Boj za novi album sličic Euro 2024: kdo je potegnil kratko

Posel Jan Artiček 11. junija, 2024 05.05
featured image

Za letošnje evropsko prvenstvo v nogometu je UEFA dolgoletnega italijanskega ponudnika albuma s sličicami igralcev zamenjala z ameriškim tekmecem.

11. junija, 2024 05.05

Evropsko prvenstvo v nogometu se začne v petek, 14. junija, oboževalci pa že lahko trgujejo s sličicami igralcev in z njimi polnijo albume. Letos je prvič po letu 1976 Uefa izbrala novega ponudnika, ameriško podjetje Topps. Ta je s ponudbo razburil javnost v Združenem kraljestvu, a krivdo pripisuje predhodniku, ki je medtem izdal lasten, četudi neuradni album.

Američani namesto Italijanov

Topps, ki je v ZDA znan predvsem po zbirateljskih karticah bejzbolskih igralcev, je leta 2022 postal uradni partner Uefe za evropska prvenstva do leta 2028. To vključuje letošnje prvenstvo in Euro 2028, pa tudi žensko evropsko prvenstvo prihodnje leto. Poleg albumov s sličicami pogodba vključuje zbirateljske kartice in druge zbirateljske predmete.

V novi vlogi je Topps nadomestil italijanskega ponudnika Panini, ki je albume za Euro izdajal zadnjih 50 let. Panini še vsaj do leta 2030 ostaja uradni partner za svetovna prvenstva, ki jih organizira svetovna nogometna zveza FIFA.

Panini vseeno ohranja avtorske pravice do podob nekaterih nogometašev iz največjih evropskih reprezentanc. Zaradi tega je bil Topps primoran izdati uradni album sličic, v katerem manjkajo nekateri ključni igralci, ali pa so vanj vključeni igralci, ki za izbrano vrsto niso odigrali veliko minut.

Album s sličicami za Euro 2024
V albumu manjkajo nekateri zvezdniški igralci Anglije (Foto: PROFIMEDIA)

Nezadovoljstvo britanskih navijačev

Novi uradni album je največ ogorčenja sprožil na Otoku, kjer so iz Toppsovega nabora angleške reprezentance izpadli znani igralci Marcus Rashford (Manchester United), Bukayo Saka (Arsenal), John Stones in Phil Foden (oba Machester City), piše BBC. Poleg tega je Topps v album uvrstil reprezentanco Walesa, ki se na turnir sploh ni uvrstila.

Nekatere izbrane vrste, med njimi Nemčija in Francija, v albumu tudi ne bodo odete v svoje uradne drese.

Voditelj YouTube kanala Blazey Collects, ki se ukvarja z zbirateljskimi karticami, je Toppsov album opisal kot “morda najbolj kontroverzen album s sličicami vseh časov” in obtožil oba ponudnika, da sta razočarala navijače, poroča britanski Telegraph.

Album s sličicami za svetovno prvenstvo 2022 v Katarju
Panini je še vedno uradni partner za albume s sličicami za svetovno prvenstvo. Na sliki album s prvenstva v Katarju leta 2022. (Foto: PROFIMEDIA)

Začeli z žvečilnimi gumiji

Topps je v ZDA začel poslovati v 30. letih prejšnjega stoletja, sprva pa so prodajali žvečilne gumije. V 50. letih so skušali prodajo povečati tako, da so zavojčkom dodali zbirateljske kartice. Ko so te kartice dobile bejzbolsko tematiko, so hitro postale primarni izdelek podjetja.

V naslednjih desetletjih je Topps postal sinonim za zbirateljske bejzbolske kartice, medtem ko je podjetje menjalo lastnike in dvakrat vstopilo na borzo. V 90. letih se je Topps razširil v Evropo s prevzemom britanskega podjetja Merlin Publishing, ki je nedolgo pred tem pridobilo pravice za izdajo albuma sličic za ligo prvakov. Leta 2007 so pridobili še pravice za izdajo zbirateljskih kartic za Uefino klubsko ligo.

Topps je imel od leta 2010 ekskluzivne pravice za prodajo zbirateljskih izdelkov ameriške bejzbolske lige MLB. Toda leta 2021 je pravice pridobilo konkurenčno podjetje Fanatics, ki je iz prodajalca navijaške opreme prav v tistem letu začelo rasti v vertikalno digitalno športno platformo. Fanatics je januarja 2022 prevzel Topps, cena prevzema pa je po poročanju CNN znašala pol milijarde dolarjev.

Fanatics, ki ga je leta 2011 od ustanoviteljev kupil trenutni glavni izvršni direktor Michael G. Rubin, je tri mesece po prevzemu Toppsa v takratnem krogu financiranja za Fanatics zbral 1,5 milijarde dolarjev. S tem je ocenjena tržna vrednost skupine znašala 27 milijard dolarjev. Forbes Rubinovo premoženje ocenjuje na 11,5 milijarde dolarjev.

Od junija 2025 bo Fanatics prek podjetja Topps tudi uradni partner za izdajo sličic in zbirateljskih kartic angleške nogometne premier lige. Poleg angleške lige, lige prvakov in Eura ima Topps pravice tudi za nemško bundesligo, ameriško nogometno ligo MLS (Major League Soccer), Formulo 1 in bejzbolsko ligo MLB.

Glavni izvršni direktor Michael G. Rubin
Glavni izvršni direktor Michael G. Rubin je leta 2011 prevzel podjetje Fanatics, z njim pa leta 2022 še Topps (Foto: PROFIMEDIA)

Panini se ne da

Okrnjena ponudba uradnega albuma za Euro je posledica dejstva, da Toppsu ni uspelo zagotoviti avtorskih pravic za podobe vseh nogometašev ali za vse drese in grbe reprezentanc. Panini namreč drži nekatere pravice za igralce oziroma ekipe Anglije, Španije, Nemčije in trenutnega evropskega prvaka Italije.

“Čeprav smo razočarani, ker manjka majhno število igralcev, je to posledica nekdanjega partnerja turnirja, ki je blokiral določene dele zbirke v škodo navijačev,” so dejali pri Topps.

Paninijeva britanska podružnica je medtem izdala svoj album sličic za Euro 2024, ki se bo osredotočal na angleško izbrano vrsto. V njem bodo prisotni manjkajoči igralci iz angleške reprezentance, pa tudi pretekle zvezde. Izpolnitev njihovega albuma je lahko tudi potencialno cenejša: v uradnem albumu je prostora za 728 sličic, paket šestih pa stane en evro, medtem ko Paninijev album vsebuje 387 sličic, paket petih sličic pa 90 penijev.

“Panini je že več kot 60 let sinonim za nogomet in ostajamo zavezani izdelavi najboljšega možnega izdelka za naše zbiratelje,” je za BBC dejal predstavnik italijanskega podjetja. Zato upajo, da bodo navijači v njihovem “kompaktnem albumu, ki ga je mogoče dokončati”, uživali pri iskanju vseh angleških igralcev in ekip v uradnih dresih.

Panini je lani ustvaril 804 milijonov evrov prihodkov in zaposluje okrog tisoč ljudi.