Nova nočna mora Tesle in Muska

Poleg carin in verjetne izgube davčnih olajšav za električna vozila bi lahko Muskova vojna z nekoč prijateljsko Trumpovo administracijo povzročila velike težave za Teslo.
Tesli v zadnjem času že tako ni kazalo dobro. Toda spektakularni razpad odnosa njenega glavnega direktorja Elona Muska s predsednikom Donaldom Trumpom, ki se je nedavno sprevrgel v val groženj in žalitev, bi lahko podjetju povzročil veliko več škode kot upad prodaje, pomanjkanje novih modelov avtomobilov in močno omadeževana blagovna znamka. Izpostavil ga je maščevalnim ukrepom nepredvidljive zvezne administracije.
Trump ima na voljo vso moč zvezne vlade, zato lahko še bolj zaostri več preiskav proti Tesli. Nacionalna uprava za varnost v cestnem prometu (NHTSA) že dlje časa preiskuje Teslin sistem avtopilota in popolnoma avtonomne vožnje, ki ga povezujejo z več nesrečami s smrtnim izidom.
Lahko pritisne na Komisijo za vrednostne papirje in borzo (SEC), da preveri resničnost nekaterih Muskovih javnih komentarjev o družbi Tesla, in celo podrobno preuči veliko odvisnost družbe od proizvodnje na Kitajskem.
Agencija NHTSA želi od Tesle pridobiti tudi informacije o načrtih glede robotskih taksijev, preden bo Musk ta mesec v Austinu začel izvajati pilotni program. Za avtonomna vozila in robotske taksije sicer ni zveznih predpisov, temveč jih urejajo na ravni posameznih zveznih držav. Vendar bi lahko Trump glede na preiskavo, ki jo izvaja agencija, pritisnil na guvernerja Teksasa Grega Abbotta, naj prepreči začetek testiranja Teslinih vozil.
Ker se je Musk spopadel s Trumpom in večino republikancev, predstavniški dom in senat verjetno ne bosta v nobeni obliki obdržala davčne olajšave, ki bi koristila Musku in Tesli.
Loren McDonald, analitik trga električnih vozil
“Izjemen nabor” orodij za napad
“Trump ima izjemen nabor orodij za napad,” je dejal izkušeni direktor iz avtomobilske industrije, ki je želel ostati anonimen. “Najlažje bi bilo nadaljevati preiskave. Zadeve, za katere je Elon mislil, da so jih pometli pod preprogo, bi lahko znova postale aktualne.”
Vse večje napetosti med obema milijarderjema so izbruhnile v javnost, po tem ko je Musk ostro kritiziral Trumpov predlog proračunskega zakona “One Big Beautiful”, ki bo za več bilijonov povečal javni primanjkljaj. Tega je Musk poskušal zmanjšati prek urada za vladno učinkovitost DOGE.
Prepir, ki je izbruhnil na družbenih omrežjih X in Truth, je šel tako daleč, da je Musk trdil, da Trump brez njegove pomoči ne bi bil izvoljen, in celo nakazal, da podpira njegov odpoklic. Trump se je odzval z grožnjami, da bo “prekinil Elonove vladne subvencije in pogodbe”, s čimer bi ogrozil SpaceXove milijarde vredne zvezne pogodbe za izdelavo raket in satelitov.
Trumpovi zavezniki, kot je Steve Bannon, sicer glasen Muskov kritik, so za New York Times izjavili, da bi moral predsednik sprožiti preiskavo proti v Južni Afriki rojenemu Musku in ga deportirati. Musk se je ta teden sicer potegnil nazaj. “Obžalujem nekatere svoje objave o predsedniku Donaldu Trumpu prejšnji teden. Šle so predaleč,” je zapisal na svojem družbenem omrežju X.

Iskanje municije
Kot je v četrtek poročal Reuters, pa naj bi Bela hiša že v začetku meseca uslužbencem obrambnega ministrstva in Nase naročila, da naj podrobno preučijo pogodbe s SpaceX. Cilj naj bi bil, da se administracija pripravi na morebitne povračilne ukrepe proti poslovnežu in njegovim podjetjem. To naj bi mednarodni tiskovni agenciji povedali štirje ljudje, ki so seznanjeni s pozivom Bele hiše.
