Na KPK prijava zoper Golobovo poslanko in sekretarja, ki peljeta projekt JEK2
Na Komisiji za preprečevanje Korupcije (KPK) so prejeli prijavo zoper državnega sekretarja v kabinetu predsednika vlade Danijela Levičarja in poslanko Svobode Natašo Avšič Bogovič z očitkom konflikta interesov in nezakonitega lobističnega ravnanja v povezavi z referendumom o drugem bloku krške nuklearke (JEK2).
“Prijavo bomo obravnavali v predhodnem preizkusu in jo preverili z vidika naših pristojnosti,” so za STA povedali na KPK.
Prijavitelj v prijavi, ki jo je pridobila STA, navaja, da sta tako Danijel Levičar, ki je v kabinetu predsednika vlade Roberta Goloba zadolžen za koordinacijo projekta JEK2, kot Nataša Avšič Bogovič, ki je med drugim predsednica odbora DZ za infrastrukturo, okolje in prostor, na položaj prišla iz enega od podjetij v skupini Gen, kjer da ju prejšnje delovno mesto tudi čaka.
Levičar je bil v obdobju od 2016 do 2021 član uprave družbe Gen-I (vodil jo je Golob) in od leta 2019 poslovni direktor družbe GEN energija. Nekaj časa je imel torej položaj v obeh podjetjih. Avšič Bogovič pa je bila svetovalka Golobove uprave v Gen-I.
Tu povejmo, da je Gen energija lastnik Gen-I.
Sum konflikta interesov
Zdaj imata, kot pravi prijavitelj, Levičar in Avšič Bogovič “ključne vloge pri pripravljanju in predvsem pri odločanju o referendumu o izgradnji JEK2, energetskega objekta, katerega priprave in bodočo investicijo vodi podjetje iz skupine Gen”.
Kakšna je njuna vloga? Levičarjeva primarna naloga v Golobovem kabinetu je, kot je sam nedavno dejal v intervjuju za Večer, “koordinacija deležnikov pri izvajanju postopkov in vzpostavitev zakonskega okvira, ki bo omogočil izvedbo tega projekta”.
Pojasnil je, da se ukvarjajo s sprejemanjem državnega prostorskega načrta, ki “je doživel velike korake naprej”. Trenutno pristojni ministrstvi z Gen energijo usklajujeta zadnjo različico pobude in so “tik pred objavo” pobude za državni prostorski načrt, je dejal sredi septembra.
Avšič Bogovič pa je predsednica odbora DZ za infrastrukturo, ki je prejšnji teden predstavil predlog odloka o sklicu referenduma o JEK2. Tu se je med Avšič Bogovič in drugim poslancem Svobode Miroslavom Gregoričem vnela ostra debata, v kateri je Gregorič poslanko med drugim označil za predstavnico jedrskega lobija.
Na novico o prijavi se je že odzvala Avšič Bogovič, ki tudi po imenovanju za predsednico poslanske skupine Svobode ostaja predsednica odbora za infrastrukturo. Kot je povedala za Forbes Slovenija, s kakršnokoli prijavo uradno ni seznanjena, zgornje očitke prijavitelja pa v celoti zavrača. “V vseh postopkih sem ravnala popolnoma transparentno, vestno opravljala svojo funkcijo poslanke in predsednice parlamentarnega odbora v skladu z zakonom in poslovnikom,” je zagotovila. Izpostavila je, da v poslanski skupini protikorupcijski komisiji vedno sporočajo tudi vse lobistične stike.
Dodala je, da podrobneje zadeve ne morem komentirati. “KPK naj opravi svoje delo. Če me bodo povabili in uvedli postopek, pa bom z njimi seveda sodelovala,” je sklenila Avšič Bogovič.
STA se je za odziv obrnila tudi na kabinet predsednika vlade, od koder so odgovorili, da Levičar opravlja svoje naloge transparentno, vsi njegovi stiki, ki imajo elemente lobiranja, pa so prijavljeni KPK in/ali objavljeni na spletu. Po mnenju KPK sicer njegovo delovanje v delovni skupini za koordinacijo pripravljalnih aktivnosti na projektu JEK2 ne velja za lobiranje v smislu določb zakona o integriteti in preprečevanju korupcije.
