Zveza potrošnikov: kako vas kitajski spletni trgovec napeljuje k nakupom

Posel Jan Artiček 28. novembra, 2024 11.06
featured image

Kitajski spletni trgovec Temu privablja potrošnike z nizkimi cenami, a zveza potrošnikov opozarja na tako imenovane 'temne vzorce' njegovega poslovnega modela.

28. novembra, 2024 11.06

Nakupi na kitajskih spletnih tržnicah Temu in Shein lahko za evropskega potrošnika prinašajo “tveganja in pomisleke glede zaščite potrošniških pravic, varnosti izdelkov in zakonitosti njenih poslovnih praks”, so zapisali pri Zvezi potrošnikov Slovenije. Medtem nova raziskava Agencije za komunikacijska omrežja in storitve (Akos) kaže, da smo letos Slovenci manj denarja namenili za spletne nakupe.

Temu potrošnike spodbuja, da na platformi preživijo čim več časa in zapravijo čim več denarja, kar počne tako s slogani, kot je ‘Nakupuj kot milijarder’ kot z igrami za pridobitev popustov.

“Temu uporablja tako imenovane temne vzorce, ki spadajo med nepoštene in zavajajoče poslovne prakse,” pravijo na ZPS. Med te prakse prištevajo na primer odštevalnik časa in opozorila, kot so ‘Skoraj razprodano!’ ali ‘Zadnji kos!’, če je izdelek predolgo v nakupovalni košarici.

“Tudi prirejanje ‘naključnih’ nagradnih iger, ko potrošnik zavrti kolo sreče in za nagrado prejme brezplačen vrednostni bon, pri ljudeh povzroči strah pred izgubo nagrade ali obžalovanje, da te ne bi izkoristili,” dodajajo.

Osebni podatki, neustrezni izdelki

Za potrošnika je zaskrbljujoče, še opozarja ZPS, da sodeč po avgustovski raziskavi danske potrošniške organizacije Forbrugerrådet Tænk kar 79 odstotkov izdelkov na Temu ni ustrezalo pravilom Evropske unije (EU) glede varnosti proizvodov. Pri tem je organizacija testirala izdelke za otroke, kot so igrače in nosila za dojenčke, elektroniko in kozmetiko.

Temu
Danska raziskava je pokazala, da 79 odstotkov izdelkov na Temu ni ustrezalo pravilom EU glede varnosti (Foto: PROFIMEDIA)

Težava je tudi, da Temu ni neposreden trgovec, ampak na svoji spletni tržnici omogoča tretjim osebam, da prodajajo izdelke. S temi prodajalci, večina katerih je na Kitajskem, potrošnik težko vzpostavi stik, če je z izdelkom kaj narobe.

Ena izmed največjih skrbi pa je po oceni ZPS Temujeva obdelava osebnih podatkov. “Njegova politika zasebnosti namreč navaja, da se podatki uporabnikov lahko obsežno delijo tako z matično kot tudi s partnerskimi družbami,” so zapisali.

Anketa Akosa: letos manj denarja za spletne nakupe

Kot je pokazala letošnja anketa Akosa o spletnih nakupih Slovencev, sodelujoči v anketi pogosteje nakupujejo v domačih spletnih trgovinah, a ima večina izkušnje tudi s tujimi trgovci. Izkušnjo z nakupi pri spletnih trgovcih iz držav EU ima 90 odstotkov vprašanih, izkušnjo z nakupi pri spletnih trgovcih izven držav EU pa 72 odstotkov vprašanih, sodeč po anketi.

Glede na preteklo leto, ko je Akos prvič izvedel tovrstno raziskavo, se je znižal povprečni skupni znesek nakupov. Tisti, ki pogosto nakupujejo prek spleta, so za nakupe v treh mesecih pred raziskavo porabili v povprečju 361 evrov, lani pa 387 evrov. Občasni uporabniki spletnih trgovin so v treh mesecih pred izvedeno anketo za nakupe porabili v povprečju 186 evrov, medtem ko v letu prej 252 evrov.

Za posamezen nakup na spletu namenijo prebivalci povprečno 56 evrov mesečno, opravijo pa od dva do tri nakupe mesečno. Tisti, ki na spletu nakupujejo občasno, v povprečju porabijo 67 evrov za nakup, še kaže raziskava. Skoraj polovica (48,3 odstotka) anketiranih na spletu najpogosteje kupuje oblačila in obutev, 26 odstotkov jih kupuje izdelke za šport in prosti čas, 22,4 odstotka pa kozmetiko. Sledijo prehranska dopolnila, pohištvo ali izdelki za dom in vrt ter izdelki za avtomobile ali druga vozila.