Tudi če stvari ne bodo šle tako daleč, se lahko Muskovi neobrzdani javni komentarji o Trumpu izkažejo za najbolj škodljive za Teslo v vsej zgodovini podjetja.
Ko se je Musk leta 2022 na Twitterju (zdaj X-u) norčeval iz nekdanjega predsednika Joeja Bidna, da je kot “lutka iz mokrih nogavic”, to zanj ni imelo nobenih posledic – Biden ga je preprosto ignoriral. To pa ni slog Donalda Trumpa, človeka, ki odkrito goji zamero do tistih, za katere meni, da so mu storili krivico ali ga užalili. Kot predsednik ima v rokah ključe do zveznih agencij in politik, ki bi lahko škodovale Tesli in že večkrat je pokazal, da bo svojo moč uporabil kot batino.
Nič kaj rožnato stanje
Vodilni ameriški proizvajalec električnih vozil se že zdaj sooča s težkim četrtletjem, saj ga je doletel padec prodaje v Evropi in na Kitajskem, temu se pridružujejo še višji stroški in glavoboli zaradi Trumpovih carin na jeklo, aluminij, avtomobilske dele in kitajske baterijske celice.
Proračunski zakon, ki ga Musk prezira in za katerega Trump ob podpori republikancev upa, da ga bo podpisal prihodnji mesec, ukinja tudi zvezne davčne olajšave za nakup električnih vozil ter vrsto spodbud, ki podpirajo projekte na področju baterij in čiste energije. To vse bo seveda prav tako škodilo Tesli.
Trump je v objavi na platformi Truth Social trdil, da je Muskovo nasprotovanje predlogu proračunskega zakona povezano z zmanjšanjem teh olajšav, čeprav je Musk večkrat javno povedal, da podpira odpravo davčnih olajšav. Kljub temu so se možnosti, da bodo olajšave za električna vozila znova vključene v končno različico proračuna, najverjetneje zmanjšale.
“Ker se je Musk spopadel s Trumpom in večino republikancev, predstavniški dom in senat verjetno ne bosta v nobeni obliki obdržala davčne olajšave, ki bi koristila Musku in Tesli,” pravi Loren McDonald, analitik trga električnih vozil.
Kot sprta zaljubljenca
Ker se ne zna obvladovati pri javnih komentarjih, je imel glavni direktor Tesle v preteklih letih številne težave, vključno z globami Agencije za vrednostne papirje in borzo SEC ter izgubo vloge predsednika uprave, potem ko je leta 2018 na Twitterju lažno zapisal, da je zagotovil sredstva za zasebni prevzem družbe Tesla. Kmalu zatem se je moral na sodišču zagovarjati tudi zaradi obtožb o obrekovanju, potem ko je nekega svojega kritika označil za pedofila. Tovrstno vedenje je vznemirilo vlagatelje, vključno z javnimi pokojninskimi skladi, ki so še posebej razočarani, ker upravnemu odboru družbe Tesla Muska ni uspelo obrzdati.
“Nobenemu drugemu direktorju podjetja, ki kotira na borzi, ne bi bilo dovoljeno tako zanemarjati vsakodnevnih obveznosti, kot jih je Musk. Brez izjeme,” je za Forbes povedal sekretar za finance Illinoisa Michael Frerichs. “In ali bi jih obravnavali tako kot njega, če bi se lotili osebnih dejavnosti, ki bi tako močno škodile ugledu podjetja ali blagovne znamke?”
Zdaj bi lahko jezni Trump stvari še poslabšal, od preiskav pa do tega, da bi močno zavrl Muskove močno oglaševane načrte glede Teslinih robotskih taksijev.
“Ker se Trump in Musk obnašata kot otroka ali sprta zaljubljenca, bo Trump morda storil vse, kar je v njegovi moči, da bi upočasnil začetek obratovanja Teslinih robotskih taksijev,” je dejal McDonald. “Ne bi me šokiralo, če bi Trump začel govoriti o tem, kako odličen je Waymo in da je Tesla res, res daleč za njim.”
Avtor izvirnega članka je Alan Ohnsman.