Katere avtomobile kupujemo Slovenci: na enem področju še posebej izstopamo

Volkswagen ostaja številka ena v Evropi in pri nas, po lanskem upadu se je okrepila tudi prodaja električnih vozil. Delež teh pa je v Sloveniji precej manjši od povprečja EU.
V prvi polovici leta je nemški Volkswagen z rastjo prodaje ostal zasidran na prvem mestu po prodanih avtomobilih, tako v Sloveniji kot drugod po Evropi, medtem ko je japonska Toyota – lani že petič zapored največji proizvajalec avtomobilov na svetu – v regiji izgubljala tržni delež. Po lanskem upadu se krepi prodaja električnih vozil, a rast povpraševanja izkoriščajo zlasti izzivalci s Kitajske, vodilna Tesla pa tone.
V EU je bilo letos do konca maja novoregistriranih približno 4,6 milijona osebnih vozil, kar je 0,6 odstotka manj kot v enakem obdobju lani, po podatkih evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov (ACEA). Od tega je bilo 520 tisoč avtov znamke Volkswagen, ki je beležila 6,7-odstotno rast prodaje. S tem je velikan iz Wolfsburga, ki ob zahtevnem prehodu na električna vozila načrtuje zapiranje tovarn v domači Nemčiji, rahlo izboljšal svoj tržni delež v EU na 11,8 odstotka.
Sledila je Toyota, znana po svoji strateški usmeritvi v hibride (HEV) namesto baterijskih električnih vozil (BEV), s 356 tisoč prodanimi avtomobili. To je bil 7,8-odstotni medletni padec prodaje, čeprav na stari celini vztrajno raste prodaja hibridov: med januarjem in majem so hibridi zavzeli vodilni 35,1-odstotni delež na evropskem trgu, celo pred bencinskimi vozili (28,6 odstotka).
Na tretjem mestu je bila Škoda, ki je del skupine Volkswagen in je z 287 tisoč prodanimi avti zavzela 6,7-odstotni tržni delež. Prvo peterico zaokrožata še francoski Renault, ki je prodajo v petih mesecih okrepil za desetino (281 tisoč prodanih avtomobilov), in nemški BMW, ki je z 2,3-odstotno rastjo prodaje (265 tisoč avtomobilov) rahlo izboljšal svoj tržni delež na 5,9 odstotka.
Pri nas v vodstvu VW, hitra rast Škode
V Sloveniji je bilo v prvi polovici leta (do konca junija) novoregistriranih 30.132 osebnih avtomobilov, kar je 6,33 odstotka več kot v prvem polletju 2024, kažejo podatki sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije.
Volkswagen je v tem obdobju v Sloveniji prodal 4.591 avtomobilov ob skoraj 13-odstotni rasti, svoj tržni delež pa okrepil na dobrih 15 odstotkov. Drugouvrščena Škoda je prodala 3.466 avtov, kar je skoraj četrtino več kot v prvem polletju lani in dovolj za 11,5-odstotni delež slovenskega trga. Skupina Volkswagen v Sloveniji zavzema skoraj tretjinski tržni delež, če krovni znamki in Škodi prištejemo še prodajo znamk Audi, Cupra in Seat.
Tretjeuvrščeni Renault, ki že 50 let avte izdeluje tudi v novomeškem Revozu, je prodal 3.186 avtov, njegov tržni delež pa je rahlo upadel, kljub petodstotni rasti prometa. Južnokorejski Hyundai je s 1.714 prodanimi avti zasedel četrto mesto, Toyoti pa je prodaja upadla za skoraj 13 odstotkov, na 1.660 avtov, kar je zadostovalo za peto mesto in 5,5-odstotni delež.
Najbolj priljubljen model v 2025 je Renaultov clio, ki mu sledi Renaultov captur. Na tretjem, četrtem in petem mestu so Škode octavia, kamiq in kodiaq, na šestem in sedmem pa Volkswagnova golf in tiguan, po podatkih trgovinske zbornice.
Pohod hibridov
Tako v EU kot v Sloveniji je letos rasla prodaja električnih vozil, kar vključuje baterijska električna vozila (BEV), priključne hibride (PHEV) in klasične hibride (HEV). To je obrat lanskoletnega trenda, ko so visoke cene, dvomi o zadostnem dosegu baterijskih vozil in pomanjkljiva polnilna infrastruktura odvračali evropske kupce, čeprav so bili klasični hibridi že lani izjema v EU z 21-odstotno rastjo prodaje.
Tudi v prvih petih mesecih 2025 je prodaja hibridov v EU narasla za skoraj 20 odstotkov, medtem ko se je prodaja baterijskih električnih vozil povečala za 26 odstotkov, priključnih hibridov pa za 15 odstotkov. Po drugi strani je prodaja avtov z bencinskim motorjem upadla za dobrih 20, prodaja dizelskih vozil pa za dobrih 26 odstotkov.
S tem je kategorija hibridov, ki imajo tako električni pogon kot tudi motor z notranjim zgorevanjem, prehitela doslej vodilne bencinske avte: novoregistriranih hibridov je bilo 1,6 milijona, novoregistriranih “bencinarjev” pa 1,3 milijona. Skupaj vse tri kategorije električnih vozil pomenijo skoraj 2,7 milijona prodanih avtov do konca maja, kar je 59 odstotkov novoregistriranih vozil v EU.
