Ali električnim avtom zmanjkuje baterije? Kaj kažejo lanske številke

Posel Jan Artiček 23. januarja, 2025 05.15
featured image

Prodaja baterijskih električnih vozil je lani v Evropski uniji padla za skoraj šest odstotkov, v Sloveniji jih je bilo registriranih 27 odstotkov manj.

23. januarja, 2025 05.15

Evropski avtomobilisti, zlasti v Nemčiji, resda sprožajo alarm zaradi elektrificirane konkurence iz Kitajske, a pogled na lanske registracije osebnih avtomobilov kaže, da so avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem še vedno najpogostejša izbira evropskih kupcev, povpraševanje po baterijskih električnih vozilih pa je upadlo. Ta trend je še bolj izrazit v Sloveniji.

Koliko novoregistriranih avtov je bilo lani

Lani je bilo v Sloveniji novoregistriranih 53.018 osebnih avtomobilov, kar je 8,4 odstotka več kot leto prej. To vključuje 3.148 baterijskih električnih vozil (BEV), kar je 27 odstotkov manj kot v 2023, in 5.572 hibridov – 21,5 odstotka manj kot leto prej. Priključni hibridi so s 1.162 registracijami povečali prodajo za pol odstotka, kažejo podatki evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov (ACEA). Kupce odvračajo visoke cene, dvomi o zadostnem dosegu baterijskih vozil in pomanjkljiva infrastruktura polnjenja.

Avtomobili z bencinskimi in dizelskimi motorji so po drugi strani povečevali tržne deleže. Novoregistriranih je bilo 32.644 avtomobilov na bencinski pogon (+19 odstotkov) in 9.658 dizelskih avtomobilov (+15 odstotkov), navaja ACEA. Avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem tako pomenijo okrog 80 odstotkov slovenskega avtomobilskega trga v 2024.

V Evropski uniji (EU) je medtem število registracij osebnih avtomobilov naraslo za 0,8 odstotka, na 10,8 milijona vozil, kljub padcem na največjih trgih – v Nemčiji, Franciji in Italiji. Od tega je bilo 1,4 milijona baterijskih električnih vozil ali slabih šest odstotkov manj kot v 2023, za 6,8 odstotka je padla tudi prodaja priključnih hibridov. So se pa registracije klasičnih hibridov povečale za 21 odstotkov na 3,3 milijona vozil. Ta kategorija je zasedla 30,9-odstotni tržni delež v EU in zaostala le za bencinskimi avti, ki so pomenili tretjino vseh novih registracij.

Slovenci bolj zvesti dizlu kot preostanek Evrope

Na večjih avtomobilskih trgih EU se je lani zgodil upad novih registracij avtomobilov. V Nemčiji jih je bilo za odstotek manj, v Franciji za 3,2 odstotka, v Italiji za pol odstotka. V vseh teh državah je prišlo tudi do upada registracij baterijskih električnih vozil; ta je bil najbolj izrazit v Nemčiji, kjer je zaradi ukinitve državne subvencije pri nakupu električnega vozila prodaja upadla za 27,4 odstotka v primerjavi z letom prej.

Med večjimi trgi je rast novih registracij beležila Španija (7,1 odstotka), kjer so se za 11 odstotkov okrepile tudi registracije električnih vozil. Močno rast prodaje BEV v srednje velikih državah opažajo še Belgija, Danska, Češka in Grčija.

Slovenija bolj kot preostanek EU ostaja naklonjena dizelskim avtom. Registracije teh se v EU namreč znižujejo, lani za 11,4 odstotka, tržni delež dizelskih avtov (11,9 odstotka) pa s tem že zaostaja za deležem baterijskih električnih vozil (13,6 odstotka). V Sloveniji je medtem dizelski delež lani znašal 18 odstotkov, delež BEV šest odstotkov, delež hibridov pa 10,5 odstotka. Podobno je pri bencinskih avtomobilih, saj je število registracij v EU upadlo za 4,8 odstotka, pri nas pa se je povečalo za skoraj petino.

Najbolj priljubljeni modeli v Sloveniji so lani bili Renaultov clio z 2.299 novimi registracijami, Škodina octavia (1.723 registracij) in Renaultov captur (1.724 registracij).

Padec prodaje za Teslo

Med električnimi vozili sta pri nas - podobno kot v tujini - najbolj priljubljena Teslina model 3 in model Y s skupaj 836 prodanimi enotami v 2024. Tesla je lani v Sloveniji prodala 853 vozil (vključno z modeloma S in X), kar je bil 39-odstotni padec prodaje za ameriškega velikana, a je kljub temu zadostovalo za 27-odstotni delež na trgu BEV. Tudi globalno je letna prodaja tesle v 2024 prvič doslej upadla, z 1,79 milijona prodanimi vozili.

Na tretjem mestu v Sloveniji se s 304 registriranimi enotami nahaja električni avto Born proizvajalca Cupra, ki je del skupine Volkswagen. Volkswagen je lani prodal 401 baterijsko električno vozilo, največ modelov ID.3 (138 enot) in ID.7 (137 enot), po podatkih trgovinske zbornice. Na ravni celotne skupine - skupaj z modeli znamk Cupra, Audi, Škoda in Porsche - pa 944, torej več kot Tesla. Delež skupine tako znaša 29 odstotkov trga baterijskih električnih vozil, kažejo podatki trgovinske zbornice.

