Pobuda, da bi trgovci razgalili razloge za spremembe cen elektrike

Novice Andreja Lončar 7. januarja, 2025 05.15
featured image

Zveza potrošnikov Slovenije opozarja na težavo enostranskega spreminjanja cen električne energije; resorno ministrstvo preučuje predlog, ki bi zaostril zahteve za trgovce.

7. januarja, 2025 05.15

V zadnjih treh letih smo potrošniki zaradi rasti in tudi precej večje spremenljivosti veleprodajnih cen električne energije bolj pozorni na račune za elektriko.

Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so nedavno opozorili na po njihovem neupravičeno enostransko spreminjanje cen električne energije in zemeljskega plina. “Dobavitelji cene in druge pogodbene pogoje spreminjajo enostransko in samovoljno, potrošniki se s predlagano spremembo lahko le strinjajo ali pa od pogodbe z dobaviteljem odstopijo. Takšno ravnanje gospodinjskim odjemalcem prinaša negotovost in nepričakovane finančne obremenitve, poleg tega je lahko tudi v nasprotju z zakonodajo o varstvu potrošnikov,” so navedli.

“Spremenjene razmere” niso dovolj

Zveza ugotavlja, da trgovci z elektriko – naši največji so Gen-I, Petrol, E3, ECE, Energija plus, Elektro energija – v splošnih pogojih poslovanja, objavljenih na njihovih spletnih straneh, nimajo natančneje določeno, v katerih primerih bodo spremenili ceno energenta.

Splošni pogoji nekaterih dobaviteljev takih določb ne vsebujejo, drugi imajo pavšalno navedeno, da imajo na primer pravico spremeniti ceno v primeru spremenjenih razmer na trgu.

Največji dobavitelj Gen-I ima na primer v splošnih pogojih, objavljenih na spletu, navedeno, da ima “v primeru spremenjenih pogojev (…) pravico spremeniti cene električne energije”, da pa mora o tem najmanj mesec dni pred uveljavitvijo novih cen obvestiti odjemalce z objavo na spletni strani in pripisom na hrbtni strani računa ali ločenim dopisom. Če se odjemalec s spremembo ne strinja, lahko v roku enega meseca po začetku veljave spremenjenih cen s pisnim obvestilom odstopi od pogodbe brez odpovednega roka in brez obveznosti plačila pogodbene kazni.

Ministrstvo preučuje

Zveza potrošnikov pri tem opozarja na sodbo Sodišča Evropske unije (EU), v kateri je navedeno, da morata biti “v pogodbi pregledno navedena razlog in metoda spreminjanja cen storitve, tako da lahko potrošnik na podlagi jasnih in razumljivih meril predvidi morebitne spremembe teh cen”, hkrati pa mora trgovec ob spremembi cen odjemalcu omogočiti, da odpove pogodbo.

“Pri tem je Sodišče EU pojasnilo, da morata biti izpolnjena oba pogoja, in torej ne zadostuje, da je potrošniku ponujena zgolj pravica do odpovedi pogodbe,” opozarja ZPS.

Na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, ki ga vodi Bojan Kumer, pravijo, da trenutno obdelujejo prejete pripombe na osnutek zakona o oskrbi z električno energijo, v okviru teh pa preučujejo tudi možnost, da bi dobaviteljem predpisali, da morajo v splošnih pogojih zapisati, v katerih primerih se spremeni cena dobavljene energije in kako.

Na čigav predlog so začeli preučevati to možnost, na ministrstvu ne pojasnijo.

Kako natančno bi morali trgovci to določiti, za zdaj ni jasno, na ZPS pa pravijo, da bi pričakovali pojasnilo, kateri stroški so vključeni v ceno, in določilo, da se lahko cena spremeni zgolj, če se spremeni kateri od izrecno navedenih stroškov.

Spregledajo obvestilo o spremembi

Zveza težave zaznava tudi pri obveščanju o spremembah. Tu, kot pravijo, velja, da mora dobavitelj spremembo splošnih pogodbenih pogojev ali cene “neposredno ter na pregleden in razumljiv način” sporočiti gospodinjskemu odjemalcu najmanj en mesec pred uveljavitvijo.

A potrošniki velikokrat navedejo, da o spremembah niso bili obveščeni, saj so dobavitelji o spremembah splošnih pogojev ali cen gospodinjske odjemalce obveščali le na svojih spletnih straneh ali le na računu.

Že leta 2020 je ZPS v okviru javne obravnave zakona o oskrbi z električno energijo predlagala, da se natančneje določi način obveščanja. ZPS je predlagala, da mora biti obvestilo gospodinjskim odjemalcem poslano brezplačno po elektronski ali navadni pošti. “Dobavitelj lahko obvestilo hkrati objavi na uporabniškem portalu, če je gospodinjski odjemalec registrirani uporabnik takega portala. Obvestila morajo biti potrošnikom posredovana brezplačno,” predlaga ZPS.