Slovenci okrepili nakupe električnih vozil
Slovenci so v šestih mesecih do konca junija kupili 7.667 električnih vozil, kar je bila četrtina vseh novoregistriranih osebnih avtomobilov v tem obdobju. Od tega jih je bilo 2.700 baterijskih električnih vozil, ki so zavzeli devet odstotkov slovenskega trga novih avtomobilov – več kot lanskoletnih šest odstotkov.
To pomeni 47-odstotno rast prodaje vseh vrst električnih vozil v medletni primerjavi, medtem ko se je prodaja samo baterijskih električnih vozil okrepila za kar 63,7 odstotka, še kažejo podatki trgovinske zbornice.
Rasti evropskega in slovenskega trga električnih vozil pa ni uspel unovčiti največji proizvajalec BEV, ameriška Tesla. Podjetje, ki ga vodi najbogatejši Zemljan Elon Musk, je do konca maja v EU prodalo nekaj več kot 50 tisoč vozil, kar je 45 odstotkov manj kot v enakem obdobju lani, čeprav je že lani beležilo padec globalne prodaje. Analitiki padec prodaje pripisujejo vrsti razlogov, od cenejše kitajske konkurence do pomanjkanja novih modelov pri Tesli, javnost pa je v začetku leta razdvajala tudi Muskova vloga v administraciji ameriškega predsednika Donalda Trumpa, kjer je bil zadolžen za rezanje državnega proračuna.
S tem je tudi tržni delež Tesle upadel za skoraj polovico, z dveh odstotkov na 1,1 odstotka, po podatkih ACEA. V istem času je kitajski tekmec SAIC Motor, ki je v državni lasti, svojo prodajo povečal za 49 odstotkov, na dobrih 88 tisoč vozil, in tržni delež okrepil z 1,3 na 1,9 odstotka.
Težave Tesle vidne tudi pri nas
V Sloveniji je Tesla do konca junija prodala 462 vozil, in sicer izključno bolj ugodnih modelov 3 in Y, ki ju proizvaja tudi izven ZDA (v svoji berlinski tovarni proizvaja samo model Y, oba pa v Šanghaju). Medtem se premijska in dražja modela S in X nista prodajala izven ZDA, saj je Tesla v marcu napovedala štiri- do pet-mesečne zamude pri dobavi teh vozil, ki naj bi jih evropskim kupcem pričeli dostavljati v juliju in avgustu.
Čeprav Model Y ostaja najbolje prodajan električni avto v Sloveniji – v prvi polovici leta je bilo prodanih 294 teh modelov, sledila je Cupra born z 191 avti – je prodaja Tesle upadla za 14 odstotkov, kar je oklestilo njen tržni delež z 1,9 na 1,5 odstotka. Pri tem so okrepili prodajo v Evropi izdelanih modelov Y, medtem ko je prodaja modelov 3, ki jih je potrebno uvoziti iz kitajske ali ameriške tovarne, upadla.
Rast prodaje električnih vozil so tako gnali na eni strani električni modeli tradicionalnih proizvajalcev – Volkswagnov ID.4 je na primer prodajo povečal za več kot štirikrat, z lanskih 47 na 173 – in vse bolj prisotni kitajski tekmeci, ki jih lani uvedene dodatne evropske carine za električna vozila iz Kitajske ne zaustavljajo pri pohodu na evropske trge.
V Sloveniji vse več kitajskih znamk
Kitajski Dongfeng, ki je lani v Slovenijo pripeljal znamko Forthing in premijsko znamko Voyah, ob koncu leta pa se je z gospodarskim ministrstvom pogovarjal o možnostih sodelovanja, je v Sloveniji v prvem polletju prodal 448 vozil, od tega 143 BEV. Prodali so 141 avtov modela box, ki ob upoštevanju državne subvencije za nakup električnega vozila stane okrog 17 tisočakov, s čimer je ta model letos peti najbolj priljubljen električni avto med Slovenci.
Vse znamke, ki so v lasti kitajskih proizvajalcev, so skupaj prodale 250 električnih vozil, kar je dobrih devet odstotkov trga električnih vozil pri nas.
Poleg Dongfenga sta uradno v Sloveniji prisotna tudi Geely, ki ima v lasti švedski Volvo, in britanska znamka MG, ki je v lasti kitajskega SAIC Motor. Med novoregistriranimi kitajskimi električnimi vozili so bila še vozila znamk Polestar in Lynk & Co., ki sta obe v delni lasti Geelyja (prvi je skupni projekt z Volvom s sedežem na Švedskem, drugi pa s kitajskim proizvajalcem Zeekr). Znamke, ki spadajo pod okrilje Geelyja, so skupaj prodale 30 električnih vozil. Registriran je bil tudi en električni terenec kitajskega start upa Aiways.
Največji kitajski proizvajalec električnih vozil BYD, ki po globalni prodaji diha za vrat Tesli in gradi tovarni v Turčiji ter na Madžarskem, od koder bi oskrboval evropski trg, je v zadnjih šestih mesecih prav tako prodal en avto slovenskemu kupcu. V Evropi je lani prodal 83 tisoč vozil, družba S&P Global Mobility pa napoveduje, da jih bo letos že 186 tisoč.