Na četrtem mestu med električnimi modeli je MG4 electric britanskega proizvajalca MG, ki je v lasti kitajskega državnega avtomobilista SAIC Motor. Slovenci so lani na novo registrirali 138 avtomobilov tega modela.

Volkswagen ostaja v voznikovem sedežu v Sloveniji

Medtem ko je nemški velikan Volkswagen napovedal zapiranje in prodajo nekaterih tovarn v Nemčiji pod pritiskom izgube tržnih deležev na izvoznih trgih izven EU, zlasti na Kitajskem, v Sloveniji in EU ohranja vodilni tržni delež.

S 7.924 novoregistriranimi vozili je slovensko prodajo povečal za slabih devet odstotkov in zavzel 15 odstotkov trga osebnih avtomobilov, za odtenek več kot leto prej. Slabše kaže nemškima tekmecema, BMW in Mercedesu; prvi je lani prodal za pol odstotka manj avtomobilov, drugi pa za dobrih 18 odstotkov manj.

Na drugo mesto se je uvrstil Renault s 5.910 registracijami in 11-odstotnim tržnim deležem, po povečanju prodaje za 28 odstotkov. Tretja je bila Škoda s 5.538 registracijami in 10,45-odstotnim deležem. Češka znamka je prav tako del skupine Volkswagen, skupaj z znamkami Seat, Audi, Cupra, Porsche, Lamborghini, Bentley in Ducati.

Z vsemi znamkami skupina Volkswagen zavzema približno tretjinski tržni delež v 2024 v Sloveniji (dobrih 17 tisoč registriranih avtomobilov). Za skoraj devet odstotkov več je bilo lani registracij Volkswagnovih avtov, za štiri odstotke več pri Škodi, slabih sedem več pri Audiju in 17 odstotkov več pri Porscheju. Seat je po drugi strani prodal skoraj četrtino manj vozil kot leto prej, Cupra pa 17 odstotkov manj.

... in tudi Evropi

Tudi na ravni EU je bilo lani registriranih 3,2 odstotka več vozil Volkswagnove skupine kot v 2023 - okrog 2,8 milijona avtomobilov. To je 26,3 odstotka vseh novoregistriranih vozil v EU, malce več kot leto prej. Tržni delež znamke Volkswagen se je sicer ob rahli rasti prodaje na 1,17 milijona avtomobilov zmanjšal z 11,4 na 10,5 odstotka, zaradi padca prodaje za skoraj desetino se je delež zmanjšal tudi Audiju, po podatkih ACEA. A VW je to uravnotežil z dvomestno rastjo registracij znamk Škoda, Cupra in Porsche.

Volkswagnovo mesto avtomobilov v Wolfsburgu
Volkswagen je povečal prodajo tako v EU kot v Sloveniji (Foto: PROFIMEDIA)

Znanilci kitajskega pohoda

EU je z uvedbo dodatnih carin na kitajska električna vozila oktobra lani skušala zaščititi domače proizvajalce avtomobilov pred kitajskimi tekmeci, ki po oceni Evropske komisije prejemajo nepravične državne subvencije. Ti kitajski proizvajalci v izogib carinam načrtujejo selitev proizvodnje v Evropo, lani pa so povečali tudi izvoz hibridov na staro celino, kar je nemara prispevalo k rasti tržnega deleža v tem segmentu na ravni EU.

Evropskim proizvajalcem medtem grozijo tudi visoke kazni, če prekoračijo stroge omejitve izpustov, ki jih nalaga zakonodaja EU. Generalni direktor Mercedesa Ola Källenius, ki trenutno predseduje združenju ACEA, je zato pred dnevi v pismu pozval odločevalce k spremembam regulatornega okvirja, čimprejšnjemu zaključku spora s Kitajsko in sklenitvi "velikega dogovora" z novo administracijo Donalda Trumpa v ZDA.

Kitajski proizvajalci so z različnimi znamkami in skupnimi podjetji že prisotni tudi v Sloveniji. Poleg zgoraj omenjenega MG, ki je lani v Sloveniji prodal 719 avtomobilov oziroma 13,6 odstotka manj kot leto prej, je 402 avtomobila prodal tudi Geely. Število novih registracij te znamke se je lani povečalo za 631 odstotkov, s 55 v letu 2023. Geely ima v lasti tudi švedski Volvo, ki je lani povečal prodajo za dobrih pet odstotkov, na 393 avtomobilov.

Največjo rast novoregistriranih avtomobilov v Sloveniji, zaradi zelo nizke osnove, je lani beležila znamka Forthing ali Fengxing, ki jo proizvaja Dongfeng Liuzhou Motor, hčerinska družba kitajske avtomobilistične skupine Dongfeng Motor Group iz Vuhana. V Sloveniji je bilo novo registriranih 185 avtomobilov te znamke, kar je 3.600 odstotkov več kot pet, kolikor jih je podjetje prodalo leta 2023.

Največji kitajski proizvajalec električnih vozil BYD, ki pospešeno lovi vodilno Teslo, je lani v Sloveniji zabeležil eno registracijo svojega modela Seal, še kažejo podatki trgovinske zbornice.