Težave Northvolta in dvomi o prihodnosti proizvodnje baterij v Evropi
Ta teden je presenetila odločitev podjetja Northvolt o krčenju poslovanja. Pojavili so se strahovi, da bo projekt, ki je bil najboljša možnost Evrope za "domačo" proizvodnjo baterij za električna vozila, zastal.
Švedsko podjetje Northvolt je zaradi zamud pri dobavah in posledične izgube dve milijardi dolarjev (trenutno okoli 1,58 milijarde evrov) vredne pogodbe z nemškim avtomobilskim proizvajalcem BMW napovedalo velike spremembe.
Predsednik uprave in nekdanji direktor podjetja Tesla Peter Carlsson je naznanil, da bodo prenehali s proizvodnjo katodnega aktivnega materiala (CAM) – gre za ključno komponento baterije –, da opuščajo načrt za gradnjo tovarne na Švedskem in da bodo poiskali vlagatelja za obrat na Poljskem, poroča Reuters. Zdaj bodo morali CAM kupovati pri kitajskih ali južnokorejskih dobaviteljih.
Osredotočiti se nameravajo na svojo osnovno dejavnost, to je proizvodnjo baterijskih celic.
Evropski up v tekmi s Kitajci
Z napovedanim strateškim preobratom se Northvolt oddaljuje od svojega prvotnega poslanstva, da zajame celotno verigo vrednosti – od proizvodnje materialov do baterij in recikliranja po koncu njihove življenjske dobe.
Vodstvo Northvolta je odločitev sporočilo v tednu, ko je nekdanji vodja Evropske centralne banke (ECB) Mario Draghi predstavil težko pričakovano poročilo o ukrepih za povečanje konkurenčnosti Evrope. V njem je med drugim posvaril pred kitajsko konkurenco na področju zelenih tehnologij. Poraja se vprašanje, ali je Northvolt res pripravljen, da postane pomembna sila pri spodbujanju električne mobilnosti v Evropi.
“Northvolt je bil svetilnik evropske industrije baterij, in če jih ne bo mogel proizvajati, bo to res pomenilo, da bo Evropa v prihodnje industrijsko zelo odvisna od Azije,” je za Reuters dejal Andy Leyland, soustanovitelj podjetja SC Insights, specializiranega za dobavne verige.
Zamujajo z dobavami
Podjetje Northvolt ima težave s prehodom na masovno proizvodnjo visokokakovostnih baterij, hkrati pa se bori s kitajskimi tekmeci, kot sta CATL in BYD, so za Reuters povedali analitiki.
BMW se je za prekinitev naročila odločil, ker je podjetje Northvolt dve leti zamujalo z baterijami, kar pomeni, da bi bile te že zastarele, ko bi jih dobavili, je za Reuters povedal vir iz industrije.
Kljub težavam je Northvolt po pisanju Reutersa še vedno daleč pred tekmeci, kot sta norveški podjetji Morrow in Freyr ter skupno podjetje Mercedesa in Stellantisa Automotive Cells Company (ACC).
Negotova prihodnost
Tudi Volkswagnova švedska enota za proizvodnjo tovornjakov Scania je maja za časnik Svenska Dagbladet povedala, da so težave z dobavo pri Northvoltu preprečile odpremo več tisoč električnih tovornjakov.
Vodilna tovarna podjetja na severu Švedske v Skelleftei še zdaleč ne dosega polnih zmogljivosti. Pod vprašajem je tudi prihodnost treh giga tovarn, načrtovanih v nemškem Heidu, kanadskem Quebecu in švedskem Göteborgu, pravijo analitiki iz panoge.
Nemško tovarno naj bi zagnal z 900-milijonsko podporo nemške države.
Potencialno je ogrožen tudi posel s portugalskim podjetjem Galp Energia, s katerim želijo postaviti obrat za pretvorbo litija.
V švedskem podjetju so za letos napovedovali tudi možnost prve javne ponudbe delnic (IPO) in uvrstitve v borzno trgovanje, a naj bi načrte že zamaknili na prihodnje leto.
V Northvoltu se niso odzvali na Reutersovo prošnjo za komentar glede prekinitve pogodbe z BMW, krčenja proizvodnje in zamude z IPO.