Avtomobili brez voznika: kaj je ostalo od velikih napovedi

Tehnologija Tilen Humar 12. junija, 2024 05.30
featured image

V nasprotju z obljubami splošna uporaba samovozečih avtomobilov še ni blizu. Od te tekme je v zadnjih letih odstopila vrsta igralcev.

12. junija, 2024 05.30

Pred slabim desetletjem so samovozeči avtomobili veljali za eno najbolj vročih in težko pričakovanih tehnologij. Ameriška velikana Ford in GM sta tedaj napovedala množično proizvodnjo avtonomnih vozil brez volana in kakršnihkoli pedalov do leta 2021.

Medtem je Intel leta 2017 avtonomnemu sektorju do leta 2050 napovedal približno sedem bilijonov dolarjev (slabih 6,5 bilijona evrov) letnih prihodkov – več kot dvakratnik celotne avtomobilske industrije danes.

Da so bila pričakovanja prevelika, priča tudi primer Chrisa Urmsona, nekdanjega vodje Googlove divizije avtonomne vožnje, ki si je leta 2015 postavil cilj, da njegov enajstletni sin nikoli ne bo potreboval vozniškega dovoljenja, poroča portal The Verge. Nedvomno pa so visokoleteče obljube prepričale vlagatelje, ki so razvoju novih tehnologij v zadnjem desetletju namenili na stotine milijard dolarjev.

Še vedno preveč nepredvidljivi

Izkaže se, da tehnologija vendarle še ni povsem pripravljena na široko rabo. Trenutno so sicer samovozeči avtomobili že zelo napredni in lahko z zastavljeno nalogo večinoma opravijo sami, a občasno v ključnih trenutkih odpovedo. Pri vožnji enostavno ni mogoče predvideti vsega, zaradi česar je vozilo prepuščeno samo sebi in lahko naredi napako. Ravno v reševanju takšnih situacij pa se skriva ključ do razmaha avtonomnih vozil.

Malo morje opuščenih projektov

V zadnjih letih se je na to področje podala množica največjih tehnoloških imen. Ameriški Uber je za razvoj svojega avtonomnega vozila zaposlil skoraj celoten oddelek robotike pittsburške univerze Carnegie Mellon, medtem ko je Apple svojemu “skrivnemu” projektu namenil nekaj več kot milijardo dolarjev (okoli 920 milijonov evrov) letnega proračuna, poroča New York Times.

Vseeno pa to ni bilo dovolj, saj sta obe družbi od tekme že odstopili. Po poročanju Bloomberga je proizvajalec iPhona novico znotraj podjetja sporočil v februarju, večinski del skoraj dvatisoččlanske ekipe pa premestil na divizijo umetne inteligence. V svoji desetletni zgodovini Applov avtomobil ni prišel niti do pravega testa na cesti brez nadzora človeškega voznika.

Precej bolj boleč je bil Uberjev poskus. Družba je svoj projekt prodala razvijalcu avtonomne tehnologije Aurora v letu 2020, dve leti po tem, ko se je ponesrečen test samovoznega avtomobila v Arizoni končal s smrtjo peške.

Podobna je zgodba avtomobilskega težkokategornika GM, ki je leta 2013 razkril okoli deset milijard dolarjev (9,2 milijarde evrov) težko stavo na avtonomni start up Cruise. Lani oktobra je Cruisov robotski taksi v San Franciscu povozil peško. Na srečo se incident ni končal tragično. Po poročanju revije Fortune je podjetje začasno ustavilo delovanje svojih samovozečih avtov in se vrača k testiranju.

Za zdaj na pravi poti le Googlov Waymo

Po drugi strani pa dobro kaže Googlovi hčerinski družbi Waymo. Ta je sprva delovala znotraj tehnološkega velikana, a se je nato odcepila in prešla pod nadzor matičnega holdinga Alphabet.

