Bralec na avto čaka že 8 mesecev, a ga še ni na vidiku: zakaj traja tako dolgo

Posel Marko Rabuza 25. januarja, 2025 05.00
featured image

Na nas se je obrnil kupec, ki bo po napovedih prodajalca na model Tiguan čakal skoraj eno leto, Volkswagen pa po drugi strani napoveduje zapiranje tovarn. "Tega ne razumem. Naročil imajo očitno dovolj, če so tako dolge čakalne dobe," pravi. Poiskali smo odgovore.

25. januarja, 2025 05.00

Dogajanje v nemškem velikanu Volkswagnu je bilo lani ena glavnih gospodarskih tem v Evropi. Nemški ponos se je znašel pred številnimi izzivi, vodstvo pa je prvič v 87-letni zgodovini začelo javno govoriti o možnosti zapiranja tovarn na domačih tleh. Decembra je s sindikati sprejelo dogovor, da bo do leta 2030 v Nemčiji število zaposlenih zmanjšalo za 35.000, kar je dobra četrtina trenutne delovne sile.

Razlogi? Vse močnejša konkurenca kitajskih avtomobilistov pri električnih vozilih in izgubljanje tržnih deležev v EU in na izvoznih trgih, visoki stroški evropske proizvodnje in vlaganja v prestrukturiranje zaradi zelenega prehoda so bili odgovori vodstva pod taktirko glavnega izvršnega direktorja Oliverja Blumeja.

Ob pestrem dogajanju v pisarnah vodilnih, kjer iščejo rešitev za napovedane drastične spremembe, na drugi strani kupci na nekatere njihove avtomobile še vedno čakajo. Čakalne dobe se lahko približajo tudi enemu letu.

Razočarani kupec

Eden od kupcev, ki je pred osmimi meseci naročil nov model mestnega terenskega vozila Tiguan z bencinskim motorjem 1.5 TSI, je ob nakupu dobil informacijo, da ga bo dobil v štirih ali petih mesecih. Sicer mu je že takrat prodajalec neuradno dejal, da bo verjetno nanj čakal pol leta, češ da je po tovrstnih motorjih veliko povpraševanja. Računal je, da bo čakal šest mesecev, do decembra, a je nato dobil novo obvestilo, da ga bo lahko prevzel šele aprila, torej skoraj enajst mesecev od naročila.

O podobnih primerih poročajo tudi drugod po Evropi. Po podatkih lizinške družbe ALD Automotive, ki se že 60 let ukvarja z upravljanjem voznega parka v 42 državah, se na nove bencinske in dizelske modele volkswagnov čaka 25 odstotkov več časa kot za njihove električne modele.

Medtem ko so se dobavni roki za nove električne modele znotraj skupine Volkswagen (kamor sodijo tudi audi, seat in škoda) v zadnjem letu skrajšali za skoraj dve tretjini, se čakalne dobe za vozila z bencinskimi in dizelskimi motorji niso spremenile od avgusta 2023, dodajajo. Sedem mesecev čakanja navaja tudi spletna stran, kamor lahko novopečeni kupci volkswagnov vnašajo podatke o čakalnih dobah.

Generalni uvoznik: Vedno več kupujejo bencinske različice

Kupca je napoved čakanja presenetila in ne razume, kako lahko Volkswagen napoveduje zapiranje tovarn, po drugi strani pa ne more izdelati avta prej kot v enem letu, ker naj bi bilo toliko povpraševanja. “Zakaj se v vsem tem času, ko obstaja povečano povpraševanje po tovrstnih modelih, podjetje ni moglo prilagoditi?” se sprašuje bralec.

Pri generalnem slovenskem uvozniku Volkswagna v Sloveniji Porscheju Slovenija priznavajo, da so se v nekaterih primerih pri naročenih modelih Tiguana čakalne dobe podaljšale. Direktor Marko Škriba pojasnjuje, da je daljše čakanje povezano s povečanjem povpraševanja po bencinskih modelih Tiguana.

“Delež se je v zadnjem obdobju močno spremenil in znaša že skoraj polovico vseh naročenih vozil,” o dobavah odgovarja Škriba. V preteklosti je bila večina tiguanov prodana z dizelskim motorjem, medtem ko je bil delež bencinskega motorja skoraj zanemarljiv. Bencinsko zvestobo Slovencev, ne glede na znamko vozila, potrjujejo tudi najbolj sveži podatki z avtomobilskega trga za lansko leto.

Marko Škriba
Direktor Porscheja Slovenija Marko Škriba pojasnjuje, da se na bencinske modele Tiguana čaka približno osem mesecev (Foto: Volkswagen)

Povpraševanje preseženo za petino

Vodja prodaje Volkswagna pri nas Grega Bertoncelj dodaja, da so daljši dobavni roki posledica velikega zanimanja za omenjeni model avtomobila v Sloveniji oziroma vsej Evropi. “V Sloveniji smo lani prodali več kot 1.200 tiguanov, kar je približno za petino več, kot smo prvotno načrtovali,” razlaga Bertoncelj.