Poudarili so še, da Levičar kot državni sekretar v kabinetu predsednika vlade ni član vlade in ne more odločati o nobenih odločitvah, ki so v pristojnosti vlade, prav tako nima možnosti odločati v DZ.
Premier Robert Golob pa je v izjavi po predaji poslov na obrambnem ministrstvu dejal le, da za zadevo sliši prvič in je zato ne more komentirati.
Lobista?
Prijavitelj po poročanju STA navaja, da “gre za očiten konflikt interesov, gre za ugrabitev države (zakonodajne in izvršne veje oblasti), gre za očitno lobiranje za natančno določene podjetniške koristi enega podjetja iz ene panoge gospodarstva”.
Po njegovem videnju Levičar in Avšič Bogovič na svojih položajih dejansko opravljata storitve lobiranja po definiciji dejavnosti lobiranja. Prijavitelj je prepričan, da bi se morala v vseh letošnjih postopkih odločanja o referendumu o JEK2 izločiti.
Očitek netransparentnosti
Na pozicijah, ki jih zasedata, sta lahko po navedbah prijavitelja “večkrat povzročila netransparentnost postopkov”. To se je, tako prijavitelj, zgodilo tudi na zgoraj omenjeni seji odbora DZ za infrastrukturo, okolje in prostor minuli teden, na kateri so potrdili predlagana datum referenduma in referendumsko vprašanje.
Prijavitelj namreč poudarja, da predlagani odlok o referendumu, ki ga bo v četrtek dokončno potrjeval DZ, nosi drugačno ime od vsebine referendumskega vprašanja. Predlog odloka namreč govori “o razpisu posvetovalnega referenduma o zagotavljanju stabilne oskrbe z nizkoogljično električno energijo”, predlagano vprašanje pa se glasi: “Ali podpirate izvedbo projekta JEK2, ki bo skupaj z ostalimi nizkoogljičnimi viri zagotovil stabilno oskrbo z električno energijo?”
“Odlok vsem v posmeh nosi drugačen naslov, vprašanje v odloku pa zahteva izrecno prvenstveno odločitev o izgradnji JEK2, drugi nizkoogljični viri so drugorazredni. Naslov referenduma daje enoznačen vtis, da gre samo za koristi iz nizkoogljičnih virov in ne omenja a priori nobene fizične izvedbe nobenega nizkoogljičnega vira,” ugotavlja prijavitelj.
Po vseh etičnih normah in normah transparentnosti bi moralo biti referendumsko vprašanje po njegovem prepričanju izključno samo odsev uradnega naziva referenduma in ne bi smelo pravno in vsebinsko širiti naziva referenduma v odloku.
Kritiziral zakonsko definicijo
Pri tem prijavitelj spominja na Levičarjeve besede na seji odbora, ko je kritiziral definicijo nizkoogljičnih virov v zadnji spremembi energetskega zakona z besedami, da je definicija v zakonu napačna. Zakon sicer med nizkoogljičnimi viri opredeljuje jedrsko energijo, vodik, sintetične pline in odvečno toploto.
Kot državni sekretar bi moral Levičar po prijaviteljevih navedbah zapriseženo spoštovati veljavno zakonodajo ali sprožiti postopek njene spremembe, njegovo ravnanje pa nasprotno “enoznačno dokazuje lobistično ukrepanje s pozicije moči”, kar da je samo po sebi koruptivno ravnanje državnega funkcionarja.
Kako vam je všeč N1? Kaj bi izboljšali?
Dragi bralci in bralke, pomagajte nam izboljšati N1. Kaj pogrešate, kaj vam je všeč, česa ne marate? Pripravili smo kratko anketo o zadovoljstvu bralcev, reševanje traja približno pet minut, anketa pa je anonimna. Povezava do ankete: https://n1slovenija.1ka.si/raziskava-branosti