Waymo je trenutno edini, ki ponuja povsem avtonomne robotske taksije, poroča Fortune. Ti delujejo v treh ameriških mestih: San Francisco, Los Angeles in Phoenix. Tedensko opravijo več kot 50 tisoč voženj, navaja podjetje na svoji spletni strani in dodaja, da se v bližnji prihodnosti pripravlja širitev v teksaški Austin. V Arizoni se je podjetje celo povezalo z Uberjem in s svojimi taksiji prek platforme Uber Eats dostavlja hrano.

Waymo
Waymo svoje vožnje izvaja le znotraj strogo začrtanih in dobro preučenih okrajev. Šele letos je prvič testno zapeljal na avtocesto. (Foto: PROFIMEDIA)

Kaj je Waymova skrivnost? Po besedah Amana Nalavade, produktnega vodje za rast in širitev, je ključen počasen in premišljen pristop. Podjetje svoje vožnje izvaja le znotraj strogo začrtanih in dobro preučenih okrajev. Po navedbah The Verge je Waymo šele letos prvič poskusil s testnimi vožnjami na avtocestah. Nalavade je za revijo Fortune dodal, da revolucionarne tehnologije, kot so samovozeči avtomobili, potrebujejo čas za vzpostavitev smiselne storitve in pridobitev zaupanja javnosti.

A tudi pri Waymu ni šlo brez težav. Decembra je morala družba začasno prekiniti prevoze, saj je posodobitev programske opreme povzročila trčenje dveh taksijev v pokvarjen poltovornjak, ki ga je vleklo vlečno vozilo. Pogosti so tudi manjši incidenti, kot so udarci na parkiriščih ter neupoštevanje cestnih označb in prometnih znakov. Toda naj bodo razlog pametnejši varnostni ukrepi ali pa zgolj sreča, se je podjetju zaenkrat uspelo izogniti resnejši nesreči, ki bi potopila njegove ambicije.

Kaj pa Tesla

Šef Tesle Elon Musk že leta napoveduje namestitev popolnega avtopilota v svojih avtomobilih. Podjetje sicer že ponuja obsežen sistem pomoči vozniku, ki pa vseeno zahteva neprestan človeški nadzor. Na industrijski lestvici stopenj avtonomije od ena (najmanj) do pet (največ) trenutni produkt spada v drugo kategorijo. Za primerjavo, Waymovi avtomobili zadoščajo kriterijem četrte ravni, navaja Fortune.

Če kdo meni, da Tesla ne bo rešila avtonomije, po mojem mnenju ne bi smel biti delničar podjetja.

Elon Musk

Da bo Tesla nekoč vodilno ime na tem področju, je Musk ponovno izjavil ob razkritju poslovnega poročila prve četrtine z besedami: “Če kdo meni, da Tesla ne bo rešila avtonomije, po mojem mnenju ne bi smel biti delničar podjetja.” Dodatno je direktor napovedal predstavitev Teslinega prvega robotaksija, ki naj bi se zgodila že čez približno dva meseca v zgodnjem avgustu.

V nizkem startu tudi Amazon

Poleg proizvajalca električnih avtomobilov bodo Waymov primat napadali tudi drugi. Amazonovo hčerinsko podjetje Zoox svoja avtonomna vozila že uporablja za prevoz uslužbencev na delo, v prihodnjih mesecih pa jih bo poslalo tudi na ceste Las Vegasa, poroča Bloomberg. Ker Waymo za svoje vožnje trenutno uporablja predelane električne športne terence znamke Jaguar, si bo Zoox kmalu prislužil naslov prvega namensko izdelanega robotskega taksija.

Zoox
Amazonovo hčerinsko podjetje Zoox svoja avtonomna vozila že uporablja za prevoz uslužbencev na delo (Foto: PROFIMEDIA)

Svoje avtopilote razvijajo tudi tradicionalna imena avtomobilizma. Med znamkami, ki se hitro bližajo sistemom tretje stopnje avtonomije, so med drugim Mercedes, Ford in Volkswagen, vse večje napredke pa beležijo tudi kitajski proizvajalci.