Povprečna čakalna doba za tiguana osem mesecev

V povprečju se na tiguane z bencinskim motorjem 1.5 TSI po besedah Škribe čaka osem mesecev, Bertoncelj pa dodaja, da nekatere stranke na naročeno vozilo čakajo tudi devet ali deset mesecev.

Škriba še poudarja, da pri tiguanu ob povečanem povpraševanju po bencinskih motorjih sovpada še prenova modela, na drugi strani pa proizvodnih kvot ni mogoče poljubno povečevati.

“Spremembe v proizvodnji so izjemno težko izvedljive, saj so povezane tudi s spremembo proizvodnih načrtov v dobaviteljski verigi,” odgovarja na vprašanje našega bralca, ali bi se dalo povečati proizvodnjo bolj prodajanih modelov na račun tistih, za katere ni toliko zanimanja.

Ustanovitelj in direktor nemškega Centra za avtomobilski menedžment (CAM) Stefan Bratzel je za Deutsche Welle pojasnil, da mora biti proizvodna linija zasedena več kot 80-odstotno, če želi proizvajalec doseči dobičkonosnost, in da je presežna zmogljivost trenutno težava vseh nemških avtomobilistov. Volkswagen in evropski avtomobilski trg se po prodaji avtomobilov nikoli nista vrnila na številke pred epidemijo. V primerjavi s tistim obdobjem sta “izgubila” okoli 500.000 prodanih avtomobilov.

Namigovanja o zadrževanju določenih modelov

V javnosti krožijo različne teorije, zakaj se na bencinske različice, ne le pri Volkswagnu, čaka dlje. S podobnim vprašanjem se je pred meseci ukvarjal tudi britanski Telegraph. Direktor enega tamkajšnjih avtomobilskih trgovcev Vertu Motors Robert Forrester jim je zaupal, da nekateri proizvajalci zadržujejo bencinske in dizelske modele v upanju, da bodo izpolnili letošnjo kvoto električnih vozil. Proizvajalcev sicer ni navedel poimensko.

Spomnimo, evropski cilji za emisije CO2 so se letos zaostrili, kar pomeni, da bodo morali avtomobilisti prodati več električnih vozil, če se želijo izogniti kaznim. Nekateri proizvajalci so že napovedali združevanja, predvsem s povsem električnimi znamkami, kar jim omogoča zakonodaja, da bi se izognili visokim kaznim. Glavni cilj Evropske komisije je do leta 2035 izpuste ogljikovega dioksida znižati na ničlo.

Vodja prodaje pri Volkswagnu Martin Sander je navedel, da bodo morali v Evropi letos prodati četrtino električnih avtomobilov, da se izognejo kaznim.

Volkswagen se je odzval na poročanje Telegrapha in zavrnil navedbe, da omejuje dobave vozil z notranjim zgorevanjem, britansko združenje proizvajalcev in trgovcev z avtomobili pa je dodalo, da je manjša dobava pri različnih proizvajalcih povezana z ustavljanjem linij za vozila z motorjem na notranje zgorevanje na račun novih linij za električna vozila.

Kako je Volkswagen posloval lani?

Volkswagen je varčevalne načrte začel predstavljati, potem ko je skupina leto 2023 končala s 322 milijardami evrov prihodkov od prodaje in 22,6 milijarde evrov dobička. A zadnji rezultati niso več tako bleščeči.

Čisti prihodki od prodaje so se v prvih devetih mesecih lanskega leta povzpeli za slab odstotek v primerjavi z istim obdobjem lani, na 237,3 milijarde evrov, medtem ko se je dobiček iz poslovanja zmanjšal za 20 odstotkov – s 16,2 milijarde evrov na 12,9 milijarde evrov. Razlog: višji fiksni stroški in prestrukturiranje.

Skupina, v katero ob Volkswagnu sodijo še Seat, Škoda, Audi in Porsche, je od lanskega januarja do septembra strankam dostavila 6,2 milijona vozil, kar je nekoliko manj kot leto pred tem in še vedno manj kot pred pandemijo. Lani so v prvih treh četrtletjih največji padec doživeli na azijskem trgu, predvsem na Kitajskem in v Indiji.

Kot so ugotavljali pri Deutsche Welleju, je Volkswagen v preteklosti veliko upov polagal v kitajski trg, na katerem pa v zadnjih letih izgubljajo tržni delež. Še leta 2019 so imeli na največjem avtomobilskem trgu 19-odstotnega, zdaj pa je upadel na 14 odstotkov in še naprej pada.