V Franciji morajo trgovci označiti izdelke, ki se “krčijo”, cene pa ostajajo enake

Posel Forbes Slovenija 3. julija, 2024 11.21
featured image

V Franciji so uvedli ukrep, s katerim naj bi zaščitili potrošnike in njihove denarnice. Nekateri trgovci na drobno so do tega kritični.

3. julija, 2024 11.21

Francoski supermarketi bodo po novem svoje kupce obveščali, če se je izdelek “skrčil”. To pomeni, da je količina ponujenega blaga manjša kot prej, medtem ko cena ostaja enaka ali se celo zvišuje.

Portal Euronews navaja, da morajo trgovci na drobno na takšne izdelke namestiti nalepke, s katerimi opozarjajo na tako imenovano skrčflacijo. To delajo že od začetka tega tedna, v skladu z ministrsko odredbo, ki je bila objavljena 16. aprila.

Uredba se nanaša le na predpakirane izdelke. Nalepk tako ni treba namestiti na nepakirano blago in izdelke, ki se pakirajo na prodajnem pultu. Med temi so denimo sir in kosi mesa.

Iz uredbe so izvzete trgovine s površino, manjšo od 400 kvadratnih metrov.

Visoke kazni za podjetja in posameznike

Kršitev novega pravila je mogoče kaznovati z globo v višini 3.000 evrov za posameznika – na primer vodjo trgovine. Do 15.000 evrov globe lahko prejme tudi podjetje, med drugim poroča Euronews.

“Krčenje je goljufija, ki ji bomo naredili konec. Želim povrniti zaupanje potrošnikov, zaupanje pa gre z roko v roki s preglednostjo,” je dejal francoski finančni minister Bruno Le Maire.

Ukrep naj bi potrošnikom omogočil boljšo informiranost.

Cene živil v Franciji so bile leta 2023 pomembna tema pogovorov v sedmem največjem svetovnem gospodarstvu. Inflacija živil je marca lani dosegla 16 odstotkov in se od takrat znižala na 0,8 odstotka.

Francoski model proučujejo tudi na našem gospodarskem ministrstvu, ki ga vodi Matjaž Han. Od tam so februarja letos sporočili, da bodo natančneje pregledali tudi prakse tako imenovane skrčflacije z vidika varstva potrošnikov in po potrebi nadgradili določbe zakona o varstvu potrošnikov. Kako so ukrep označevanja izdelkov komentirali slovenski trgovci, si lahko preberete v članku: Bi morali razgaliti tihe podražitve.

Nekateri trgovci do ukrepa zelo kritični

Zaradi krčenja izdelkov, ob istih ali višjih cenah, se je pod plazom kritik znašel francoski supermarket Carrefour. V tem so sicer nedavno za BFM Business izrazili prepričanje, da nalepke v njegovih trgovinah ne bodo potrebne, saj so že septembra lani začeli označevati izdelke, katerih pakiranje se je zmanjšalo, cena pa ostala enaka. Mediji so takrat poročali o ledenem čaju lipton, čokoladi lindt, sladoledu viennetta. Letos je v nekaterih primerih kupce namesto izdelkov pričakalo celo sporočilo, da so jih zaradi neupravičenega dviga cen umaknili.

“Da bi se borili proti skrčflaciji, ob tem pa ne bi kaznovali kupcev, je skupina uvedla svojo strategijo. Cilj slednje je identificirati vse izdelke, na katere vpliva praksa krčenja. S tem bi lahko njihovo ceno vnaprej popravili pri svojih dobaviteljih in s svojo cenovno politiko,” je povedal tiskovni predstavnik Carrefourja ter dodal, da bo tudi novi odlok dobavitelje spodbudil v pošteno oblikovanje cen.

Medtem so bili do državnega ukrepa bolj kritični v trgovinah Système U. “Če bo odlok sprejet, ga bomo spoštovali in uporabljali, vendar z njim nismo zadovoljni,” je že januarja dejal izvršni direktor Dominique Schelcher.

Nasprotovanje novemu predpisu je izrazil tudi Michel-Edouard Leclerc, predsednik trgovca E.Leclerc, ki deluje tudi v Sloveniji. “Proizvajalec je tisti, ki ve, da je bila velikost njegovega izdelka zmanjšana,” je dejal. Prepričan je, da mora ta podatek na embalažo napisati ravno proizvajalec.

Po njegovih besedah bi bilo za supermarkete škoda časa, če bi na prizadete izdelke lepili nalepke.