo se je podjetje razvilo in preseglo področje oddajanja avtomobilov v najem. “Enterprise Mobility bolje opisuje, kaj počnemo,” pravi. “Vendar ne spreminja tega, kdo smo.”

Seveda podjetje tudi oddaja v najem tovornjake, prodaja in daje v najem osebne avtomobile ter ponuja kombije, vendar se je razširilo tudi na presenetljive načine. Eden od primerov tega je programska platforma Entegral, ki jo uporablja več kot 70 zavarovalnic, proizvajalcev nadomestnih delov in upravljavcev voznih parkov ter več kot 24.000 avtomobilskih trgovin za poenostavitev komunikacije po prometnih nesrečah.

Elektrifikacija je odlična, ampak kaj je še na voljo?

Chrissy Taylor, Enterprise

Kdo iz četrte generacije?

Drugi primer je njegova družba tveganega kapitala Enterprise Mobility Ventures, ki vlaga v podjetja, kot sta Moxion Power, ki izdeluje mobilne zunanje baterije za električna vozila in drugo opremo, ter Mobi, platforma za načrtovanje potovanj, ki jo poganja umetna inteligenca. Teh naložb je še več. “Chrissy me je izzvala, naj razmišljam še bolj široko,” pravi Dan Wessel, višji podpredsednik podjetja za strateške pobude. “Rekla je: Elektrifikacija je odlična, ampak kaj je še na voljo? Tako smo začeli razmišljati o tem, kaj se bo v prihodnje dogajalo z vodikom in jedrsko cepitvijo.”

Veliko dlje v prihodnost sega vprašanje, kdo jo bo nekoč nasledil na položaju glavne direktorice. Četrta generacija Taylorjevih ima za zdaj štiri člane, vsa so dekleta. Najstarejša, ena od Chrissyjinih dveh hčera, je stara komaj 13 let. Nobena se še ne udeležuje družinskih srečanj. “Zavedajo pa se, da smo njihov praded, dedek in jaz delali skupaj,” pravi Taylor. “Moja starejša hči me vsekakor opazuje. To vidim in čutim. Ve, da se vsako jutro oblečem, obujem in odidem v službo. In ve, da sem glavna direktorica.”

Avtor članka je Matt Durot.