Rekordno leto za uvoz avtomobilov: zakaj Slovenci iščemo vozila v tujini

Vse več Slovencev se odloča za uvoz avtomobila iz tujine. Kje so razlogi in kaj opažata posrednika pri uvozu z večletnimi izkušnjami?
Lani se je slovenski avtomobilski trg nekoliko pobral, potem ko je imel leta 2022 najslabše rezultate v zadnjih 23 letih. Prodaja novih vozil je lani poskočila za slabih šest odstotkov, Slovenci pa so uvozili rekordno število rabljenih osebnih avtomobilov.
Skupno približno 38.000, kar v primerjavi z letom pred tem pomeni 21-odstotno rast, je v analizi AMZS zapisal urednik njihovega portala DoberAvto.si Peter Kavčič.
Nakup avtomobila, novega ali rabljenega, je eden najvišjih stroškov za posameznika in po velikosti sledi nakupu nepremičnine. Po podatkih statističnega urada gospodinjstva letno za osebno mobilnost, kamor se prišteva tudi nakup avtomobila, porabimo 5.110 evrov (podatki za leto 2022). To je skoraj petina celotnega družinskega proračuna.
Prva izbira Nemčija
Zakaj se tako pogosto odločamo za uvoz rabljenih avtomobilov iz tujine? “V Nemčiji, na Nizozemskem in Švedskem je regulacija ob prevarah pri prodaji avta, predvsem manipulacija s kilometri, bolj stroga. Imajo visoke denarne kazni, celo zaporna ob resnejših kršitvah,” razlaga Marko Ferlin iz podjetja Odkrit nakup, ki upravlja portal narociavto.si. Dodaja, da v Sloveniji nadzora nad avtomobili s prevrtenimi kilometri praktično ni.
Med državami, ki se jih pri uvozu izogibajo, našteje Italijo, Francijo, Španijo in Poljsko.
Tudi pri Autobrokerju, ki ga vodi Zdravko Poljašević, so osredotočeni na nemški trg, kjer je po njihovem mnenju “pregovorno največ pravne varnosti”.
“Na trgu smo 16 let in ugotavljamo, da na vsakem trgu lahko naletiš na gnila jabolka. Če pa imaš razvit sistem, kako jih prepoznati, lahko kupiš kjerkoli. V povprečju preverimo devet vozil na posamezen uvoz,” dodaja Poljašević.
Največkrat gre brez zapletov, vendar …
Pri nakupu avtomobilov iz tujine je ljudi še vedno strah prevar. Poljašević meni, da je treba biti previden in se zavedati, da ni vse zlato, kar se sveti, in da je najcenejši avto z razlogom najcenejši.
Ferlin na vprašanje, kako bi pomiril skeptike naročanja avtomobilov iz tujine, odgovarja, da v okoli 80 odstotkih uvoza vse poteka brez težav in lahko to stori vsak sam. V petini primerov pa se po njegovih izkušnjah lahko zaplete. Takrat je dobro imeti ob sebi izkušenega in kakovostnega posrednika pri uvozu vozil, ki ima vsaj pet let izkušenj in več kot tisoč uvozov.
“Takrat je posrednik tako izkušen, da so mu znani praktično vsi primeri, ki se lahko zgodijo,” pojasnjuje. Posredniki pomagajo pri prepoznavi prevar in opozarjajo na problematična vozila, s katerimi bi lahko imeli zaplete na finančni upravi. V najslabšem primeru bi morali ob uvozu plačati še slovenski davek na dodano vrednost, ob tem, da ste že plačali vozilo.

Transparentnost, večja izbira
Ferlin razloge, da Slovenci vse pogosteje avtomobile iščejo v tujini, vidi v pomanjkanju transparentnosti domačih prodajalcev in nižjih cenah pri nekaterih modelih v tujini, pa tudi enostavnosti nakupa, ki ga vodijo posredniki. Podobno dodaja tudi Poljašević, ki v tujini vidi precej več izbire.
“Nismo klasični prodajalci vozil, ampak predvsem svetovalci. Smo podaljšana roka stranke do trgovcev in naša naloga je, da med širokim naborom vozil najdemo najprimernejše za stranko. Ker se hudič vedno skriva v detajlih,” pove Poljašević.
Kolikšen je strošek
Po pogovoru s prodajalcem preverijo vozilo, stranki predstavijo morebitne poškodbe, servisno zgodovino, preverijo dokumente in izpogajajo ceno. Po nakupu uredijo pravni del, prevoz vozila v Slovenijo in uvozne postopke.
Vrednost celotnega postopka je odvisna od vrednosti vozila in oblike financiranja, dodaja Poljašević, ki skupaj z ekipo letno uvozi nekaj sto vozil. Ukvarjajo se z uvozom višjega cenovnega razreda vozil – povprečna vrednost avtomobilov je namreč okoli 120.000 evrov. Njihov uvozni rekorder je imel ceno malenkost čez 800.000 evrov.
Pri narociavto.si letno uvozijo nekaj več kot 500 vozil, povprečna cena pa je približno 50.000 evrov. Ferlin v zadnjem letu in pol opaža vse večji slovenski obrat proti elektriki in tudi več bencinskih motorjev. Pred tremi leti se je po njegovih ugotovitvah kar 85 odstotkov strank odločilo za avtomobile z dizelskim pogonom.
Tudi njihova storitev obsega preveritev zgodovine vozila, pogajanje za ceno in urejanje dokumentov vozila ter transport. Ob tem se lahko stranka odloči, da si ekipa ogleda vozilo na mestu prodaje.
“Poskrbimo, da stranka vozilo kupi iz naslanjača, počaka do registracije in ga odpelje,” razlaga Ferlin, ki se je podpisal tudi pod uvoz 365.000 evrov vrednega vozila. Za 25.000 evrov vreden avtomobil je njihova cena storitve med 1.700 in 2.500 evrov in je odvisna od starosti vozila, moči motorja in oddaljenosti prevoza.