Slovenske železnice bi se širile v tujini – na muhi imajo tarči v Avstriji in na Hrvaškem

Tovorni del Slovenskih železnic naj bi bil blizu prevzemu za zdaj neimenovanega manjšega avstrijskega prevoznika, poleg tega so v igri za povezovanje s hrvaškim HŽ Cargo.
Družba Slovenske železnice (SŽ) EP Logistika v lasti Slovenskih železnic, ki imajo 51 odstotkov, in češke družbe EP Logistics, ki ima 49-odstotni delež v podjetju, načrtuje prevzeme v regiji.
Ciljno območje družbe sega od Italije do Severne Makedonije, širitev pa podjetje izvaja tako z nakupi novih lokomotiv kot tudi s prevzemi nekaterih železniških podjetij v regiji.
Kot je ta teden poročal Dnevnik, nato pa tudi hrvaški Poslovni.hr, se družba poteguje za sklenitev strateškega partnerstva z vodilnim hrvaškim ponudnikom tovornih prevozov HŽ Cargo v lasti hrvaške državne družbe Hrvatske železnice.
Velik, a kapitalsko šibek hrvaški logist
Hrvaška vlada je odločitev o začetku postopka iskanja strateškega partnerja za tovorno divizijo sprejela že februarja 2023. Poteza je namenjena zagotavljanju dolgoročne vzdržnosti poslovanja hrvaškega prevoznika. Iščejo partnerja, ki bi povečal tržni delež HŽ Carga, sodeloval pri obnovi vagonskega in lokomotivskega parka ter z dodatnim kapitalom podprl prihodnji razvoj družbe.
Ta je leta 2023 po dveh letih težav zabeležil dvomilijonski dobiček, a predvsem na račun prodaje velikega števila vagonov, ki niso bili v uporabi. Tržni delež HŽ Carga v tonah prepeljanega tovora je znašal 38 odstotkov. Trenutno ima v voznem parku 70 lokomotiv in 3.000 zastarelih vagonov, zato je težko kos močni konkurenci, piše hrvaški Poslovni.hr.
Več interesentov
Kako bi partnerstvo izgledalo, za zdaj ni znano. Ena od možnosti je, da bi hrvaška država ohranila 51 odstotkov lastništva, 49 odstotkov pa prepustila strateškemu partnerju.
Po naših informacijah je končan prvi krog zbiranja ponudb, v kratkem pa sledi zbiranje zavezujočih ponudb. Posel bi lahko bil sklenjen v letu dni.
Po pisanju hrvaškega Poslovni.hr naj bi se poleg Slovenskih železnic za posel zanimalo še nekaj podjetij, med drugim romunski holding Grampet Group. Ta je po pnavedbah na spleti strani največji zasebni železniški prevoznik tovora in logistični operater v Romuniji, deluje pa tudi na nekaterih drugih trgih naše regije. Prek madžarskega podjetja Train Hungary je od leta 2021 prisoten tudi pri nas.
Vir blizu vodstva Slovenskih železnic je prepričan, da ima SŽ EP Logistika, ki sicer že ima podružnico na Reki, dober izhodiščni položaj. Povezava bi omogočila sinergije, kot so skupna uporaba lokomotiv, osebja, delavnic, daljše prevozne poti. Cilj naših železnic pa je boljša storitev za kupca, ki si želi čim pokritost čim daljšega odseka prevoznih poti.
Prevzem v Avstriji
Slovenske železnice pa so hkrati pred prevzemom manjšega avstrijskega železniškega prevoznika. Šlo naj bi za podjetje z nekaj deset milijoni evrov prihodkov.
“V Sloveniji svojega tržnega deleža ne moremo več povečevati. Prav tako v Sloveniji ne moremo več povečevati količin tovora, dokler ne bo zgrajen drugi tir med Koprom in Divačo. Takrat pa bodo v Slovenijo gotovo prišli še drugi železniški prevozniki, tako da bo konkurenca večja. Pomembno je, da okrepimo naš vozni park in svoj položaj v regiji,” je za Dnevnik povedal Mes.
Družba bo po letu 2027 okrepila vozni park s 30 novimi lokomotivami za tovorni promet. Trenutno imajo SŽ 68 tovornih lokomotiv, s pridobivanjem novih naj bi starejše postopoma umikali.