Prestolnica pred novim turističnim bumom, odkrivajo jo tudi Američani
Ljubljanski turizem v prvem četrtletju presega lanske rekordne številke. Kaj poganja visok obisk in kdo se vse bolj pojavlja med gosti?
V zadnjih mesecih se zdi, da je središče Ljubljane znova polno turistov. Občutek gneče na ulicah je mogoče zaznati predvsem ob koncih tedna. Občutki so subjektivni in nas lahko prevarajo, a v tem primeru držijo.
Zadnje uradne številke celotne Slovenije za april kažejo desetodstoten upad prenočitev turistov, vendar z eno izjemo – Ljubljano. Tam se je število prenočitev v primerjavi z lanskim aprilom zvišalo za odstotek.
Če pa primerjamo prve štiri mesece letošnjega leta z lanskimi, je imela Ljubljana več kot osemodstotno rast prenočitev in je v prvi tretjini leta zabeležila 550.000 nočitev. Še višjo rast je imela prestolnica v kategoriji prihodov turistov – v primerjavi z lanskimi prvimi štirimi mesci so se prihodi zvišali za desetino.
Jamnik: Zakorakali smo v zelo uspešno sezono
Lansko turistično leto je bilo za Ljubljano, pa tudi celotno državo, rekordno. Leta 2023 so turisti v Ljubljani nanizali skoraj 2,3 milijona nočitev, kar je malenkost več od rekordnega leta 2019, ko je bilo prenočitev 2,2 milijona.
Če gre sklepati iz prve tretjine letošnjega leta, ki se je končalo ravno ob uvodu v visoko sezono, bodo rekordne vrednosti iz lanskega leta presežene.
“Rasti števila prihodov in povečanje nočitev v Ljubljani v primerjavi z enakim obdobjem lani je presenetljivo dobra. Lani, ko je prostočasni turizem po pandemiji že povsem okreval, smo še vedno govorili o postopnem okrevanju poslovnega turizma oziroma več poslovnih srečanj. Letos pa smo zakorakali v zelo uspešno sezono,” je za Forbes Slovenija črto pod prve štiri mesece potegnil predsednik Združenja hotelirjev Slovenije Gregor Jamnik.
V turizmu Ljubljana pravijo, da je bila povprečna zasedenost namestitvenih objektov, ki v sistem Turističnega informacijskega centra Ljubljana (TIC) sporočajo podatke, do 30. maja 61,4-odstotna. Med prvomajskimi prazniki pa je poskočila na 76,8 odstotka, kar kaže, da so turisti preplavili Ljubljano.
Trend rasti za Ljubljano nadpovprečen
Nastavki za visoke številke so se začeli izrisovati že pred prvomajskimi prazniki. Namreč, Ljubljano je že v prvih treh mesecih leta obiskalo 176.393 gostov, ki so ustvarili 361.247 nočitev. Prihodi so tako z enakim obdobjem lani zrasli za več kot 16 odstotkov, nočitve pa za več kot 12 odstotkov.
Tudi pregled spletnih strani večjih ljubljanskih hotelov razkriva, da so termini v prihodnjih tednih zelo polni. Po pogovorih v hotelih letos pričakujejo kar 90-odstotno zasedenost. Zasedenost bo zelo visoka, čeprav je prestolnica pridobila kar 1.000 novih hotelskih sob.
Po oceni Jamnika sta k rasti prispevala okrevanje poslovnih srečanj in vse bolj množično vračanje azijskih gostov, ki so z ljubljanskih ulic izginili ob epidemiji koronavirusa.
"Trend rasti je nadpovprečen v regiji in širše. Visoko stopnjo rasti v Ljubljani lahko delno pripišemo osnovni zapovedi, da več ponudbe generira več povpraševanja. Drugi del resnice pa je, da Ljubljana vse bolj postaja mednarodno prepoznavna turistična destinacija. Njena kulinarična ponudba je na visoki ravni, navdihuje njena zelena in trajnostna podoba in postaja regijski 'hub' oziroma odskočna deska za odkrivanje celotne Slovenije," je prepričan Jamnik, sicer tudi direktor Hotela Slon.
Zakaj k nam prihaja vse več Američanov
Turisti v Ljubljani ostanejo v povprečju 2,1 dneva in porabijo 174 evrov na dan. Jamnik v zadnjem obdobju sicer ob vračanju Azijcev zaznava izjemno rast gostov iz ZDA, "ki pogosto omenjajo, da so nas obiskali, ker smo ista regija kot Italija in Hrvaška".
Po eni strani v Slovenijo in Ljubljano prihajajo zaradi lege, ob tem pa določeni gostje namesto v Italiji postanek naredijo v Sloveniji, saj so naši zahodni sosedi popolnoma zasedeni v času visoke sezone.
"Gostje iščejo alternativne kakovostne destinacije v bližini. Lahko govorimo o ''prelivnih'' gostih iz italijanskih destinacij, ki Ljubljano vse bolj vključujejo v svoja potovanja po regiji. To je še posebej značilno za goste iz ZDA, njihovo število v Ljubljani stalno raste in so v naših hotelih že na drugem oziroma tretjem mestu po številu nočitev, takoj za Nemci in Italijani," opaža Jamnik.
Ob tem glavni hotelir opozarja, da ima Ljubljana, podobno kot druga evropska mesta, težavo, da postaja izrazito sezonska destinacija. To pomeni, da je pozimi mrtvilo in so hoteli bolj prazni, kar se nato odrazi v cenovni vojni, ko hoteli glede na raven svojih storitev ponujajo prenizke cene.